آیا سرخابی‌های پایتخت این بار متحول می‌شوند؟

چند سال پیش سازمان تر‌بیت ‌بدنی وقت که هنوز به وزارت ورزش و جوانان تغییر نیافته بود، برای بهبود وضعیت دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پر‌سپولیس تصمیم گرفت دو قطعه زمین در اطراف تهران به سرخابی‌ها اختصاص دهد، هر دو باشگاه اعلام کردند که برنامه‌های خوبی برای استفاده از زمین خود دارند و …

چند سال پیش سازمان تر‌بیت ‌بدنی وقت که هنوز به وزارت ورزش و جوانان تغییر نیافته بود، برای بهبود وضعیت دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پر‌سپولیس تصمیم گرفت دو قطعه زمین در اطراف تهران به سرخابی‌ها اختصاص دهد، هر دو باشگاه اعلام کردند که برنامه‌های خوبی برای استفاده از زمین خود دارند و حتی استقلال با صرف هزینه و پر‌سپولیس با کمک تخصصی حسین کلانی نقشه ساخت ورزشگاه اختصاصی خود را ه کشیدند، اما آن نقشه‌ها نقش بر آب شدند.

هنوز در کشوی میز شخصی حسین کلانی در دفتر کارش کتابچه‌ای هست که در آن نقشه‌های ورزشگاه و اسناد و مدارک آن وجود دارد، مدارکی که یک بار مراحل دارایی و ثبت را هم گذارنده بود، اما هرگز به کلنگ‌زنی نرسید. کلانی قبلا به ایسنا از جزئیات طرح حر‌فه‌ای و بین‌المللی ورزشگاه اختصاصی پر‌سپولیس از فروشگاه‌ها و موزه گرفته تا سالن تئاتر و مجموعه فرهنگی و … همان طرحی که آنقدر بی‌مهری دید و خاک خورد تا خاک آن زمین مسکن مهر را به جای ورزشگاه در خود جای داد.

اکنون شرایط باز هم برای سرخابی‌ها فراهم است، شهرداری تهران به هر یک از دو باشگاه یک ورزشگاه اختصاصی هبه کرده است. ورزشگاه شهید کاظمی به پر‌سپولیس و ورزشگاه امام رضا (ع) به استقلال داده شده تا بازی‌های خود را در آنها برگزار کنند.

درست است که ظرفیت این دو ورزشگاه ۱۵ و ۱۰ هزار نفر است و در نگاه نخست کفاف هو‌اد‌ا‌ران پرشمار دو تیم را نمی‌دهد، اما واقعیت ماجرا و آنچه که در چند فصل اخیر لیگ برتر دیده شده، استقبال کم تماشاگران از بازی‌های دو تیم است. در کمتر دیدار دو تیم استقلال و پر‌سپولیس در فصل جاری تعداد تماشاگران بیش از ۱۰ یا ۱۵ هزار نفر شده است.

استفاده صحیح از ورزشگاه‌های اختصاص یافته به استقلال و پر‌سپولیس می‌تواند در آینده نزدیک دوباره هو‌اد‌ا‌ران آنها را مشتاق حضور در ورزشگاه‌ها کند. احترام به هوادار، استانداردسازی ورزشگاه، استفاده از پتانسیل‌ بالای ورزشگاه اختصاصی برای درآمدزایی و کشاندن پای مردم به فروشگاه‌ و موزه باشگاه به خوبی می‌تواند این دو باشگاه را دوباره به متن جامعه و هو‌اد‌ا‌ران نزدیک کند.

مسئولان دو باشگاه سرخابی پایتخت این بار نباید فرصت را از دست بدهند و اجازه ندهند که این بار هم مانند چند سال قبل از زمین و ورزشگاه اختصاصی فقط یک رویا باقی بماند.

استقلال و پر‌سپولیس اکنون بهترین فرصت را در اختیار دارند که به دوران خوب گذشته بازگردند و باز هم به معنای واقعی کلمه “باشگاه” شوند.

استقلال و پر‌سپولیس روزگاری دو باشگاه خصوصی بودند که برای خود زمین و تشکیلات داشتند، اما این دو در طول سالیان سپری شده فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده‌اند. شاید جالب‌ترین و در همین سال تاسف‌آورترین نمونه از وضعیت نابسامان آبی و قرمزها آن سال‌هایی بود که کل باشگاه پر‌سپولیس در صندوق عقب خودروی علی پروین جای می‌گرفت، حالا پر‌سپولیس و استقلال فرصت خوبی دارند که “صندوق عقب” را به “باشگاه” تبدیل کنند و تا سال‌ها خود را بیمه کنند.

از همین امروز باید بخش مهمی از بودجه دو باشگاه سرخابی باید به تجهیز ورزشگاه‌هایشان اختصاص یابد. مسئولان ورزش کشور و نیز مسئولان دو باشگاه امروز باید از شعار دادن و حرف‌های پوچ فاصله بگیرند و برای نخستین بار “کار درست” را به وقتش انجام دهند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا