رئیس جمهور چین به ریاض رفت

سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ریاض نخستین سفر رسمی او به خاورمیانه است. وی پس از عربستان به ایران و مصر نیز سفر خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه با اشاره به تنش بوجود آمده بین ایران وعربستان و قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور و اجرایی شدن برجام نوشت: «رئیس جمهور چین درست سه …

سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ریاض نخستین سفر رسمی او به خاورمیانه است. وی پس از عربستان به ایران و مصر نیز سفر خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تنش بوجود آمده بین ایران وعربستان و قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور و اجرایی شدن برجام نوشت: «رئیس جمهور چین درست سه روزپس از اجرایی شدن برجام به خاورمیانه سفر کرد تا از فرصت‌های اقتصادی پیش رو در ایران بهره برداری کند.»

جین‌پینگ در این سفر قصد دارد علاوه بر جلب سود اقتصادی هنگفت از خاورمیانه، میان دو قدرت موثر این منطقه بحران زده، یعنی ایران و عربستان نیز بری رفع تنش های بوجود آمده میانجیگری کند.

چین بزرگترین واردکننده نفت خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در سفر رئیس جمهور چین به عربستان دو کشور ۱۴ یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف از جمله صنعت، علوم و تکنولوژی، کشتیرانی به کمک ماهواره، گردشگری و میراث فرهنگی، ساخت رآکتور هسته ای، انرژی های نوین و تقویت راه دریایی ابریشم امضا کردند.

چین همچنین دو توافقنامه در زمینه دریافت وام از عربستان برای توسعه دریاچه هیوانقی در ایالت آنهوی و نیز طرح توسعه زیست محیطی مناطق مسکونی منطقه جنتی در ایالت چنچی با عربستان امضا کرده است.

در این دیدار ملک سلمان نشان ملک عبدالعزیز بالاترین نشان حکومتی عربستان که به سران کشورها اعطا می شود را به گردن رئیس جمهور چین انداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا