اسب چینی وارد بازار می‌شود!

اقدام جالب چینی‌ها در تولید اسب دکتر عبدالجلیل غیادی که از فعالان حوزه اسب و سوارکاری در منطقه گلستان به حساب می‌آید، دیروز در اظهاراتی جالب از احتمال ورود چینی‌ها به بازار اسب،‌ آن هم به نام اسب‌های ایرانی خبر داد: «چینی‌ها چندی پیش ۷۰ اسب ترکمن را با هزینه ۲۵۰‌میلیارد تومانی خریداری کرده‌اند اما …

اقدام جالب چینی‌ها در تولید اسب
دکتر عبدالجلیل غیادی که از فعالان حوزه اسب و سوارکاری در منطقه گلستان به حساب می‌آید، دیروز در اظهاراتی جالب از احتمال ورود چینی‌ها به بازار اسب،‌ آن هم به نام اسب‌های ایرانی خبر داد: «چینی‌ها چندی پیش ۷۰ اسب ترکمن را با هزینه ۲۵۰‌میلیارد تومانی خریداری کرده‌اند اما با تلاش‌هایی که انجام دادند، همان اسب‌ها را با تغییر نژادی که می‌دهند، به اسم اسب اصیل ایرانی به خود ما می‌فروشند!»
واکنش فدراسیون
محمد کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری در واکنش به ورود اسب چینی به بازار به نام اسب ایرانی به «شهروند» می‌گوید:   «من از این موضوع کاملا بی‌اطلاع هستم و نمی‌دانم غیادی از چه چیزی صحبت کرده است.» با این حال دبیر فدراسیون که درجلسه با برخی کارشناسان حضور داشت، توضیح دراین‌باره را به سهیل یوسف‌نیا، رئيس کميته زيبايی فدراسیون سپرد:   «ترکمنستان سال‌هاست که فروش اسب ترکمن را ممنوع کرده اما چینی‌ها بعد از رایزنی با شخص رئیس‌جمهوری ترکمنستان و پرداخت مبالغی هنگفت تعدادی اسب را از این کشور خریداری کردند. البته این اسب‌ها نژاد ایرانی ندارند و ممکن نیست که به نام اسب ایرانی به فروش برسند. درست است که ما باید احساس خطر کنیم اما چنین صحبتی که اسب چینی وارد بازار شده و ما باید از آنها اسب بخریم، وجاهت قانونی ندارد.»
زنگ خطر جدی
به نظر می‌رسد هر‌سال وضع اسب اصیل ایرانی که کشورهای دیگر آرزوی داشتن آن را دارند و قدمتی بسیار طولانی هم دارد، درکشورمان رو به افول است. زنگ خطر جدی برای مسئولان مدت‌هاست به صدا درآمده و با ادامه این روند تعداد محدودی از اسب اصیل ایرانی هم که درکشور موجود است، به‌زودی از بین می‌رود. این قرار باشد واقعا در صنعت اسب هم محتاج چینی‌ها شویم، می‌توانیم تا حدودی برای ما تحقیرآمیز باشد چون ایران اسب‌هایی را از قدیم‌الایام دراختیار داشته که شاید در دنیا بی‌نظیر بودند. در هرصورت صنعت اسب هر روز گسترده می‌شود و طبیعی هم هست که کشورهایی مثل چین در آن به دنبال بزرگترشدن باشند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا