سیف: اثرات رفع تحریم‌ها بر نرخ ارز را هوشیارانه رصد می‌کنیم

ولی الله سیف که در جلسه رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می گفت افزود: رفع تحریم‌ها به ایران این اجازه را خواهد داد تا صادرات نفت خام را از سر بگیرد و سرمایه‌های خارجی را جذب کند. **آغاز انتقال منابع ارزی بلوکه ایران به گزارش موبنا ، رئیس کل …

ولی الله سیف که در جلسه رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می گفت افزود: رفع تحریم‌ها به ایران این اجازه را خواهد داد تا صادرات نفت خام را از سر بگیرد و سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

**آغاز انتقال منابع ارزی بلوکه ایران
به گزارش موبنا ، رئیس کل بانک مرکزی همچنین دوشنبه شب در حاشیه جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران از آغاز جابه جایی منابع ارزی بلوکه ایران در خارج از کشور خبر داد و اعلام کرد: آرامش و ثبات در بازار ارز مورد توجه ویژه دولت در دوران پساتحریم است.
وی با اشاره به شرایط روزهای گذشته کشور با توجه به برداشته شدن تحریمها، گفت: طی دو روز گذشته، فضای متفاوتی بر اقتصاد ایران حاکم شد و به تبع آن فضای جدیدی نیز در نظام بانکی کشور احساس می شود، لذا بانک مرکزی تصمیم گرفته است پاره ای از تصمیمات را برای جابه جایی منابع محدود شده خود در دستور کار قرار دهد.
سیف گفت : چند مورد از این نقل و انتقالات پول عملیاتی شده و در مواردی که هنوز پاسخی در مورد انتقال پول به درخواست ایران دریافت نشده، به دلیل این بود که روز گذشته یک روز تعطیل در بانکهای اروپا به شمار می رفت.
وی افزود: این اقدام بانکهای دنیا برای تاخیر کوتاه در نقل و انتقالات پول به درخواست ایران اقدام عجیبی نیست، چرا که مجموعه راهنمایی های مربوط به برجام به تازگی منتشر شده و بانکها با این روشهای اجرایی آشنایی لازم را نداشتند اما به تدریج این کار سرعت بیشتری می گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی نخستین نتیجه اجرای برجام را کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه مبادلات ذکر کرد و گفت: کاهش این هزینه ها به رقابتی شدن کالاهای تولید داخل کمک می کند.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی کشور باید در مجامع بین المللی با سهولت کار کنند، افزود: روز گذشته نخستین روز اجرای برجام بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت برای اطمینان کارگزاران بین المللی از عادی شدن فضای اقتصادی، بخشی از منابع محدود شده خود را جابه جا کند.
وی با یاداوری نقل و انتقال های عملیاتی بانکی انجام شده مثال زد بانک مرکزی طی روزهای گذشته بخشی از منابع بلوکه شده خود را از یک بانک در ژاپن به بانک دیگر در آلمان انتقال داده و در یک مورد دیگر نیز بخشی از پول بلوکه شده خود در کره جنوبی به بانک ملی امارات که در گذشته در تحریم بسر می برد، منتقل کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بر اثر رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام ۳۲ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و چهار میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می شود.
سیف در ادامه سیاست ارزی دولت در پسا برجام را مورد توجه قرار داد و افزود: آرامش و ثبات در بازار ارز مورد توجه ویژه دولت در دوران پساتحریم است و دولت قصد دارد با یک نگاه واقع بینانه از نرخ ارزی حمایت کند که منجر به شکوفایی و رونق اقتصاد می شود و در این زمینه تمامی اعضای تیم اقتصادی دولت هماهنگ هستند و هدف مشترک دارند.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا