بخش ترکمانچای میانه همچنان در رؤیای فرمانداری

سال ۱۳۱۵ نقطه شروع و آغازی بود برای قریه‌ای که همزاد تاریخ است. آری، ترکمانچای، همزاد تاریخ است. بسیاری از کلان‌شهرهای امروزی ایران سابقه‌ای به اندازه‌ی ترکمانچای ندارند. بماند که خود در طول قرن‌ها شاهد و نظاره‌گر وقایعی بسیار بوده است؛ سال ۱۳۱۵ بود که قریه ترکمانچای بر حسب معیارهای آن زمان به “بخش ترکمانچای” …

سال ۱۳۱۵ نقطه شروع و آغازی بود برای قریه‌ای که همزاد تاریخ است. آری، ترکمانچای، همزاد تاریخ است. بسیاری از کلان‌شهرهای امروزی ایران سابقه‌ای به اندازه‌ی ترکمانچای ندارند. بماند که خود در طول قرن‌ها شاهد و نظاره‌گر وقایعی بسیار بوده است؛ سال ۱۳۱۵ بود که قریه ترکمانچای بر حسب معیارهای آن زمان به “بخش ترکمانچای” ارتقاء یافت و سال ۶۸ لباس فاخر شهر را به تن کرد.

ترکمانچای با بیش از ۲۹ هزار نفر جمعیت یکی از بخش های شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی است که بحث تبدیل‌شدن بخش ترکمانچای از سالیان گذشته خواست اصلی مردمان این منطقه از دولت وقت و فعلی بوده است.

وعده ارتقاء بخشداری ترکمانچای به فرمانداری در دولت دهم

در جریان چهارمین سفر استانی هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی بود که صحبت از فرمانداری شدن ترکمانچای و طرح آن در جلسه هیئت دولت در آذربایجان شرقی به میان آمد، اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، دولت از ابلاغ و اجرای آن صرف‌نظر کرد.

مردم ترکمانچای با شنیدن وعده‌ای از طرف دولت دهم که از فرمانداری شدن ترکمانچای حکایت داشت، بسیار خرسند گردیدند و هر شب را به امید اینکه ترکمانچای روزی شهرستان شود صبح کردند. ضمن اینکه حدود ۶۰یا ۷۰ سال است که دارای بخشداری بوده و شهرستان ویژه میانه نیز قبلاً یکی از روستاهای ترکمانچای بود که از این بخش جدا شد.

باکمال تأسف طی این سال‌ها ترکمانچای دچار بی‌مهری فراوانی از سوی مسئولان امر شده است لذا اگر این بی‌مهری صورت نمی‌گرفت، بدون شک امروز این شهر می‌بایست سال‌ها از فرمانداری شدن این بخش می‌گذشت، چراکه همتای این شهر یعنی استان البرز، برای خود استانی شده ولی ترکمانچای همچنان در رؤیای فرمانداری است!

درخواست ملاقات حضوری از وزیر کشور توسط نمایندگان شهرستان میانه و اعضای شورای اسلامی شهر ترکمانچای

اواخر فروردین‌ماه ۹۴ بود که نمایندگان شهرستان میانه و اعضای شورای اسلامی شهر ترکمانچای با اخذ وقت ملاقات حضوری از وزیر کشور درخواست ارتقای بخش ترکمانچای به شهرستان را به وزیر کشور دادند.

در قسمتی از درخواست مشترک نمایندگان مردم میانه به وزیر کشور آمده است: «از حدود سه سال قبل اقدامات جدی جهت تحقق این موضوع مخصوصاً از طریق استانداری پیگیری و در وزارت کشور مصوب و از تابستان سال گذشته پرونده جهت بررسی و تصویب نهایی به دبیرخانه دولت رفته است.

در آخرین سفر استانی دولت دهم به آذربایجان شرقی و در سخنرانی رئیس جمهور وقت در محل ورزشگاه تختی تبریز، صراحتاً ارتقاء بخش ترکمانچای به شهرستان را اعلام و تصویب رسمی آن را به جلسه دولت در همان شب موکول کردند.

این موضوع، اهالی را بی‌نهایت خوشحال و کاملاً امیدوار کرده و موضوع تمام‌شده تلقی شد اما در جلسه دولت (در محل استانداری) تصویب آن به دلایل کاملاً مبهم به تهران موکول شد.

حال با عنایت به موارد فوق و اینکه دستورات و وعده‌های داده‌شده توسط جنابعالی و سایر مسئولین مربوطه و اینکه خبرهای مختلف و عدم تحقق آنها برای مردم آزار دهنده شده، خواهشمنداست دستور فرمایید به هر طریق ممکن مشکل نهایی این قضیه مرتفع و نسبت به ارتقای بخش ترکمانچای به شهرستان اقدام لازم و سریع مبذول گردد.»

رحمانی فضلی وزیر کشور نیز، در پاسخ به درخواست نمایندگان میانه نوشت: «این پرونده و شهرهای مشابه که مشکل عدم مصوبه دولت سابق دارند ولی اعلام‌شده و توقع مردم را موجب گشته، با اولویت و خارج از نوبت به دولت ارجاع شود.»

مردم شهر ترکمانچای می‌گویند اگر ترکمانچای به فرمانداری ارتقا نیابد، این را بدانید که ترکمانچای و روستاهای هم‌جوار روزبه‌روز در حال مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر هستند و هیچ‌کس راضی نیست در شهر و در ساختمان‌های ۴۰ یا ۵۰ متری با قیمت‌های نجومی زندگی کند.

آن‌ها معتقدند ما مردم ترکمانچای خواستار این فرمانداری هستیم، زیرا به خاطر شهدایی که به این انقلاب هدیه نموده‌ایم و کمترین کاری که دولت می‌تواند برای مردم شهیدپرور ترکمانچای انجام بدهد.

درخواست مردم ترکمانچای از دولت یازدهم در جریان سفر هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی

در جریان سفر هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی، تعدادی از مردم بخش ترکمانچای میانه با در دست داشتن پلاکاردی از رئیس‌جمهور خواستند تا حکم فرمانداری این بخش را ابلاغ کند و اینگونه به استقبال رئیس‌جمهور رفته بودند تا روحانی نیز با اعطای هدیه‌ای به مردم،  ارتقا بخش ترکمانچای به فرمانداری را اعلام نماید که این‌گونه نشد.

در پایان، با عنایت بر وجود تمامی ادارت و ارکان‌ها و همچنین وجود تمامی امکانات و پتانسیل‌های بالقوه و دارا بودن شهرک صنعتی و کارخانه‌های تولیدکننده در شهر ترکمانچای، به‌صراحت می‌توان گفت این شهر تمامی شرایط ارتقاء بخشداری به فرمانداری را دارد که در دولت گذشته نیز تمامی مراحل قانونی از طریق وزارت کشور طی شده بود که در دستور کار دولت قرارگرفته و رئیس‌جمهور و معاون اول وقت در حضور بیش از چند هزار نفر مژده فرمانداری شدن را داد.

با توجه مسائل مذکور، مردم ترکمانچای چند بار وعده شهرستان شدن این بخش را جشن گرفته‌اند که این امر تاکنون تحقق‌نیافته و آنان همچنان در انتظارند! لذا با مدنظر قرار دادن حساسیت موضوع و درخواست همه نمایندگان استان از دولت تدبیر و امید در جهت فرمانداری شدن این بخش، امید است دولت تدبیر و امید نیز این موضوع را جز اولویت‌های کاری خود قرار دهد و ارتقا بخشداری ترکمانچای به فرمانداری را به مردم این شهر هدیه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا