میزان آلودگی هوای شهر ارومیه کم کم به مرز تهدید نزدیک می شود

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، پرویز آراسته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شهر ارومیه طی ۹ ماهه سال جاری ۳۰ روز هوای پاک داشته است تصریح کرد: هوای شهر ارومیه در ۹ ماه امسال روز۱۷۷ سالم، ۸۶ روز ناسالم برای گروه حساس و هشت روز ناسالم، یک روز خطرناک …

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، پرویز آراسته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شهر ارومیه طی ۹ ماهه سال جاری ۳۰ روز هوای پاک داشته است تصریح کرد: هوای شهر ارومیه در ۹ ماه امسال روز۱۷۷ سالم، ۸۶ روز ناسالم برای گروه حساس و هشت روز ناسالم، یک روز خطرناک و خیلی ناسالم بوده است.

وی گفت: سهم آلایندگی هوای شهر ارومیه ۵۲ درصد مربوط به ریزگردها، ۴۳ درصد ریزگردهای با قطر ۱۰ میکرون، شش درصد منوکسید و یک درصد دی اکسید گوگرد است.

وی در خصوص تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان گفت: هفت ایستگاه سنجش آلوگی هوا دراستان وجود دارد و افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش در شهرهای مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل منبع اصلی نشر آلاینده در محیط است اظهار کرد: خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه شهر ارومیه آیا جز شهرهای آلوده کشور محسوب می‌شود، گفت: هنوز ارومیه جزء شهرهای آلوده کشور قرار نگرفته تنها به دلیل وارونگی هوا در ایام زمستان میزان غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد که با گرم شدن هوا مشکل وارونگی و آلودگی حل می‌شود.

آراسته با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی درستی از علل افزایش آلودگی و چگونگی جلوگیری از آلودگی در مناطق مختلف شهر صورت گیرد، گفت: آلودگی هوا از مشکلات اساسی مرتبط با سلامت مردم است که باید تمهیدات درستی در زمینه کاهش آلاینده‌های هوا در دستور کار خود قرار ندهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکید کرد: افزایش آلاینده‌های هوا موجب افزایش دمای کره زمین و به دنبال آن شاهد پیامد های تغییرات اقلیمی خواهیم بود لذا لزوم مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست ایجاب می‌کند که فرهنگ زیست محیطی در بین عموم، گسترش یافته و اقشار مختلف اجتماع از مباحث و مسائل مربوط به محیط زیست آگاهی بیشتری یابند.

وی با بیان اینکه ۲۹ دی ماه روز هوای پاک نامگذاری شده است، تصریح کرد: “نقش من در حفظ هوای پاک چیست” شعار هوای پاک امسال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در روز هوای پاک جهت فرهنگ سازی مسئولان استان در این روز از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، ادامه داد: برگزاری همایش هوای پاک، بازدید از مراکز معاینه فنی، حضور کودکان با بلاکاردهای شعار هوای پاک در میادین شهر و نصب تبلیغات در اتوبوس‌ها و تابلوهای اعلانات از جمله برنامه‌های این سازمان در روز هوای پاک است.

وی تصریح کرد: برای کاهش تاثیر گازهای مصرفی در آلودگی هوا چالش دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه مطرح شده که دمای هوای منازل و اماکن در این رنج دمایی نگه داشته شود که در این خصوص باید فرهنگ سازی صورت پذیرد.

آراسته استفاده از بنزین یورو چهار، تولید خودرو های استاندارد یورو چهار، جلوگیری از تردد خودروهای فرسودو کاربراتوری، صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، افزایش فضای سبز را راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

آراسته تصریح کرد: آلودگی‌های ایجاد شده از کارخانجات تاثیر بسزایی در آلودگی شهر ندارد چراکه کارخانجات استان و شهر ارومیه دور از مناطق شهری استقرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد اندکی از کارگاه‌های و واحدهای صنعتی که در مناطق نزدیک به شهر واقع شده و آلودگی‌های صوتی و هوایی ایجاد می‌کند ودر این راستا اخطارهای لازم داده می‌شود.

آراسته در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: تهیه و اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفته و امید است هر چه زودتر به مرحله اجرا گذاشته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا