استفاده از اسامی عربی برای نامگذاری اطفال در تاجیکستان ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «رادیو آزادی»، نمایندگان مجلس تاجیکستان، قانون ممنوعیت استفاده از اسامی عربی و همچنین ازدواج بین عموزاده‌ها، خاله‌زاده‌ها، عمه‌زاده‌ها و دایی‌زاده‌ها را تصویب کردند. حامیان این طرح معتقدند ازدواج فرزندان بستگان درجه یک با یکدیگر باعث نقص عضو و مشکلات ژنتیکی در کودکان حاصل از این ازدواج‌های فامیلی می‌شود. …

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «رادیو آزادی»، نمایندگان مجلس تاجیکستان، قانون ممنوعیت استفاده از اسامی عربی و همچنین ازدواج بین عموزاده‌ها، خاله‌زاده‌ها، عمه‌زاده‌ها و دایی‌زاده‌ها را تصویب کردند.

حامیان این طرح معتقدند ازدواج فرزندان بستگان درجه یک با یکدیگر باعث نقص عضو و مشکلات ژنتیکی در کودکان حاصل از این ازدواج‌های فامیلی می‌شود.

«نصرت‌الله سلیم زاده»، وزیر بهداشت تاجیکستان در این زمینه گفت: طبق قانون ممنوعیت ازدواج بین عموزاده‌ها، خاله‌زاده‌ها، عمه‌زاده‌ها و دایی‌زاده‌ها نیاز است زوج‌ها قبل از ثبت نام ازدواج، آزمایش‌های پزشکی انجام دهند.

«رستم شاه مراد» وزیر دادگستری تاجیکستان در مورد اصلاحات پیشنهادی برای قوانین ثبت احوال کشور که پس از رای گیری بین نمایندگان مجلس روز گذشته به تصویب رسید، گفت: اسامی خارجی باعث تفرقه در جامعه تاجیکستان می‌شود، محدودیت نام‌های عربی به وضوح نشان می‌دهد که هدف دولت تاجیکستان مبارزه با روند رو به رشد در ملت‌های آسیای مرکزی، که در آن پدر و مادرها اغلب نام‌های اسلامی عربی و سنتی برای نوزادان تازه متولد شده خود انتخاب می‌نمایند، می‌باشد.

وی ادامه داد: انتظار می رود این اصلاحات در مجلس سنا تصویب شده و سپس به امضای «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور برسد.

لازم به ذکر است که اقدامات رحمان در جهت ترویج سکولاریسم و جلوگیری از باورهایی است که به نظر وی تهدیدی برای ثبات جمهوری‌های شوروی سابق به شمار می آیند.

زمانی نام‌های گرفته شده از چهره‌های برجسته اسلام، مانند سمیه، عایشه و آسیه تقریبا در تاجیکستان وجود نداشت اما در در سال‌های اخیر جز محبوب‌ترین اسامی دختران محسوب می‌شوند.

محمد، یوسف و .. محبوب‌ترین اسامی برای پسران هستند. همچنین این اصلاحیه شامل ممنوعیت اضافه کردن پسوند اسلامی و عربی و پیشوندها مانند ملا، خلیفه، شیخ، امیر، و صوفی به نام مردان می‌باشد.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا