نوازشريف براي ميانجيگری به ايران آمد‌

سامان‌صابريان: اين اقدام مشكوك‌ در روزهاي اوليه آتش كشيدن سفارت سعودي سبب مواضع عجولانه و سرسختانه‌اي از جانب رياض شد. تصميماتي مانند قطع روابط ديپلماتيك و وادار كردن كشورهاي ديگر به قطع ديپلماسي با ايران از جمله اين اقدامات بود. عربستان كه در ائتلاف‌هاي گوناگون منطقه‌اي موفق به نظر مي‌رسيد در ايجاد ائتلاف و وحدت …

سامان‌صابريان: اين اقدام مشكوك‌ در روزهاي اوليه آتش كشيدن سفارت سعودي سبب مواضع عجولانه و سرسختانه‌اي از جانب رياض شد. تصميماتي مانند قطع روابط ديپلماتيك و وادار كردن كشورهاي ديگر به قطع ديپلماسي با ايران از جمله اين اقدامات بود. عربستان كه در ائتلاف‌هاي گوناگون منطقه‌اي موفق به نظر مي‌رسيد در ايجاد ائتلاف و وحدت همپيمانانش‌عليه ايران شكست خورد و تنها اندكي از كشورهايي كه هيچ‌جايگاهي در راهبرد سياست‌خارجي ايران نداشتند، روابط خود را قطع كردند. يكي از همپيمانان ايدئولوژيك و قديمي عربستان كه همواره در مسائل مربوط به ايران پشت آل سعود را خالي كرده، پاكستان است.
مواضع مدبرانه اسلام‌آباد
پاكستان در گذشته‌نيز در مسائلي مانند ائتلاف عليه داعش قصد داشت با عربستان در يك صف بايستد ولي با يك سفر ظريف به اسلام‌آباد، اين تصميم منتفي شد. پاكستان كشوري است كه ارتش آن بيش از ساير نظام‌هاي منطقه‌اي در عالم سياست حرفي براي گفتن دارد ولي مواضع ديپلماتيك و نظامي اسلام‌آباد در مواجهه با ايران همسويي ويژه‌اي دارد.از همان روزهاي اوليه قطع رابطه ايران و عربستان كشورهاي زيادي تلاش‌كردند تا نقش ميانجي ميان  تهران و رياض ايفا كنند ولي موفق‌نبودند و وزن سياسي خاص را براي اين اقدام بزرگ نداشتند.ولي در روزهاي گذشته با سفر مقامات سياسي و نظامي پاكستان به رياض و تهران به نظر مي‌رسد اين روابط نه به روزهاي خوب زمان هاشمي يا اصلاحات بلكه به همين دوران نه‌چندان دور اوايل دولت روحاني بازگردد.
ديدار رسمي دو مقام
نواز شریف نخست وزیر پاکستان و راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان ديروز با استقبال رسمي وزير دفاع كشورمان قدم به تهران گذاشتند. در ابتدا مسئولان نظامي دو كشور رايزني‌هايي با هم داشتند و در ادامه نواز شريف بعد از ديدار با اسحاق‌جهانگيري به ديدار رئيس جمهور كشورمان رفت.رئیس جمهور کشورمان در اين ديدار تصریح کرد: روابط ایران و پاکستان همواره از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و مردم دو کشور ارتباط نزدیکی با هم دارند.روحانی در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای ایران با ۱+۵ موقعیت مناسبی را برای همه کشورهای منطقه به‌وجود آورده است، گفت: ما در این فضا می توانیم از ظرفیت های یکدیگر در جهت ارتقاي سطح روابط و همکاری های مشترک به نفع ملت‌ها بهتر بهره برداری کنیم.
استقبال ايران از ميانجيگري پاكستان
رئیس جمهور با اشاره به سخنان نخست وزیر پاکستان در رابطه با مشکلات پیش آمده در روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستیم و از تنش استقبال نمی کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت های منطقه تکریم شوند و چارچوب های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت گردد.نخست وزیر پاکستان نيز با اشاره به ضرورت همبستگی، اتحاد و انسجام بیشتر میان مسلمانان، گفت: پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش ها و اختلافات تلاش کرده است.
نشانه‌هاي رفع تنش
اين تلاش‌ از نگاه رسانه‌هاي پاكستاني نيز دور نمانده بود و روز گذشته روزنامه اردو زبان «جنگ» که در سفر جاری هیات عالی رتبه پاکستان به عربستان و ایران، همراه این هیات است، از ریاض گزارش داد:ملک سلمان در دیدار نوازشریف و ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان از ابتکار و نقش اسلام آباد برای کمک به رفع تنش ها تمجید کرده و گفته است: خواستار رفع مسالمت آمیز تنش های فعلی با ایران هستیم. نشانه‌ديگر روزهاي حل بحران ميان تهران ورياض نيز سفر عراقچي به جده به دعوت عربستان است. عراقچي كه امروز به جده مي‌رسد قرار است روز پنجشنبه در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی که به درخواست عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان برگزار شده است شرکت كند.عباس عراقچی در جریان سفر به جده علاوه بر شرکت در این اجلاس با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و تعدادی دیگر از مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی خواهد کرد تا اگر برخي مخالفان آرامش در ايران بگذارند اين مشكل ايجاد شده رفع شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا