اقتصاد فرهنگ در حال تحول است

به گزارش خبرگزاری موج، علی جنتی در آیین پایانی نخستین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد در برج میلاد تهران اظهار کرد: بانک پاسارگاد در ایجاد تحرک در اقتصاد فرهنگ و هنر پیشرو بوده و چند سالی است که در این ساحت گام نهاده است. وی افزود: همواره یکی از آمال‌های اهالی فرهنگ و …

به گزارش خبرگزاری موج، علی جنتی در آیین پایانی نخستین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد در برج میلاد تهران اظهار کرد: بانک پاسارگاد در ایجاد تحرک در اقتصاد فرهنگ و هنر پیشرو بوده و چند سالی است که در این ساحت گام نهاده است.
وی افزود: همواره یکی از آمال‌های اهالی فرهنگ و هنر تقویت بنیه اقتصادی و جلب مشارکت دیگر بخش ها در فعالیت‌های این حوزه بوده است. همان گونه که یکی از مهم‌ترین اهداف دولت تدبیر و امید نیز ایجاد ساز و کار و بستر مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر و جهش این حوزه است.

رشد و تعالی سینمای بعد انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید ادامه داد: رشد و تعالی سینمای بعد انقلاب هر سال محسوس تر می‌شود و این حوزه به لحاظ کمی و کیفی جایگاهی ارزنده یافته است. سینمایی که اغلب سوژه‌های آن در چهارچوب فلسفی سعادت انسان خاکی جای می‌گیرد و با فطرت پاک نوع بشر و فارغ از ملیت و مذهب تطابق دارد؛ علاوه بر آن کمبودهای اعتباری یا تجهیزات پیشرفته را نیز با تکنیک‌های خلاقانه جبران کرده و گوی سبقت را از دیگر سینماگران منطقه ربوده است.
جنتی یادآور شد: ساحت سینمای ایران، پاک، روان، پر معنا، اخلاقی، مورد پسند و قابل فهم برای همه مردم جهان است. سینمای ما نشان سیرت ایرانی ما و صدای فطرت ما و برای همه جهانیان نام آشناست.
وی افزود: آنچه امروز به عنوان سوژه در سینما مطرح است بیشتر بازتاب هنجارهای جاری در جامعه و برخاسته از تحولات اجتماعی است.
وزیر ارشاد عنوان کرد: برخی از تحولات یا واقعیت‌هایی که به ما نزدیک هستند اما جرات شنیدن یا دیدنشان را نداریم و تلاش می‌کنیم خودمان را از آن‌ها دور نگه داریم اما این واقعیت ها هرگز از چشمان تیز بین و ذهن دغدغه مند هنرمندان متعهد پنهان نمی‌ماند و با خلاقیت آن‌ها به قاب تصویر کشیده می‌شود و ارزش‌های رنگ باخته انسانی را مجسم می‌کند.
جنتی ادامه داد: من این دغدغه مندی روشنگرانه را بسیار ارزشمند و سینماگر متعهد ایرانی را با دیگر سینماگران جهان دارای تفاوتی محسوس می دانم.

فرهنگ و هنر مهم‌ترین داشته ایران
وی گفت: من فرهنگ و هنر را مهم‌ترین داشته ملت ایران می دانم که پیشینه ای دیرینه دارد و یکی از عوامل مهم همبستگی ملی در داخل مرزها و چه بسا در سراسر جهان به شمار می‌آید و نباید این گنجینه ارزشمند با کم توجهی منابع مالی ضعیف و کم رنگ شود.
جنتی با اشاره به جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای اظهار کرد: این جشنواره از جنبه‌هایی حائز اهمیت است که از آن جمله اینکه فراهم آوردن بستر ورود سینماگران آماتور به عرصه حرفه ای است.
وی افزود: پیشینه بسیاری از سینماگران صاحب نام نشان می‌دهد که عموم سینماگران کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند شروع کرده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به نظر من یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره حاضر ترغیب سینماگران جوان برای آزمودن توانایی ها و استعدادهای خود در عرصه سینما و راه یافتن به عرصه‌های حرفه ای است.
جنتی افزود: نگاهی اجمالی به این جشنواره و هدف عالی آن یعنی ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای هنری با محورهای محیط زیست و منابع طبیعی، تکریم خانواده و حقوق اجتماعی بیانگر این نکته مهم است که دست اندرکاران این جشنواره با پشتوانه علمی و اعتقادی و برنامه ای مدون و هدفمند این مسیر را دنبال می‌کنند و البته از مزایای مشارکت در این فعالیت فرهنگی نیز بهره خواهند برد.
وی با اشاره به تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره تصریح کرد: استقبال کم نظیر علاقه مندان و هنر دوستان و ثبت بیش از ۵ هزار نفر در این جشنواره و ارائه نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ فیلم و ۵۰۰ ایده به دبیرخانه، گویای ظرفیت‌های جدید حوزه سینماست که برنامه ریزی و ساماندهی این استعدادها قطعاً مشارکت و حمایت بخش خصوصی علاقه مند را می‌طلبد.

اقتصاد فرهنگ و هنر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: امروز اقتصاد خلاق یا به عبارتی اقتصاد فرهنگ و هنر موضوعی استراتژیک به شمار می‌آید و یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ و هنر است.
وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای ورود به این عرصه تأثیر گذار برنامه‌های متعددی را تدوین کرده و در حال اجرا دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز در کشورهای توسعه یافته سهم مهمی از تولید ناخالص ملی متعلق به تولید و صادرات صنایع خلاق فرهنگی است و رسیدن به این سهم حاصل فهم و درک بنگاه‌های اقتصادی و مالی از مسوولیت های اجتماعی خویش است.
وی افزود: امیدوارم این مسیر در آینده ای نه چندان دور بتواند سهم صنایع خلاق را در تولید و صادرات افزایش دهد به نحوی که شایسته نام و آوازه ایران زمین در فرهنگ و هنر باشد و دولت به جای اتکا به درآمدهای ناپایدار نفت به پشتوانه و پیشینه پایدار فرهنگی خویش متکی شود.
جنتی ادامه داد: سرمایه‌های انسانی موجود در حوزه سینما و جوانان خوش ذوق و تحصیلکرده فراوانی که مشتاق ورود به این عرصه و تولید آثار سینمایی هستند و گنجینه فرهنگی کشور که مضمون‌های فراوانی برای تولید آثار بدیع و متفاوت فراهم کرده است؛ با برنامه ریزی دقیق برای ساماندهی اقتصاد فرهنگ و هنر و انجام مسوولیت های اجتماعی توسط همه نهادهای فرهنگی و اقتصادی، آتیه ای روشن و پر امید را فرا روی سینمای ایران به ویژه استعدادهای جوان قرار می‌دهد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا