واگذاری مسکن به معتادان بهبود یافته

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری امروز خود که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شده بود، ضمن تشریح فعالیت‌های بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری اعتیاد گفت: در بهزیستی همزمان با ورود به بحث درمان اعتیاد، مساله پیشگیری را …

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری امروز خود که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شده بود، ضمن تشریح فعالیت‌های بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری اعتیاد گفت: در بهزیستی همزمان با ورود به بحث درمان اعتیاد، مساله پیشگیری را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. به طوری که از سال ۱۳۸۱ رویکرد اجتماع‌محور رویکرد قالب بهزیستی در قالب پیشگیری و این رویکرد در بهزیستی نهادینه شد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر رویکرد اجتماع‌محور وارد ادبیات مبارزه با کل کشور شده و موجب افتخار بهزیستی است که بسیاری از روش‌های علمی با برنامه‌های تحت عنوان درمان و پیشگیری از اعتیادی که در حال حاضر در کشور اجرا می‌شوند سنگ بنایشان در بهزیستی نهاده شده و یا حداقل مسیر آنها از این سازمان می‌گذرد، گفت: در سال ۱۳۸۹ با اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر به طور مشخص وظایف بهزیستی در بحث درمان در حوزه مراکز ماده ۱۵ مشخص شد و همچنین طی این اصلاحیه، بهزیستی دارای وظایفی در قبال مراکز ماده ۱۶ شد که آن شامل ارسال مددکار به معتادان مقیم در مرکز ماده ۱۶ است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه تمامی برنامه‌ها و اقدامات بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر یک تحلیل وضعیت بر بعد کمی و کیفی شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر طی شیوع‌شناسی‌های صورت گرفته از میزان شیوع اعتیاد در سراسر کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که استان‌های حاشیه‌ای شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان و در نیمه شمال غربی کشور نیز ارومیه و… شیوع بیشتری از اعتیاد وجود دارد.

روشن‌پژوه همچنین اظهار کرد: در تحلیل وضعیت خدمات‌دهی به جمعیت هدف خود متوجه شدیم که در بخشی از اقدامات‌مان خدمات متناسب با جمعیت هدف را ارائه ندادیم به همین دلیل دستورالعمل ارتقای خدمات در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر از پیشگیری تا درمان در سطوح مختلف محلات، استان‌ها و کشوری از مدل‌های قابل قبول در کاهش مشکلات سلامت اعم از کاهش بار اعتیاد اقداماتی را انجام می‌دهیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر سه سطح محلات، محیط‌های کاری و محیط‌های آموزشی در حوزه پیشگیری بالغ بر ۵۲۰۰ تیم اجتماع‌محور را در اختیار داریم که در این سطوح حضور داشته و اقدامات پیشگیری را به انجام می‌رسانند.

روشن‌پژوه همچنین اظهار کرد: برای الگوی درمان نیز بالغ بر ۲۶۷۳ واحد درمانی به صورت سرپایی کاهش آسیب، مراکز سیار و گذری و سرپناه‌های شبانه‌روزی داریم.

وی درخصوص «سرپناه‌های شبانه‌روزی» تصریح کرد: در حال حاضر بهزیستی دارای ۵۷ مرکز شبانه‌روزی ویژه معتادان در حوزه درمان است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه در سالهای ۹۰ تا ۹۳ همواره گسترش و توسعه خدمات در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در بهزیستی اتفاق افتاده گفت: جمعیت تحت پوشش حوزه اعتیاد بهزیستی همواره رو به افزایش است و در آخرین آمار، بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر را در الگوهای مختلف درمان تحت پوشش قرار داده‌ایم.

روشن‌پژوه در ادامه با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت بهزیستی در میان سازمان‌های مختلف زیرمجموعه ستاد مبارزه با موادمخدر بیشترین تاثیرگذاری و بیشترین جمعیت تحت پوشش را در الگوهای مختلف درمان و پیشگیری از اعتیاد دارد، اظهار کرد: از سال ۹۳ گسترش کمی و کیفی و همچنین ارتقای خدمات را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده‌ایم. به طوری که حتی آمار تحت پوشش های بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد در سال ۹۴ در مقایسه با نیمه اول با نیمه این سال، دارای گسترش قابل توجهی است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه توسعه متوازن، ارتقای کیفی و پاسخ مناسب به نیاز گروه هدف از اهداف بهزیستی در حوزه اعتیاد است، گفت: برنامه‌های مقابله با اعتیاد بهزیستی همواره مبتنی بر ویژگی‌های اعتیاد و افراد مصرف‌کننده ارائه می‌شود. به طوری که هر فردی با هر سطحی از اعتیاد نیاز به مداخلات خاص خود دارد، اما این سطح‌بندی خدمات نباید منجر به سردرگمی فرد در دریافت خدمات شود. به همین دلیل یکپارچه‌سازی اقدامات را نیز در دستور کار قرار دادیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر تمامی افراد اعم از فردی که گرایش به مصرف مواد دارد، فردی که مصرف‌کننده است تا افرادی که در اثر سوءمصرف دچار اختلالات سطحی یا عمیق شده‌اند، می‌توانند از خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد استفاده کنند.

روشن‌پژوه در ارتباط با اقدامات بهزیستی در راستای توسعه و ارتقای برنامه‌های جاری پیشگیری اظهار کرد: ارزیابی و تحلیل وضعیت برنامه پیشگیری اجتماع‌محور، تدوین نظام نامه پایش و ارزشیابی اجتماع‌محور، طراحی الگوی نوین توسعه برای ارتقای شبکه ملی اترک (انجمن توسعه رویکرد اجتماع‌محور)، سامانه و تارنمای پیشگیری و درمان اعتیاد، تولید کتابچه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف مختلف و تولید DVDهای آموزشی برای گروه هدف از اقدامات این سازمان در راستای توسعه و ارتقای برنامه جامع پیشگیری بوده است.

وی در ادامه درخصوص خط ملی اعتیاد نیز اظهار کرد: خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ خدمات مشاوره غیرحضوری خود را به صورت متمرکز در سراسر کشور ارائه می‌دهد؛ این تیم هر روزه از ۸ صبح تا ۸ شب حتی در روزهای تعطیل (به جز تعطیلات خاص) آماده ارائه مشاوره به تماس‌گیرندگان هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: خط ملی اعتیاد از سال ۱۳۸۷ به طور رسمی راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای یک سیستم ارجاع دقیق بوده که در صورت نیاز فرد تماس‌گیرنده را به نزدیک‌ترین محل دریافت خدمات مشاوره مددکاری و یا مداخله ارجاع خواهد داد.

روشن‌پژوه درخصوص آمارهای تماس با خط ملی اعتیاد اظهار کرد: در ۹ ماهه اول ۹۴ نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۳ با ۱۰ درصد افزایش تماس، رشد قابل توجهی در میزان تعداد تماس با این خط ملی داشته‌ایم و این در حالی است که در سال ۹۳ نسبت به سال‌های پیشین این سامانه دارای رشد دو برابری تعداد تماس‌گیرندگان را تجربه کرده بود.

وی ادامه داد: اغلب تماس‌گیرندگان با این سامانه، زنان هستند و بیشترین موضوع مورد تماس آنها پیرامون فردی است که در اطراف آنها مبتلا به اعتیاد بوده که این امر نشان‌دهنده افزایش تمایل زنان به کمک‌رسانی و نقش مهم آنها در پیشگیری و درمان اعتیاد است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه بیشترین تماس‌ها در سال جاری در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر صورت گرفته است، گفت: متوسط زمان مشاوره صورت گرفته حدود ۳ دقیقه است که ممکن است این زمان از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه افزایش یابد.

روشن‌پژوه همچنین اضافه کرد: بیشترین سئوال درخصوص مصرف شیشه بوده و میانگین افراد تماس گیرنده، بین ۲۵ تا ۴۰ سال است.

وی همچنین درخصوص توسعه کمی و کیفی مراکز اقامتی میان مدت (ماده ۱۵) نیز گفت: برای توسعه کمی و کیفی ماده ۱۵ مطالعات و پژوهش‌های میدانی و تحقیقاتی را مبنای کار خود قرار داده و دستورالعمل این مراکز را بازبینی کرده و پروتکل آنها را تدوین کردیم که در حال حاضر این پروتکل آماده ابلاغ و رونمایی است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار کرد: حدود ۸ ماه کار مطالعاتی صرف تدوین پروتکل و تدوین دستورالعمل این مراکز شد که نتایج آن به زودی به سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، روشن‌پژوه در پاسخ به ایسنا درخصوص اینکه چندی پیش معاون کاهش تقاضا و توسعه مبارزه با موادمخدر اظهار کرده بود که بهزیستی برای تدوین پروتکل و بازبینی دستورالعمل این مراکز تنها به صورت شفاهی با ستاد مذاکره کرده است و به علت آنکه ستاد مبارزه با موادمخدر یک نهاد فراقوه‌ای است که سیاست‌های مربوط به موادمخدر را وضع می‌کند، بهزیستی باید برای انجام هر برنامه از این کانال گذشته و تا قبل از تایید نهایی این نهاد اجازه ابلاغ برنامه‌ای را ندارد، گفت: براساس آیین‌نامه مراکز ماده ۱۵ نگارش و ابلاغ پروتکل این مراکز باید در کمیته درمان ستاد مبارزه با موادمخدر صورت گیرد، اما بهزیستی صحبت‌های اولیه را با این نهاد انجام داد و براساس تبصره ۲۶ آیین‌نامه مبارزه با موادمخدر و همچنین به علت آنکه از لحاظ تخصصی حوزه پیشگیری و درمان بهزیستی دارای تجارب زیادی است، اصلاحات و تدوین پروتکل را به انجام رساند.

وی ادامه داد: اما از لحاظ قانونی بررسی این مساله که آیا بهزیستی اجازه دارد این پروتکل را ابلاغ کند یا خیر، این مساله را به دایره حقوقی بهزیستی استعلام کرده و ان‌شاءالله این دایره حقوقی با بررسی‌های قانونی و حقوقی موانع قانونی ابلاغ این پروتکل را حل و این مساله را رفع خواهد کرد، زیرا بهزیستی هیچ اقدامی را انجام نخواهد داد که مغایر با مبانی قانونی باشد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: از همان ابتدای ابلاغ آیین‌نامه مراکز ماده ۱۵ مشکلات و چالش‌هایی را پیش‌رو داشتیم به علت آنکه بخش‌هایی از این آیین‌نامه مغفول مانده بود و بدین ترتیب مدتی بعد تقاضای اصلاح آیین‌نامه را کردیم و در حال حاضر با توجه به دانش و تخصصی و تجربه میدانی، این پروتکل جدید را تدوین و دستورالعمل آن را بازبینی کردیم و به نظر می‌رسد که بتوانیم از طریق پیگیری‌های حقوقی این مساله را به نتیجه برسانیم.

روشن‌پژوه در ادامه اظهار کرد: رویکرد مراکز ماده ۱۵ همچنان پرهیزمدار است زیار رویکرد پرهیزمداری در بهزیستی موفق ظاهر شده و به همین علت این رویکرد را در برنامه جدید نیز حفظ کرده‌ایم، منتها برنامه سم‌زدایی در این مراکز به طور مشخص سامان یافته است و علاوه بر آن برخی از نیروی انسانی نیز مبتنی بر تغییر برنامه، تغییر کرده‌اند.

وی ادامه داد: طی تدوین دستورالعمل جدید و بازبینی این مراکز، طول دوره درمان و اقامت نیز تغییر کرده و به یک تا ۳ ماه رسیده است زیرا به علت آنکه در این مراکز مراحل از سم‌زدایی تا بهبودی و بازتوانی پیگیری می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که مدت زمان کوتاه ۲۰ تا ۴۰ روزه نمی‌تواند پاسخگو باشد و نتیجه موفقی در پی نخواهد داشت.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۱۰۷ مرکز اقامتی میان مدت (ماده ۱۵) زیرمجموعه بهزیستی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

روشن‌پژوه همچنین خاطرنشان کرد: برای آغاز برنامه بازبینی و ارتقای دستورالعمل و تدوین پروتکل این مراکز، صدور مجوزها متوقف کردیم و این مساله باعث شد که برخی گمان کنند بهزیستی به دنبال تعطیلی این مراکز است در صورتی که این مساله اصلا واقعیت ندارد و بهزیستی تنها به دلیل حمایت و ارتقای این مراکز این اقدامات را انجام داده است.

تدوین برنامه و الگوی اختصاصی برای زنان معتاد در دستور کار بهزیستی

وی درخصوص فعالیت‌های بهزیستی برای زنان معتاد نیز اظهار کرد: زنان معتاد به علت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و جنسیتی دارای مسائل و مشکلاتی هستند که باعث شده است دسترسی به خدمات برای این گروه دشوار شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به همین دلیل تدوین برنامه و الگوی اختصاصی برای زنان معتاد نیز در دستور کار بهزیستی قرار گرفت و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم الگوی ارتقا یافته مراکز ویژه زنان معتاد را نیز ابلاغ کنیم.

روشن‌پژوه همچنین اظهار کرد: یکی از اولویت‌های بهزیستی در خدمات، ارائه خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب به زنان است و به علت آنکه طی آخرین شیوع‌شناسی‌های صورت گرفته، شیوع مصرف مواد در زنان به ۹.۲ درصد رسیده است، قصد داریم خدمات خود را در این حوزه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما این است که ۱۰ درصد خدمات درمان اعتیاد و پیشگیری بهزیستی به زنان اختصاص یابد و در حال حاضر حدود ۷۰ مرکز زنانه درمان اعتیاد در کشور وجود دارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: مراکز سرپایی نیاز به تفکیک جنسیتی ندارند و هم زنان و هم مردان می‌توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند اما در مراکز اقامتی سرپناه شبانه‌روزی و DIC باید مراکز زنانه از مردانه باید از هم تفکیک شود و و به همین ترتیب در حال حاضر ۴۶ مرکز اقامتی میان‌مدت زنانه، ۱۴ مرکز سرپناه شبانه‌روزی زنانه و ۱۰ DIC زنانه در کشور فعالیت می‌کنند.

روشن‌پژوه درخصوص کمپ‌های غیرمجاز نیز اظهار کرد: باید با مراکز غیرمجاز و هرگونه فعالیت غیرقانونی در حوزه درمان اعتیاد مانند سایر حوزه‌ها برخورد قانونی و انتظامی شود اما وظیفه بهزیستی تنها نظارت به مراکز درمانی است که خود به آنها مجوز داده است بدین ترتیب اگر کسی اقدام به راه‌اندازی کمپ و مرکز ترک اعتیاد کند، برخورد با آنها وظیفه بهزیستی نیست.

وی ادامه داد: وظیفه بهزیستی آن است که لیست و اطلاعات تمامی مراکز درمانی مجاز خود را در اختیار کمیته‌های نظارت قرار دهد و آنها در صورت مشاهده کمپ‌های غیرقانونی با آنها به صورت انتظامی و قضایی برخورد کند.

به گزارش ایسنا، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز اظهار کرد: در تحلیل کیفی و مبتنی بر مخاطب به این نتیجه رسیدیم که برای درمان اعتیاد کودکان و افراد زیر ۱۸ سال هیچ برنامه اختصاصی نداریم در حالی که شواهد نشان می‌دهد افراد زیر ۱۸ سالی در کشور هستند که دچار اعتیاد بوده و نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند.

روشن‌پژوه ادامه داد: به این ترتیب با تدوین راهنمای درمان کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط و ملاحظات استان سیستان و بلوچستان و حمایت ستاد مبارزه با موادمخدر و تعاملات مثبت با استانداری و مدیریت موفق آن استان و همچنین تعامل صحیح میان بهزیستی، دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان سیستان و بلوچستان دو مرکز دخترانه و پسرانه را در این استان راه‌اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک سال است که این دو مرکز در حال پایلوت هستند و طی این مدت به ۵۰ پسر و ۳۶ دختر زیر ۱۸ سال خدمات خود را ارائه کرده‌ایم و می‌توان گفت که این الگو قابلیت آن را دارد که در کل کشور تعمیم و گسترش یابد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: از ۸۶ نوجوانی که در این مراکز پذیرش شدند، ۴۵ نفر را به واحدهای اقامتی، شبانه‌روزی بهزیستی ارجاع و سایرین را به خانواده‌شان بازگرداندیم.

روشن‌پژوه ادامه داد: در پایلوت این طرح به چند نکته مهم رسیدیم که مهم‌ترین آن نیاز به تعامل بین بخشی با رعایت وظایف سازمانی و رویکرد علمی با احترام متقابل برای رسیدن به موفقیت در برنامه‌های درمانی بود.

وی همچنین اظهار کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص شهر تهران اعم از مهاجرت‌پذیری بالا، جمعیت، فرهنگ متفاوت و… نیاز است که حتما مرکز درمان اعتیاد ویژه کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در این شهر نیز راه‌اندازی شود و به این ترتیب در همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم که براساس حل الگوی تعاملی در صورت تامین بودجه، می‌توانیم در تهران و سایر استان‌های کشور این مراکز را راه‌اندازی کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص خدمات درمان اعتیاد به نوزادان معتاد نیز گفت: زنان باردار معتاد در مراکز اقامتی میان مدت بهزیستی اصلا امکان دریافت خدمات را ندارند و کودک به دنیا آمده از زن معتاد نیز حتما باید در یک فضای بیمارستانی متولد شود و پروسه درمانی آن باید در همان بیمارستان مدیریت شود، این در حالیست که بهزیستی برای این گروه چه از لحاظ شرایط و چه از لحظ امکانات ارائه امکان خدمت را ندارد.

به گزارش ایسنا، روشن‌پژوه درخصوص مراکز TC نیز اظهار کرد: بهزیستی هم برای مراکز اقامتی میان مدت (ماده ۱۵) و هم برای مراکز TC به صورت موازی مسیر ارتقا را طی و دستورالعمل‌ها را مورد بازبینی قرار داده و پروتکل درمانی جدید تدوین کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مراکز TC کشور به علت آنکه نیاز به آنها نسبت به مراکز سرپایی و ماده ۱۵ کمتر است، به ۱۹ واحد رسیده اما آمادگی آن را داریم که تعداد این مراکز را در سراسر کشور به صورت الگوی ارتقا یافته آنها گسترش دهیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص مانایی در درمان نیز اظهار کرد: همواره شاهد آن بودیم که الگوی درمانی کشور در حوزه اعتیاد موفق عمل نمی‌کردند و مانایی در درمان پس از ترک پایین بود. به همین دلیل در هر الگویی پس از درمان شاهد تداوم بهبهبودی و برگشت‌پذیری به جامعه نبودیم.

روشن‌پژوه تصریح کرد: در همین راستا از سال گذشته الگویی را به نام «توانمندسازی و جامع‌پذیری» با تاکید بر جامعه‌پذیری معتادان طراحی و در ۱۰ واحد استانی مختلف پایلوت کردیم.

وی درخصوص روند فعالیت این واحدها تصریح کرد: این واحدها خروجی بهبود یافته از مراکز در مدل‌های مختلف درمانی اعم از TC، DIC، ماده ۱۵ و… را شناسایی و بعد از پذیرش آنها نسبت به نیازسنجی آنها اقدام و در جهت توانمندسازی و جامعه‌پذیری آنان اقدام می‌کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: برای بهبود عملکرد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نیز قصد داریم تفاهم‌نامه‌ای را با واحدهای دیگر سازمان بهزیستی از جمله خدمات مشاوره‌ای، کلینیک‌های مددکاری و مداخلات اورژانس اجتماعی (۱۲۳) استفاده کنیم.

روشن‌پژوه همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات کنترل دخانیات خبر داد و گفت: به علت آنکه مصرف دخانیات عامل مهمی در گرایش به اعتیاد است و همچنین درمان سیگار همزمان با ترک اعتیاد امکان‌پذیر بوده و در روند درمان بسیار کمک‌کننده است، سعی کردیم طی انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات کنترل و دخانیات درمان سیگار را نیز به مراکز درمانی خود وارد کنیم.

وی در این خصوص تصریح کرد: این برنامه برای آن دسته از معتادانی است که همزمان با ترک اعتیاد، مصرف سیگار و دخانیات را نیز ترک کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: بهزیستی قصد تاسیس مرکز درمان سیگار را ندارد بلکه قصد دارد درمان سیگار را ویژه معتادان در حال ترک به مراکز ارائه خدمات خود اضافه کند.

به گزارش ایسنا، روشن‌پژوه درخصوص شیوع‌شناسی اعتیاد نیز اظهار کرد: این پیمایش خانه به خانه برای شناسایی و بررسی شیوع مصرف مواد براساس یک مدل تحقیقی مورد تایید در مراجع علمی و با کمک سازمان آمار صورت گرفته است و در تمامی مراحل آن اصل حفظ اطلاعات مردم و محرمانگی آنها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی درخصوص روند انجام این طرح گفت: تیم‌های کارشناسی و مذاکره در این طرح در قالب گروه‌های دو نفره متشکل از یک زن و یک مرد پس از دریافت آموزش‌های اصولی به درب منازل فرستاده شده و با رعایت اصل محرمانگی، اطلاعات را از مردم دریافت کرده‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: در این طرح ۶۱ هزار خانوار مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این پیمایش به صورت مشترک میان ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزیستی انجام شد.

به گزارش ایسنا، روشن‌پژوه در ادامه این نشست خبری به چند یک از اقدامات اخیر این معاونت در حوزه اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: در مسیر ارتقای مراکز TC و رویکرد اجتماع‌محور و درمان اجتماع‌محور در حال تاسیس انجمنی تحت عنوان «انجمن اجتماع درمان مدار» هستیم که این انجمن شامل خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان بوده و در جهت ارتقا و حمایت از مراکز درمانی فعالیت می‌کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص طرح ویژه بهزیستی در منطقه عسلویه اظهار کرد: عسلویه قطب صنعتی کشور بوده و برای نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است. به این ترتیب طی مطالعات صورت گرفته «سند پیشگیری از اعتیاد در عسلویه» را برنامه‌ریزی کرده و در حال حاضر در آن منطقه در حال اجراست و اعتبارات اجرای این طرح نیز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تامین و در کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسیده است.

روشن‌پژوه درخصوص مسکن معتادان بهبود یافته نیز گفت: در سال گذشته بهزیستی ۳۴۳ واحد مسکونی به معتادان بهبود یافته واگذار و در حال حاضر ۹۸۷ واحد مسکونی دیگر نیز در حال احداث و واگذاری هستند و در صورت تامین اعتبار نیز می‌توان تعداد آنها را افزایش داد.

وی همچنین از استفاده بهزیستی از داروی MODAFINIL (مودافینیل) برای مانایی در درمان معتادان بهبود یافته خبر داد و گفت: طی یک فرایند پژوهشی و مطالعاتی، از سال ۹۲ ویژه معتادان به آمفتامین‌ها به خصوص اعتیاد به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از داروی مودافینیل در افزایش مانایی در درمان استفاده کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: البته مصرف مودافینیل به تنهایی پاسخگو نبوده بلکه برای ترک اعتیاد و مانایی در درمان نیاز است تمامی مراحل درمانی زیستی، اجتماعی صورت گرفته و در کنار آن چنانچه از این دارو مصرف شود، منجر به افزایش مانایی در درمان خواهد شد.

روشن‌پژوه همچنین اظهار کرد: امیدواریم پس از پایان مطالعات الگوی خاصی برای مصرف و تجویز آن تدوین کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: نیاز است تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با موادمخدر برای ارتقای برنامه‌های درمان اعتیاد و پیشگیری در این حوزه و همچنین کاهش بار اعتیاد کشور در کنار هم با رعایت ماموریت‌های ذاتی و در نظر گرفتن حفظ شأن یکدیگر و با توجه به سوابق و دانش تخصصی هر یک از سازمان‌ها به عنوان یک سرمایه ملی، با یکدیگر توان‌افزایی کرده تا بتوانند مداخلاتی را به طور موفق به انجام برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا