تلاش امارات برای ایران هراسی بعد برجام

پس از رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای از روی ایران، بسیاری از رسانه‌های عربی به سراغ نگارش تحلیل‌هایی در این باره و بررسی تأثیر آن بر دنیای عرب و منطقه خاورمیانه، رفتند. رسانه‌های جریان سعودی در این میان طیفی از واکنش‌های مختلف اما همسو را بروز دادند، بسیاری از روزنامه‌ها و پایگاههای خبری جریان …

پس از رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای از روی ایران، بسیاری از رسانه‌های عربی به سراغ نگارش تحلیل‌هایی در این باره و بررسی تأثیر آن بر دنیای عرب و منطقه خاورمیانه، رفتند.

رسانه‌های جریان سعودی در این میان طیفی از واکنش‌های مختلف اما همسو را بروز دادند، بسیاری از روزنامه‌ها و پایگاههای خبری جریان سعودی، در ابتدا سعی کردند که بگویند اتفاق خاصی نیفتاده و ایران در این معامله شکست سنگینی خورده است، پس از آن با خوشحالی، تحریم موشکی را پی گرفتند و طیفی دیگر نیز به بحث ایران‌هراسی و لزوم هماهنگی کشورهای عربی به رهبری عربستان برای اقدام علیه ایران، پرداختند.

نکته‌ای که باید بدان به خوبی توجه کرد این‌جاست که این رسانه‌ها، در ابتدا با برشمردن توانایی‌های ایران و اینکه این کشور می‌تواند به قدرت اول منطقه‌ای تبدیل شود، سعی دارند ایران پس از رفع تحریم‌ها را یک کشور خطرناک و قدرتمند علیه اعراب جلوه دهند. ایران‌هراسی در این میان، اصلی‌ترین هدف است.

روز گذشته (سه شنبه) نیز، روزنامه اماراتی الخلیج در یادداشتی با بیان قدرت ایران، تنها راه مقابله با این کشور را اتحاد همه کشورهای عربی به رهبری عربستان دانسته بود.

یکی از این نوشته‌ها به قلم «اسعد البصری» در پایگاه تحلیلی-خبری «میدل ایست اونلاین» نگاشته شده است، نویسنده در مطلبی با تیتر «عربستان پس از رفع تحریم‌های ایران احساس محاصره بودن می‌کند».در ابتدا، موقعیت عربستان را در نقشه بازگو می‌کند و سعی دارد به خواننده بگوید که عربستان و کشورهای عربی و به طور کلی اهل سنت، از سوی ایران در شرایط سختی قرار گرفته‌اند.

وی می نویسد که عربستان از شمال توسط عراق، و از جنوب از سوی یمن (هر دو متحد ایران) محاصره شده است. در بین کشورهای خلیج فارس، قطر و عمان با سعودی‌ها همراه نیستند و عمان اولین کشوری بود که رفع تحریم‌ها را به ایران تبریک گفت و همچنین نقش قابل ملاحظه‌ای در روند توافق بین ایران و‌ آمریکا ایفا کرده است.

در غرب عربستان، مصر قرار دارد که به شدت علیه اسلام‌گرایان و گروههای سلفی اقدام می‌کند و به هیچ وجه آماده ورود به درگیری مذهبی در خاورمیانه و در کنار عربستان نیست. در داخل عربستان، حاکمان ریاض سعی دارند تندروی دینی را کنترل کنند، اما شرایط منطقه و اقدامات تنش‌آفرین ایران برنامه‌های عربستان برای آرام کردن وهابی‌ها و سلفی‌ها را ناکام گذاشته است.

نویسنده این رسانه اماراتی در بخش دیگری، می‌نویسد: شیعیان در جهان، نوعی از شکوفایی و پیروزی را تجربه می‌کنند، ۹ تن از نمایندگان شیعه کویت، هفته پیش محکومیت موضع ایران در قبال عربستان را رد کردند. رسانه‌های غربی از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا می‌نویسند، همه این‌ها پس از رفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد تا بگوید که عربستان سر ۴۷ تروریست را با شمشیر قطع می‌کند و در مقابل ایران متهمان به جاسوسی را آزاد می‌کند.

«اسعد البصری» ادامه می‌دهد: رسانه‌های سعودی اما در طول دو روز گذشته در موضع ضعف قرار داشتند، کاهش قیمت نفت بر روی همه تأثیر گذاشته است، اما ایران ۱۰۰ میلیارد دلار از ورای رفع تحریم‌ها دریافت می‌کند که فعالیت بانکی، گردشگری، کشاورزی، صنعتی و سرمایه‌گذاری این کشور را رونق می‌بخشد.

البصری، عربستان را آخرین امید کشورهای عربی برای بقا ذکر می‌کند و اینکه این کشور مدام از سوی ایران و گروههای تروریستی تهدید می‌شوند

وی در ادامه هشدار می‌دهد که حجم اقتصاد عربستان در حال حاضر ۶۵۰ میلیارد دلار است و حجم اقتصاد ایران نیز ۴۰۰ میلیارد دلار، اما این ترس وجود دارد که فرو رفتن عربستان در جنگ‌ها و بحران‌ها و از سوی دیگر رفع تحریم از روی ایران، این فاصله را کمتر از پیش بکند و حتی ایران را از عربستان پیش بیاندازد.

نویسنده سپس، توصیه می‌کند که در برابر این تعداد خطر ایران، کشورهای عربی باید راه خود را از آمریکا جدا کنند، چرا که کشورهای عربی در عین حال، هم خطر گروههای تروریستی و تندرو را احساس می‌کنند و هم خطر گسترش نفوذ ایران را مقابل خود می‌بینند.

البصری، عربستان را آخرین امید کشورهای عربی برای بقا ذکر می‌کند و اینکه این کشور مدام از سوی ایران و گروههای تروریستی تهدید می‌شود.

این نویسنده اماراتی، در ادامه مسأله سنگینی را مدعا می‌شود و می‌نویسد که اهل سنت در برابر ایران در حال عقب‌نشینی و شکست در تمامی جنبه‌ها هستند. وی جملاتی از یک نویسنده عراقی (احمد خلیل) ساکن لندن را بازگو می کند.

احمد خلیل در مقاله خود، می نویسد که بین ایران و عراق به مدت ۱۴۰۰ سال کوهی از آتش بود و ما عراقی‌ها این را متوجه نشدیم، ما نفهمدیدم که کینه ایرانی‌ها از اعراب کار آن‌هاست و درمقابل ما غفلت کردیم و این همان چیزی بود که فارس‌ها می‌خواستند.

اسعد البصری در بخش انتهایی، می آورد: فارس‌ها قوی و ثروتمند شده‌اند، ایران با میراث فلسفی و ادبی و فرهنگی خود، با موسیقی و با دوستی‌اش با غرب و کشورهای قدرتمند، با اقتصاد و کشاورزی و سواحلش در برابر اعراب قرار گرفته است؛ چرا که ایران کماکان طرح‌ها و عقاید خود را دارد.

او نوشت: هنگامی که [امام] خمینی پیروز شد، گفت که چهل سال صبر کنید، این همان فرش ایرانی است که با صبر و طمأنینه بافته می‌شود و روحانی نیز گفته است : «خدا را برای انجام وظیفه‌ام در مقابل مردم صبور ایران شاکرم، این پیروزی برای شما گوارا باد». «احسان نراقی» استاد علوم اجتماعی در ایران عقیده دارد که دلیل سقوط شاه، آمریکا بود، شاه به قدری مغرور شد که آمریکا را جزئی از ملک خود می‌دانست و به یکباره آمریکا پشت او را خالی کرد، نمی‌خواهیم تا چنین سرنوشتی برای کشورهای عربی اتفاق بیفتد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا