برجام زور نداشت

درحالی اعلام شده بود که با اجرای برجام دلار و طلا ارزان خواهند شد که قیمت های درج شده در تابلوی صرافی ها حکایت از صعودی شدن مدار قیمت ها دارد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی آغاز «روز اجرای» …

درحالی اعلام شده بود که با اجرای برجام دلار و طلا ارزان خواهند شد که قیمت های درج شده در تابلوی صرافی ها حکایت از صعودی شدن مدار قیمت ها دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بازار سرمایه و ارز در داخل کشور فورا واکنش نشان داده و مدار صعودی را پیش گرفتند. البته شاخص بورس که با شروع معاملات صبح امروز طی ۴۰ دقیقه اول، بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرده بود، از ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه نزولی شد و سرانجام به ۶۵۴۲۴ واحد رسید.

ولی در بازار ارز قیمت ها روند صعودی را در حالی طی می کنند که دولتی ها قبلا اعلام کرده بودند با اجرای برجام دلار ارزان خواهد شد.

برهمین اساس، دلار که دیروز در بازار ۳۵۸۰ تومان هم قیمت خورده بود امروز با اجرای برجام ۳۶۳۵ تومان قیمت خورد و پیش بینی میشود در ساعت های باقی مانده از روز بازهم تغییراتی در مدار افزایشی داشته باشد.

خبرهای رسیده از بازار حکایت از تلاطم شدید در قیمت ها دارد. برخی از صراف ها می گویند اعلام اخباری مانند تداوم تحریم های غیرهسته ای و همچنین اجازه رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران از جمله دلایل افزایش قیمت هاست.

یکی از صراف های خیابان فردوسی می گوید افزایش قیمت درهم امارات و کاهش قیمت نفت از مهمترین دلایل افزایش قیمت دلار در روز جاری می باشد.

صراف دیگری درباره تأثیر برجام بر بازار ارز اینطور می گوید که هنوز کاری انجام نشده که دلار ارزان شود باید ابتدا قیمت اجناس کاهش یابد سپس منتظر ارزانی بود.

یکی دیگر از فعالان بازار ارز از شلوغی معاملات خرید و فروش ارز می گوید و تأکید دارد که صراف ها بیشترین خریداران دلار در بازار هستند.

هم اکنون نرخ دلار در تابلوی صرافی ها ۳۶۳۵ تومان درج شده است اما احتمال تغییر این قیمت در ساعات آتی وجود دارد. همچنین صرافی ها یورو را با نرخ ۳۹۲۰ و پوند را با نرخ ۵۱۸۰ تومان به متقاضیان در بازار آزاد می فروشند.

در بازار سبزه میدان هم اکنون نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۴ هزار و ۱۷۰ تومان اعلام می شود ضمن آنکه در بازارهای جهانی هر اونس طلا ۱۰۸۹ دلار قیمت خورده است.

سکه فروش های سبزه میدان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را ۹۲۶ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را ۹۲۵ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی را ۴۶۷ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی را ۲۵۴ هزار تومان و سکه یک گرمی را ۱۷۲ هزار تومان می فروشند.
منبع: تسنیم
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا