مهدی ترابی؛ ستاره‌ای برای صعود

ستاره تهاجمی تیم‌ملی بزرگسالان و تیم امید در همه بازی‌های تیم ما در رقابت‌های مورد اشاره یک سر و گردن از بقیه بهتر نشان می‌دهد. نه فقط صرف دیدن و حس‌کردن، بلکه نکات آماری هم بر عملکرد این ستاره جوان مهر تأیید می‌‎زند. بهترین میانگین‌ها تیم‌ملی کشورمان در بازی مقابل چین، ٤٦‌درصد موقعیت‌ها و حملات …

ستاره تهاجمی تیم‌ملی بزرگسالان و تیم امید در همه بازی‌های تیم ما در رقابت‌های مورد اشاره یک سر و گردن از بقیه بهتر نشان می‌دهد. نه فقط صرف دیدن و حس‌کردن، بلکه نکات آماری هم بر عملکرد این ستاره جوان مهر تأیید می‌‎زند.
بهترین میانگین‌ها
تیم‌ملی کشورمان در بازی مقابل چین، ٤٦‌درصد موقعیت‌ها و حملات بازی را خلق کرد که ٢٣‌درصد این موقعیت‌ها با پاس مستقیم یا دخالت ترابی به ثبت رسید. این بازیکن سرعتی با استفاده از سرعت خود خیلی خوب در کناره‌ها پشت‌سر مهاجمان پابه توپ می‌شود و برای هم‌تیمی‌هایش فرصت به وجود می‌آورد. سهم او از موقعیت‌های خطرناک ایران در ٣ بازی، عدد ٦ را نشان می‌دهد. اگر صرفا نخواهیم پاس گل را اصلی‌ترین عامل گلسازی نام ببریم، قطعا نقش ترابی را ویژه‌تر هم می‌یابیم. او که در دقیقه ٤٨ بازی با چین، سرانجام نخستین گلش را در این رقابت‌ها به ثمر رساند به لحاظ تایمینگ پاسکاری هم یک شاهکار را به نمایش گذاشته است. ستاره جدید فوتبال ما همان‌طور که قبلا در رده بزرگسالان نشان داده بود، دقیقا می‌داند چه زمانی استارت هم‌تیمی‌هایش شکل می‌گیرد. حتی اگر بازی‌های تیم‌ملی را ندیده باشید، وقتی آمار ٦٥‌درصد پاس اول سالم او را می‌بینید، حدس می‌زنید درجریان رقابت چه شاهکاری رقم می‌خورد!
پشت صحنه
ترابی یک بازیکن آزاد است و مربیان تیم‌ملی با هوشیاری، پست خاصی برایش تعریف نکردند تا مبادا خلاقیت‌هایش در بندهای تاکتیکی از یاد برود. با این حال ترابی، پست آرمانی خود را خط حمله یا حداقل بازی در کانال‌های کناری فاز تهاجمی می‌داند. او به دلیل برخورداری از تکنیک بالا، معمولا حریف را ملزم به ایجاد برتری عددی در خط دفاعی‌اش می‌کند و در این حالت از تراکم بازیکنان در سایر پست‌های مهم تهاجمی، هنگام ضدحمله کاسته می‌شود. چنین شرایطی، راه را برای بازیکن میانه میدان و درون محوطه جریمه باز می‌کند. شاید بازی او در برخی مقاطع، آنچنان باید مورد توجه قرار نگیرد اما به راستی مغز متفکر تیمی است که امید ما برای شکستن طلسم ٤٠ساله حضور در المپیک محسوب می‌شود.
نقاط ضعف
ترابی از همان روزهای بازی برای تیم بزرگسالان ایران، نشان داد یک بازیکن سرعتی است؛ از آن دست بازیکنانی که وقف کارهای تهاجمی می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان توقع حضور درکارهای دفاعی و نبردهای تن به تن درهنگام کشیده شدن جریان بازی به فاز قدرتی را از او داشت. آخرین ساخته مرغوب مجید جلالی، اگر کمی قدرت دفاعی داشت، با توجه به سرعت فراوانش می‌توانست هنگام ضدحملات رقیب، خیلی خوب برگردد و به دفاع تیم کمک کند. تیم‌ملی کشورمان در ٣ بازی مرحله گروهی مقابل هر ٣ تیم سوریه، قطر و چین به لحاظ دفاعی مشکل داشت. هرچند همراه قطر کمتر از ٢ تیم حذف شده، گروه گل دریافت کردیم اما به گفته کارشناسان در سازمان دفاعی و ساماندهی امور تدافعی ضعف‌های عمده‌ای داریم؛ ضعفی که با وجود ترابی در خط حمله احساس نمی‌شود.
فاکتور سرعت
از نکات جذاب بازی این جوان بااستعداد، سرعت اوست. ترابی ٢١ساله متولد اشتهارد در سایپا با سرعتش همه را مجذوب کرد؛ کاری که در تیم امید هم انجام می‌دهد و به‌طور کلی، حضور بازیکن سرعتی درکناره‌ها به نوعی تعیین‌کننده اهداف تاکتیک‌های لحظه‌ای هر تیمی است. به هرحال ترابی جوان فعلا یک‌تنه بار تیم‌ امید را به دوش می‌کشد و بی‌چون وچرا، ستاره ماست. امیدواریم این ستاره با کمک هم‌تیمی‌هایش در آسمان ریودوژانیرو هم مجال درخشش بیابد.

٣ لباس شخصی در تیم امید و مغایرت با قوانین فیفا
مایلی‌کهن با چه عنوانی روی نیمکت می‌نشیند؟
شهروند| محمد مایلی‌کهن به‌عنوان مدیرفنی تیم فوتبال امید ایران را همراهی می‌کند اما با این‌که چنین سمتی در قوانین بین‌المللی فوتبال تعریف نشده، روی نیمکت این تیم هم حضور دارد. شاید در نگاه اول بگوییم که نام مایلی‌کهن به‌عنوان سرپرست یا کمک مربی رد شده و او با این عنوان روی نیمکت می‌نشیند اما ابهام‌هایی دراین‌باره وجود دارد. از طرفی حسین اخوت، سرپرست تیم نیز روی نیمکت است و از طرفی دیگر اگر مایلی‌کهن کمک مربی باشد، نمی‌تواند با لباس رسمی درکنار زمین حضور داشته باشد، چون طبق قوانین فیفا فقط ٢نفر از کادر مجوز پوشیدن لباسی غیر از پوشش سایر اعضای تیم را دارند. امید جمالی، مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ما برای این مسابقات نام ١٢نفر را به‌عنوان اعضای کادرفنی تیم امید به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا ارسال کردیم که در هر بازی ٨نفر از آنها می‌توانند با تصمیم مدیریت تیم روی نیمکت بنشینند. مایلی‌کهن به‌عنوان مدیرفنی کنار تیم حضور دارد و حضورش روی نیمکت هم با نظر مدیریت تیم است. با این حال نمی‌دانم او با چه عنوانی روی نیمکت حضور دارد اما قطعا با هماهنگی صورت گرفته، منعی برای این مسأله وجود نداشته است.» وی همچنین درباره حضور داشتن ٣نفر ازجمله خاکپور، مایلی‌کهن و اخوت با لباس رسمی روی نیمکت می‌افزاید: «عرف بین‌المللی اینطور است که ٢نفر می‌توانند با لباس شخصی روی نیمکت باشند اما شاید آیین‌نامه این رقابت‌ها متفاوت باشد. با این حال مطمئن باشید اگر این کار غیرقانونی بود، مسئولان برگزاری از این اتفاق جلوگیری می‌کردند.»

مجید جلالی در گفت‌وگو با «شهروند»: المپیکی می‌شویم اگر…

درخشش ترابی، حس خوبی به من القا می‌کند

شهروند| این روزها با درخشش مهدی ترابی در بازی‌های تیم امید، ناخودآگاه نام مجید جلالی به ذهنمان می‌رسد. کاشف ترابی که با میدان‌دادن به این جوان در سایپا از او ستاره‌ای بی‌بدیل ساخته است. رئیس کانون مربیان ایران بابت درخشش شاگرد خلف خود خوشحال و نسبت به صعود به المپیک خوش‌بین است.
ماجرای ترابی
گفت‌وگوی «شهروند» با مجید جلالی با اظهارنظر او درباره عملکرد ترابی آغاز می‌شود: «وقتی می‌بینم مهدی در زمین هرکاری که می‌خواهد به راحتی انجام می‌دهد، به خودم می‌بالم. نخستین‌بار نیست که جوانی را پرورش داده و به این سطح رسانده‌ام ولی نمی‌دانم چرا مهدی برایم چیز دیگری است. حس خاصی نسبت به او دارم. تصورم این است او برخلاف خیلی از نام‌هایی که فاصله چهره تا محوشدنشان فقط چند‌سال بود، راهش را درست انتخاب کرده است. مسیری که ترابی انتخاب کرده، یک خط صاف است و من که با او در ارتباط هستم، پیشرفت لحظه به لحظه‌اش را احساس می‌کنم. این، هم یک حس خوب به من القا می‌کند، هم براحساس مسئولیتم می‌افزاید. از حالا به بعد من و امثال من هم باید به او کمک کنیم.»
ضعف دفاعی محض
تحلیل فنی تیم امید، مبحث بعدی صحبت‌های سرمربی سایپا است. او می‌گوید: «تیمی که من می‌بینم، تفاوتی با یکسال پیش نکرده است. در تعطیلات نوروز ٩٤ تیم ایران مقابل عربستان بازی را روی اشتباهات خط دفاعی واگذار کرد و حالا می‌بینیم که این اشتباهات بعد از ماه‌ها درحال تکرار است. ازسوی دیگر نمی‌توانیم بگوییم کادرفنی درجریان این اشتباهات نیست؛ تغییرات متعدد در ترکیب خط دفاعی نشانگر نگرانی خاکپور و همکارانش برای ضعف دفاعی است. وقتی او‌ هافبک دفاعی تیمش را به پست دفاع وسط منتقل می‌کند، یعنی نگران است و می‌خواهد ضعف تیمش را طور دیگری پوشش دهد. در این حال فاصله دفاع و حمله زیاد و کارسخت می‌شود. حال باید چه کرد؟ به عقیده من درچنین شرایطی باید بسته‌تر به مصاف حریفان برویم. درست است که خط حمله تیم ایران فوق‌العاده است ولی ساختار تیم باید دفاعی‌تر شود تا از گل‌خوردن جلوگیری کنیم. سپس هرچه از زمان بازی می‌گذرد، با استفاده از نفرات سرعتی به بازی عرض دهیم و به گل برسیم.»
به تیم‌امید خوش‌بینم
«آیا تیم امید ایران المپیکی می‌شود؟»، جلالی اینگونه به پرسش ما پاسخ می‌دهد: «من خوش‌بین هستم، به شرطی که یکسری مسائل را رعایت کنیم. بازی با ژاپن برای ما مانند چین و سوریه و قطر نخواهد بود. حفره‌های پرتعداد در خط دفاع تیم ایران فضای خوبی به ژاپن سرعتی می‌دهد تا به ما ضربه بزنند. تنها راه ممکن از نظر من بستن بازی به‌ویژه در نیمه‌ اول و استفاده از ضدحملات با توجه به بهره‌گیری از بازیکنان توانمند در خط حمله است. به نظر من اگر ژاپن در نیمه ‌نخست نتواند دروازه ایران را باز کند، در نیمه دوم به خوبی می‌توانیم گل بزنیم. ضمن این‌که درصورت رفتن بازی به سمت ضربات پنالتی هم محمدرضا اخباری می‌تواند عصای دست ما باشد. سال گذشته که با اخباری کار می‌کردم، متوجه تبحر او در پنالتی‌گیری با توجه به دست و پاهای بلندش شدم.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا