واکنش آمریکا به عکس ۱۰ آمریکایی در ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادعایی، اقدام ایران در نشان دادن تصاویر تفنگداران آمریکایی را نامناسب توصیف کرد. تعداد نیروی هیچ کشوری به اندازه آمریکا در خاورمیانه نیست و جز آمریکا،  هیچ کشوری بعد از جنگ جهانی دوم در این منطقه حضور دریایی ندارد. البته صحبت من نیروهای خارج از منطقه است و حتی ایران …

واکنش آمریکا به عکس 10 آمریکایی در ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادعایی، اقدام ایران در نشان دادن تصاویر تفنگداران آمریکایی را نامناسب توصیف کرد.
تعداد نیروی هیچ کشوری به اندازه آمریکا در خاورمیانه نیست و جز آمریکا،  هیچ کشوری بعد از جنگ جهانی دوم در این منطقه حضور دریایی ندارد. البته صحبت من نیروهای خارج از منطقه است و حتی ایران نیز به اندازه آمریکا قدرت نظامی ندارد.

وی در ادامه مدعی شد: حضور ما در منطقه قدرتمند است و قرار نیست از میان برود. این آمریکاست که نه فقط با داعش درگیر است، بلکه ائتلافی از شصت و پنج کشور ایجاد کرده است.

کربی ادامه داد: به عهده نیروی دریایی است که درباره این تفنگداران تصمیم بگیرد و این کار را می کند. همانطور که گفتم، کسی دوست ندارد این تصاویر را ببیند و ما نیز در اینجا از دیدن آنها لذت نبردیم. قطعا نیروی دریایی نیز چنین حسی نداشت؛ اما اجازه بدهیم آنها روی این موضوع کار کنند تا ببینند چه روی داده و بعد موضوع را پیش ببرند.

وی ادعا کرد: وظیفه ما در وزارت امور خارجه، تمرکز و پیشبرد دیپلماسی قوی در خاورمیانه در خصوص مسائل عمده بسیاری است. برای ما جای خرسندی است که توانستیم با ابزارهای دیپلماتیک، این موضوع را خیلی سریع و با امنیت خاتمه دهیم.

کربی تأکید کرد: ما در حال جنگ با ایران نیستیم و از این رو دشوار است تصور کنیم که چگونه کنوانسیون ژنو در این خصوص اجرا می شود؛ اگر چنین اتفاقی روی دهد، می توانیم موارد و نگرانی های مربوطه را در این خصوص به اجرا بگذاریم؛ اما به هر حال ما با ایران در جنگ نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: البته شکی نیست که این اقدامی بی فایده است و ما آن را اقدامی مناسب نمی دانیم. این کار، باعث کاهش تنش ها نمی شود و استفاده از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی، اقدامی نادرست است.

وی درباره اینکه ممکن است رابطه ظریف و کری با روی کار  آمدن دولت جدید در کشورش از میان برود گفت: البته نمی توان انکار کرد که این مساله ممکن است؛ اما با توجه به نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، نمی دانم باید چگونه به این سوال پاسخ بدهم. این کانال ارتباطی بسیار مفید است و در خصوص مسئله تفنگداران آمریکایی نیز مؤثر بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری که می گفت در متن کنوانسیون، صحبتی از جنگ نشده است. گفت: کنوانسیون ژنو در زمان جنگ  بین کشورها کابرد دارد و ما در حال جنگ با ایران نیستیم. از این رو دشوار است که بدانیم چگونه بندهای کنوانسیون ژنو می تواند در اینجا به اجرا درآید یا موضوع نقض آنها را مطرح کنیم. ما در حال جنگ با ایران نیستیم.

کربی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: شکی نیست که برجام کانالهایی را ایجاد کرده است که توانسته ایم از آن بهره ببریم. اما هدف این نبود. همانطور که پیشتر نیز گفته ایم اگر توافق ایران باعث تغییر رفتار این کشور و تبدیل آن به عضوی مسئول تر و سازنده تر در منطقه شود، این اتفاق خوبی است و ما نیز آن را دوست داریم. البته ما به هیچ روی نشانی از تغییر در رفتار این کشور در منطقه مشاهده نکرده ایم.

وی در پایان مدعی شد: هدف از گفتگوها با ایران، بستن همه راه های منتهی به ساخت بمب اتمی بوسیله این کشور است، وقتی ما به روز اجرا برسیم که خواهیم رسید، به هدف خود دست یافته ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا