عوارض داروهای خوراکی در بیماری ام‌اس

به گزارش نسیم صبا:بیماری ام‌اس یا مولتیپل اسکلروزیس، یکی از بیماری‌های التهابی سیستم اعصاب مرکزی است که در آن بدن بویژه علیه ماده سفید مغز و نخاع پادتن می‌سازد. تخریب ماده سفید، باعث تخریب میلین یا روکش رشته‌های عصبی می‌شود و در نتیجه سرعت هدایت عصبی کاهش می‌یابد و باعث علائم بیماری می‌شود. مهم‌ترین علائم …

به گزارش نسیم صبا:بیماری ام‌اس یا مولتیپل اسکلروزیس، یکی از بیماری‌های التهابی سیستم اعصاب مرکزی است که در آن بدن بویژه علیه ماده سفید مغز و نخاع پادتن می‌سازد. تخریب ماده سفید، باعث تخریب میلین یا روکش رشته‌های عصبی می‌شود و در نتیجه سرعت هدایت عصبی کاهش می‌یابد و باعث علائم بیماری می‌شود.

مهم‌ترین علائم بیماری ام‌اس، خواب رفتگی و گزگز و مورمور اندام‌ها، ضعف حرکتی در اندام‌ها، تاری دید، دوبینی، سرگیجه و دیگر علائم است. این بیماری بیشتر افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال را مبتلا کرده و در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است.‌ از مدت‌ها پیش چند گروه دارو برای کاستن از حملات بیماری و جلوگیری از تشکیل پلاک‌های التهابی بیشتر در سیستم عصبی و جلوگیری از پیشرفت بیماری برای بیماران وجود دارد که همه آنها تزریقی هستند. مهم‌ترین و معروف‌ترین این داروها اینترفرون‌های بتا هستند که به صورت داخل عضلانی هفتگی یا زیرجلدی سه بار در هفته مصرف می‌شوند. این داروها بسیار کم‌عارضه هستند و خوشبختانه در کشور ما نیز برای بیماران به‌راحتی در دسترس هستند.‌ اما از آنجا که پذیرش مصرف داروهای تزریقی بویژه در طولانی مدت برای بیماران ام‌اس در بسیاری موارد دشوار است،بتازگی داروهای خوراکی‌ای برای کنترل بیماری ام‌اس به بازار آمده که در کشور ما نیز تقریبا با زمان کمی نسبت به کشورهای غربی در دسترس قرار گرفته است.
نکته مهم درباره داروها این است که برخلاف تصور عموم، همیشه داروهای خوراکی نسبت به داروهای تزریقی کم‌عارضه‌تر نیستند و در هر بیمار مبتلا به ام‌اس نیز نمی‌توان از آنها استفاده کرد.‌ به عنوان مثال یکی از داروهای خوراکی ام‌اس که فینگولیمود نامیده می‌شود، می‌تواند باعث عوارض قلبی (اختلال ریتم) شود و بیماری که کاندیدای دریافت این داروست باید به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت پس از دریافت اولین دوز در بیمارستان بستری و از نظر ریتم قلبی کنترل شود. همچنین عوارض کبدی و خونی نیز برای این دارو وجود دارد.‌ البته به عنوان خط اول درمان نیز نمی‌توان از این دارو استفاده کرد و برای بیمارانی توصیه می‌شود که به داروهای خط اول، نظیر اینترفرون‌ها پاسخ نداده باشد.‌ بتازگی داروهای خوراکی جدید دیگری نیز به عرصه درمان بیماری ام‌اس وارد شده‌اند که می‌توان به عنوان خط اول هم از آنها استفاده کرد.‌ نکته مهم که بیماران مبتلا به ام‌اس باید به آن توجه کنند این است که تشخیص این که چه بیماری به چه نوع دارویی نیاز دارد به عهده متخصص مغز و و اعصاب است و بیماران نباید برای مصرف داروی خوراکی پزشکان متخصص را در مضیقه قرار دهند.
دکتر محمد روحانی
‌ متخصص مغز و اعصاب
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا