نظر خاتمی درباره هتاکی به آیت الله جنتی

کسانی می خواهند آدم های خود را بدون رعایت موازین قانونی در مجلس و نهادهای تصمیم گیری نفوذ دهند شروع به هجمه می کنند تا شورای نگهبان منفعل شود و نتواند به تکلیف شرعی خود عمل کند، اما این توهمی باطل است. حجت الاسلام و المسملین سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری …

کسانی می خواهند آدم های خود را بدون رعایت موازین قانونی در مجلس و نهادهای تصمیم گیری نفوذ دهند شروع به هجمه می کنند تا شورای نگهبان منفعل شود و نتواند به تکلیف شرعی خود عمل کند، اما این توهمی باطل است.

حجت الاسلام و المسملین سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از هجمه های بسیار به شورای نگهبان گفت: دلیل هجمه روشن است، کسانی می خواهند آدم های خود را بدون رعایت موازین قانونی در مجلس و نهادهای تصمیم گیری نفوذ دهند از این رو هجمه را در همین راستا آغاز می کنند تا شورای نگهبان منفعل شود و نتواند به تکلیف شرعی خود عمل کند، به صراحت عرض می کنم با شناختی که بنده از فقهای شورای نگهبان دارم این توهم، توهمی باطل است؛ قطعا با غوغا سالاری نخواهند توانست که به هدف خود برسند.

وی افزود: قطعا شورای نگهبان همانند ادوار گذشته نظارت خود را به صورت دقیق انجام می دهند و نخواهند گذاشت که مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به دست نا اهلان و افرادی که واجد شرایط نیستند بیفتد.

به نوشته رسا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که نظارت شورای نگهبان استصوابی است، اظهار داشت: در سال ۷۰ از شورای نگهبان پرسیده شده که آیا نظارت آنها نظارت استطلاعی بوده یا نظارت استصوابی به شمار می رود، شورای نگهبان به صراحت پاسخ داده که نوع نظارت استصوابی است؛ بنابراین مصلحت کشور در رفتار قانون مدارانه است، قانون می گوید نوع نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است.

وی ادامه داد: نظارت استصوابی یک شعار سیاسی نیست بلکه یک رفتار قانونی است، اول انقلاب که هنوز شورای نگهبان نبود حضرت امام(ره) نماینده ای در انتخابات ریاست جمهوری قرار دادند تا نظارت کند، نظارت این نمایندگان استصوابی بود و مسعود رجوی را به خوبی و درستی رد کردند؛ ناظری که از سوی امام(ره) بود این فرد را رد کرد نه شورا و هیأت اجرایی، بنابراین نظارت استصوابی هم ریشه تاریخی داشته و هم مبنای قانونی دارد؛ جنجال در این رابطه جنجالی بی ریشه است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که آیت الله جنتی چهره ای شناخته شده برای انقلاب است، به سوابق علمی و انقلابی دبیر شورای نگهبان اشاره کرد و ابراز داشت: از سال ۴۲ که نهضت آغاز شد تا امروز این بزرگ ثابت قدم در مسیر انقلاب بودند، قبل از انقلاب ایشان زندان و تبعید را به جان خریدند و پس از انقلاب در هر جایگاهی که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دستور می داد ایشان در آن جایگاه حاضر می شدند.

وی عنوان کرد: آیت الله جنتی به وظیفه خود عمل می کند و نقدهای تند، بعضا فحاشی ها، هتاکی ها و طنزهای تخریب کننده ذره ای و به هیچ صورت در ایشان اثر ندارد؛ در یک کلمه همان روحیه که امروز ما در یک بسیجی جوان ۲۰ ساله می بینیم عین این روحیه در این عالم برجسته مشاهده می کنیم.

خاتمی با اشاره به مسأله برسی صلاحیت ها در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مسأله صلاحیت ها بهانه ای از آغاز تا کنون برای تخریب شورای نگهبان بوده است، آنچه را که می توان به او اعتماد کرد اینکه شورای نگهبان کلا به ویژه فقهای این شورا دین شان را به دنیای خود نمی فروشند.

وی اضافه کرد: اگر شورای نگهبان افراد را تأیید می کنند روی مبنا است و اگر رد صلاحیت نیز انجام می دهند مبنای قانونی دارد، بنابراین اینکه شورای نگهبان به رد صلاحیت های جناحی متهم شود تهمتی است که فردای قیامت جوابی نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا