هنرمندی که از سقف موزه هنرهای معاصر آویزان شد

یکشنبه‌شب گذشته موزه هنرهای معاصر شاهد یکی از عجیب‌ترین پرفورمنس آرت‌ها از فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» بود. این‌بار الیاس امینیان آرتیست این پرفورمنس آرت بود. در فضای ورودی موزه هنرهای معاصر در ابتدای ورودی گالری، حجم عظیمی از کتاب «فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته» نوشته مایکل پین چیده شده است. …

یکشنبه‌شب گذشته موزه هنرهای معاصر شاهد یکی از عجیب‌ترین پرفورمنس آرت‌ها از فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» بود. این‌بار الیاس امینیان آرتیست این پرفورمنس آرت بود. در فضای ورودی موزه هنرهای معاصر در ابتدای ورودی گالری، حجم عظیمی از کتاب «فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته» نوشته مایکل پین چیده شده است. تعدادی طناب کوهنوردی از سقف آویخته شده و معلوم نیست قرار است چه اتفاقی این‌بار در موزه رقم بخورد.
با ورود امینیان همه منتظر هستند، ببینند قرار است او با این طناب‌ها و این حجم انبوه کتاب چه اثر هنری را خلق کند. امینیان به روی کتاب‌ها می‌رود، تمرکز می‌کند و بعد شروع به صحبت با مخاطبان می‌کند. او ١٣ گام را برای مخاطبانش بازگو می‌کند. از این‌که نباید کتاب خواند، نباید عقل را به کار گرفت، باید همه چیز را رها کرد تا به عالم بالا رسید.
بعد از چند دقیقه او روی کتاب‌ها دراز می‌کشد و به گفته خودش آماده می‌شود برای رها شدن. حالا او از سقف موزه هنرهای معاصر آویخته شده است. یا به گفته خودش به رهایی رسیده است. امینیان به‌عنوان پرفورمر این اجرا یا به‌عنوان یک اثر هنری چیزی بالغ بر ١٠دقیقه به سقف موزه آویخته می‌شود. برخی مخاطبان نگران او هستند و برخی دیگر شروع به سوال‌کردن از او می‌کنند.
در نهایت نیز پس از گذشت این زمان او دوباره از عالم بالا به زمین می‌رسد و پاهایش را روی زمین می‌گذارد. درواقع این اجرا یک هیجان و یک نوع ترس را توأمان همراه دارد. درحالی ‌که این‌جا هیجان شرط نیست، بخش مهم این پرفورمنس ایجاد یک فضاست و ایده هنرمند این بود که همان‌طور که مفاهیم وارونه شده‌اند، او این مفاهیم را به شکل وارونه برای مخاطبانش توضیح دهد تا وقتی این واژگان به حالت اصلی برمی‌گردند، معنای اصلی خود را نیز داشته باشند.
الیاس امینیان درباره ایده این پرفورمنس آرت به هنرآنلاین گفت: این ایده با یک تصویر شروع شد و سال‌هاست که این تصویر وجود دارد. قصد داشتم به نوعی مشکلاتی که در زندگی و جامعه وجود دارد را به صورت وارونه به مخاطب ارایه کنم. وضعیتی که همه ما دچار آن هستیم را به صورت اغراق‌شده نشان دادم.
او درباره این‌که چرا این نوع اجرا را در فضایی چون موزه هنرهای معاصر مناسب دیده است، بیان کرد: این پرفورمنس آرت یک اثر هنری معاصر است و من هنوز زنده هستم، بنابراین مناسب‌ترین جایی که می‌شد این پرفورمنس را اجرا کرد، موزه هنرهای معاصر است.
امینیان همچنین درباره عنوان کتاب نیز گفت: باید از مدیر نشر مرکز علیرضا رمضانی بسیار تشکر کنم که بدون هیچ چشمداشتی ٣٦٠ جلد کتاب از «فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته» را دراختیار ما گذاشت. کتابی که یک فرهنگنامه است و دقیقا عنوانی بود که من پیگیرش شدم و متناسب با موضوعی بود که برای اجرا درنظر داشتم.
این پرفورمنس آرتیست در ادامه درباره ترسناک بودن اجرایش نیز اظهار کرد: در تمرینات این‌قدر ترسناک نبود اما فضای خالی که در پشت من وجود داشت، ترس و هیجان را همراه خود کرد. درچند مرحله این کار را تست کردیم، البته در تمرینات زمان بیشتری برای این کار درنظر داشتیم، ولی در اجرا تصمیم گرفته شد که درهمین حد کافی باشد. جا دارد از آقای طلایی که از فدراسیون کوهنوردی در تمرینات حضور داشتند و برای این اجرا بسیار به من کمک کردند، نیز تشکر کنم.
فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» تا ٨ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر، هر روز ساعت ١٧ به جز جمعه و شنبه‏‌ها برگزار می‎شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا