چاقی موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایمنا و ترجمه از مدیکال نیوز، محققان معتقدند که افراد چاق در معرض خطر ۵۰ درصدی و بیشتر ابتلا به سرطان کولورکتال نسبت به افراد لاغر قرار دارند.طبق یک تحقیق جدید، افراد چاق ۲.۳۸ برابر بیشتر احتمال دارد به تومورهای سرطان روده مبتلا شوند. در حقیقت رابطه آشکاری بین چاقی و خطر …

به گزارش خبرگزاری ایمنا و ترجمه از مدیکال نیوز، محققان معتقدند که افراد چاق در معرض خطر ۵۰ درصدی و بیشتر ابتلا به سرطان کولورکتال نسبت به افراد لاغر قرار دارند.طبق یک تحقیق جدید، افراد چاق ۲.۳۸ برابر بیشتر احتمال دارد به تومورهای سرطان روده مبتلا شوند. در حقیقت رابطه آشکاری بین چاقی و خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد و چاقی یکی از فاکتورهای خطرزا در بروز این نوع از سرطان است.
محققان به سرپرستی دکتر اسکات والدمن، از دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، مطالعاتی به منظور بررسی ارتباط بین چاقی و سرطان روده بزرگ انجام دادند. آنها دریافتند که چاقی، تجمع چربی بیش از حد و مصرف کربوهیدرات با از دست دادن هورمون گانیلین در ارتباط است. این هورمون در سلول های پوشش، و یا اپیتلیوم روده تولید می شود.
پوشش روده بسیار پویا و به طور مداوم در حال جایگزین شدن است. گانیلین منجر به بازسازی پوشش روده می شود.
در این بررسیف یافته ها نشان داد که یک رژیم غذایی پرکالری منجر به غیر فعال کردن این هورمون و از بین رفتن پوشش روده و در نهایت ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.
یکی از ویژگی های سرطان کولورکتال غیر فعال کردن ژن guanylin است. این هورمون در انسان و حیوانات دیده می شود. در افراد چاق بیان ژن guanylin 80 درصد پایین تر در مقایسه با افراد لاغر است.
به نظر می رسد که گیرنده های هورمون guanylin به عنوان یک سرکوبگر رشد تومور عمل می کند. در نتیجه بدون هورمون، گیرنده از مراحل اولیه سرطان خاموش می شود. این امر منجر به توسعه سرطان می گردد.
سرطان روده به عنوان سومین سرطان شایع در جهان معرفی شده است که هر سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به آن گزارش می‌شود. متخصصان تاکید دارند که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و چربی شکمی با خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط است.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا