اجرای برجام رکود بازار خودرو را تشدید کرد

این مسئله باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است. در عین حال، بحث‌های مطرح شده مبنی بر حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران و تولید مشترک با خودروسازان ایرانی نیز باعث شده تا عده‌ای از مشتریان منتظر تولید این محصولات باشند. در کنار تشدید رکود بازار، تقویت قیمت ارز باعث افزایش ۲ تا ۵ …

این مسئله باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است. در عین حال، بحث‌های مطرح شده مبنی بر حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران و تولید مشترک با خودروسازان ایرانی نیز باعث شده تا عده‌ای از مشتریان منتظر تولید این محصولات باشند.

در کنار تشدید رکود بازار، تقویت قیمت ارز باعث افزایش ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای خارجی شده است.

در مورد خودروهای داخلی نیز می‌توان به کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت پژو پارس سال اشاره کرد که در حال حاضر به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خریداران تحویل داده می‌شود.

در عین حال، قیمت اکثر خودروهای داخلی ثابت بوده که در این مورد می‌توان به نرخ ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، قیمت ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8، قیمت ۳۱ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس در بازار اشاره کرد.

ساندرو، محصول جدید پارس‌ خودرو نیز که به تازگی وارد بازار شده و در حال حاضر قیمت دنده‌ای آن در بازار ۴۶ میلیون تومان و قیمت اتومات آن ۵۱.۵ میلیون تومان است. ساندرو دنده‌ای با قیمت ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ساندرو اتومات با قیمت ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از سوی کارخانه به مشتریان عرضه می‌شود

در حال حاضر سایپا ۱۱۱ مدل SE به قیمت ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۲ مدل SE به قیمت ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۱ مدل SE به قیمت ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که تغییری نسبت به روزهای قبل نداشته است.

قیمت تیبا نیز ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشته است.

* رشد ۲ تا ۵ میلیونی قیمت خارجی‌ها

در مورد خودروهای خارجی نیز باید به افزایش قیمت ۲ تا ۵ میلیون تومانی این خودروها اشاره کنیم به طوری که خودروهای کوچک حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان و خودروهای گران قیمت تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

تقویت نرخ ارز دلیل اصلی این افزایش قیمت است. در عین حال، اجرای برجام این انتظار را ایجاد کرده که قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد و همین مسئله باعث تشدید رکود در بازار این خودروها شده است.

بر این اساس،‌ قیمت کرولا مدل ۲۰۱۵ فول با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جک S5 در بازار ۱.۵ میلیون تومان افزایش داشته و به ۷۹.۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت سانتافه مدل ۲۰۱۶ نیز ۲ میلیون تومان افزایش داشته و به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده است.

در مورد بنز C200 مدل ۲۰۱۵ نیز باید به افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن به قیمت ۴۹۵ میلیون تومان اشاره کنیم. قیمت بنز E200 نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۴۲۵ میلیون تومان رسیده است.

در مورد بی‌ام‌دبلیو مدل X4 مدل ۲۰۱۶ هم باید به رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان اشاره کنیم.

بازار خودرو در حالی با اجرایی شدن برجام راکدتر شده که علاوه بر این عامل، هر ساله فصل زمستان نیز دلیلی برای تشدید رکود در بازار خودرو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا