قالیباف بودجه ١٨‌هزار میلیاردی شهرداری را به شورا آورد

شهردار تهران در زمان ارایه بودجه به شورا اعلام کرد سال آینده هیچ پروژه جدیدی در تهران آغاز نمی‌شود و اعتبارات عمرانی صرف تکمیل خطوط مترو و چند پروژه نیمه‌کاره دیگر خواهد شد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیروز با حضور درشورا بودجه ‌سال آینده شهر تهران را ارایه کرد. بودجه‌ای که بسیار انقباضی بسته شده …

شهردار تهران در زمان ارایه بودجه به شورا اعلام کرد سال آینده هیچ پروژه جدیدی در تهران آغاز نمی‌شود و اعتبارات عمرانی صرف تکمیل خطوط مترو و چند پروژه نیمه‌کاره دیگر خواهد شد.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیروز با حضور درشورا بودجه ‌سال آینده شهر تهران را ارایه کرد. بودجه‌ای که بسیار انقباضی بسته شده است. آنچه قالیباف به شورای شهر تهران آورده بود، در نگاه اول با استقبال اعضای شورا مواجه شد و آنها گفتند بودجه سامان یافته و منظم ارایه شده است. هرچند انتقاداتی درباره منابع پایدار مالی در بودجه‌ سال آینده مطرح شد اما درنهایت توضیحات قالیباف اعضای شورا را درباره کلیات بودجه قانع کرد و قرار شد آنها درهفته‌های بعد درباره جزییات بودجه در کمیسیون‌ها کار کنند. البته درجریان بررسی بودجه، مهدی چمران، رئیس شورا هم گفت که این ١٨‌هزار‌میلیارد تومان شامل بودجه نقدی و غیرنقدی شهرداری در‌سال آینده است و بودجه نقدی شهرداری حدود ٩‌هزار‌میلیارد تومان است.
شهردار تهران درجلسه دیروز و همزمان با ارایه سند بودجه از وضع راکد ساخت‌وساز در تهران و فشارهای اقتصادی ناشی از این موضوع بر شهرداری تهران گفت و اعلام کرد که ساخت‌وسازها نسبت به‌ سال ٩٢ حدود ٨٠‌درصد کاهش یافته است. البته با لطف الهی موضوع برجام نیز به نتیجه رسید و تحریم‌ها برداشته شد و امید ما این است که مردم بخش خصوصی، شهرداری‌ها و در رأس آن دولت دست به دست هم دهند و این چالش بزرگ اقتصادی را حل کنند. به گفته او اگر شرایط اقتصادی کشور با اجرای برجام بهتر شد، در بودجه ‌سال ٩٥ در متمم و اصلاح آن در پایان ‌سال می‌توانیم تجدیدنظر کنیم.
او با تأکید بر این‌که شهرداری تهران از نظر مالی روزهای سخت و پرفشاری را می‌گذارند، از این‌که دولت در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده که شهرداری‌ها را ١٠٠‌درصد از نظر مالی و اداری دولتی کند، انتقاد کرد و گفت: این اتفاق به مصلحت کشور نیست و جایگاه شورا و شهرداری‌ها را زیر سوال می‌‌برند. در برنامه ششم سهم شهرداری‌ها کم می‌شود و سهم شهر را به خزانه دولت می‌برند و در برنامه‌ریزی استان بودجه را دولتی می‌کنند و شهرداری‌ها یک ردیف هزینه‌بگیر از ردیف‌های دولتی‌ می‌شوند و اگر این اتفاق بیفتد، شورای شهر و شهرداری وظیفه خاص دیگری ندارند.
قالیباف با تأکید بر این‌که نباید نهاد غیردولتی شهرداری‌ها را دولتی کنند، اظهار داشت:  قصد دارند در برنامه ششم نظام اداری و اجرایی درمجموعه شهرداری‌ها را دولتی کنند، این همه به‌گونه‌ای است که آیین‌نامه‌های اداری تحت نظارت وزارت کشور می‌رود.
قالیباف رقم دقیق بودجه‌ سال آینده را ١٨‌هزار‌میلیارد و٧٠٠‌میلیون تومان اعلام کرد. این یازدهمین بودجه‌ای است که او به شورای شهر ارایه می‌کند.  او گفت که اگر از کلان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای توسعه حمل‌ونقل عمومی عقب هستیم، به این دلیل است که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است: درحوزه حمل‌ونقل ریلی دولت باید ٥٠‌درصد هزینه‌ها را تقبل می‌کرد که از این میزان مبالغ بسیار ناچیزی کمک دریافت کرده‌ایم که حدودا در هر‌سال کمتر از ٢٠٠‌میلیارد تومان بوده است. درصورتی که ساخت هر کیلومتر مترو در شهر تهران ٢٤٠‌میلیارد تومان هزینه در بر دارد. قالیباف گفت: دولت باید ٨٢,٥‌درصد از خرید اتوبوس را تقبل می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفته و شهرداری سهم دولت نیز پرداخت کرده است.
شهردار تهران درباره افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب نیز خبرهای خوبی داشت: با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافق رسیده‌ایم که در اردیبهشت‌ سال آینده همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب نمایشگاه شهر آفتاب نیز افتتاح شود و درهمین مجموعه نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم. به گفته قالیباف، از شنبه هفته آینده نیز بنده به همراه یک تیم اجرایی درمجموعه نمایشگاه شهر آفتاب حضور پیدا می‌کنیم و یک کار جهادی برای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود. او گفت: نمایشگاه شهر آفتاب نیز همزمان با افتتاح این مجموعه باید به بهره‌برداری برسد تا شهروندان تهرانی راحت‌تر بتوانند به این نمایشگاه تردد داشته باشند.
قالیباف گفت: ٧٠‌درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب شهرستانی و ٣٠‌درصد شهروندان تهران هستند، به همین دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب درمجموعه شهر آفتاب که در نزدیکی عوارضی تهران قم ساخته شده، می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را کم کند. به گفته قالیباف در‌سال آینده، پروژه‌های نیمه ‌تمام در اولویت نخست قرار دریافت اعتبارات قرار دارد: نخستین اولویت بودجه اجتناب‌ناپذیری، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون اعم از افراد حقیقی و حقوقی و سررسید وام‌ها و فاینانس‌هاست. البته توجه ویژه‌ای نیز به حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر مترو شده است. هیچ پروژه جدیدی را در‌ سال ٩٥ پیشنهاد نداده‌ایم و تکمیل پروژه‌های ناتمام و همین‌طور تکمیل مترو مدنظر است. مهم‌ترین چالش شهر درحال حاضر آلودگی هواست و مهم‌ترین اقدام شهرداری نیز گسترش حمل‌ونقل عمومی است.
قالیباف افزود: بودجه پیشنهادی شهرداری برای ‌سال ٩٥ به شورای شهر تهران بالغ بر ١٨‌هزارو٧٠٠‌میلیارد تومان برآورد شده که ٤٠‌درصد آن غیرنقد و ٦٠‌درصد بودجه نقدی و رشد بودجه نیز نسبت به‌ سال گذشته ٨,٣‌درصد است. البته افزایش ١٢‌درصدی حقوق و افزایش سرانه‌های نگهداشت شهر نیز مدنظر گرفته شده است. قالیباف افزود: دولت قول داده است در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری چین به ایران فاینانس ١١٠٠ واگن متروی شهری تهران حل شود که با این اقدام ٣.٥‌میلیون مسافر مترو به دوبرابر یعنی ٦‌میلیون مسافر می‌رسد.
اکثریت اعضای شورا از حرف‌های قالیباف استقبال کردند اما حافظی و دبیر نقدهایی هم داشتند. ازجمله اینکه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت:  آمار ارایه‌شده توسط شهرداری و ادعای افزایش درآمدهای پایدار را قبول نداریم. براساس برنامه پنج ساله باید بیش از ٣٠‌درصد بودجه از طریق درآمدهای پایدار تأمین شود، درحالی ‌که طبق گفته شهرداری تنها حدود ٢٠‌درصد از درآمدهای شهرداری تهران پایدار است.
رحمت‌الله حافظی هم گفت: در‌ سال ۹۴، ۴۰۰‌میلیارد تومان ریخت‌وپاش و حیف و میل بودجه در شهرداری انجام شده است.
به گفته او در گزارش عملکرد ۲۰ماهه بودجه ‌سال ۹۴ عنوان شد که ۱۷۳کیلومتر توسعه مترو درشهر تهران انجام شده درشرایطی که این عدد ۱۸‌هزارمتر بوده است.
حافظی افزود: طی استعلامی که یکشنبه هفته گذشته از مدیرعامل شرکت مترو گرفته شد، عنوان شد که ساخت هر کیلومتر مترو اعم از هزینه واگن و احداث تونل ۲۰۰‌میلیارد تومان می‌شود که امروز این عدد برای ‌سال ۹۵، ۲۴۰‌میلیارد تومان برآورد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ‌سال ۹۴، ۴۰۰‌میلیارد تومان ریخت‌وپاش و حیف و میل بودجه عمومی مردم رخ داده است. از شهرداری درخواست می‌کنیم فایل اکسل بودجه دراختیار اعضای شورا قرار گیرد، در غیراین صورت بنده با کمک از یک تیم ۲۰نفره دانشجویی آن را تهیه می‌کنم و دراختیار شورا قرار می‌دهم.
١٣٠‌هزار مترمربع از باغات منطقه ٣ درحال نابودی
درجلسه دیروز شورای شهر تهران، شهردار منطقه ٣ و همچنین شورایاران این محله هم حضور داشتند و گزارشی از این منطقه ارایه کردند. سلیمانی، شهردار منطقه ٣ از رهاشدن ١٣٠‌هزار مترمربع از باغات این منطقه خبر داد و گفت که ابزارهای قانونی برای حفظ آنها را دراختیار ندارد. او پیشنهاد کرد برای ٣٠‌درصد این باغات مجوز ساخت صادر شود و ٧٠‌درصد آنها را به فضای عمومی و پارک تبدیل کنند.  ازسوی دیگر سوری، دبیر دبیران شورایاری منطقه ٣ گفت: نبود مشوق‌های لازم جهت احیای باغات این منطقه و با توجه به این‌که باغات منطقه ٣ اکثرا خصوصی هستند، درخت‌های آن به‌دلیل بی‌توجهی خشک شده و زمین‌ها برای ساخت برج به فروش می‌رسند. به گفته او قدمت مدارس این منطقه بالاست و به‌دلیل تمکن مالی اهالی این منطقه مدارس غیرانتفاعی افزایش یافته است که از ساختمان‌های قدیمی با قدمت بالا استفاده می‌کنند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا