تحسين مجازي از توافق واقعي

سینا رحیم‌پور: تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران صادر شده بود، برداشته شد و اعلام این خبر مژده ای بود که محمد جواد ظریف به مردم ایران داد. مذاکرات ایران و ۶ قدرت جهانی علاوه بر میز مذاکرات زمین دیگری هم به نام فضای مجازی دارد. در این دوره از مذاکرات علاوه بر «دیپلماسی …

سینا رحیم‌پور: تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران صادر شده بود، برداشته شد و اعلام این خبر مژده ای بود که محمد جواد ظریف به مردم ایران داد. مذاکرات ایران و ۶ قدرت جهانی علاوه بر میز مذاکرات زمین دیگری هم به نام فضای مجازی دارد. در این دوره از مذاکرات علاوه بر «دیپلماسی بالکنی»و «دیپلماسی لبخند»، «دیپلماسی مجازی» را هم به خود دید و طرفین مذاکرات اخبار مذاکرات را از طریق صفحات شخصی خود در شبکه‌های مجازی به مردم اعلام می کردند. در این میان «توییتر» نقش پررنگی در اطلاع رسانی مجازی داشت حتی به گفته کارشناسان در برهه ای یک توییت ظریف با این عنوان که «به شدت در حال کار هستیم،  ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود این حرف را جدی بگیرید: شما نمی توانید اسب ها را در وسط مسیر عوض کنید» مسیر مذاکرات را عوض کرد. به طوری که بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند این شیوه به کارگیری فضای مجازی در خدمت مذاکرات باید به شکل یک روش در دانشگاه تدریس شود. از زمان اعلام  گمانه زنی ها در رابطه با اخبار پایان تحریم ها تا رسیدن به لحظه اعلام این خبر فضای مجازی محلی برای اعلام اخبار از سوی مسئولان ایرانی و بین المللی بود. «قانون» به گوشه ای از این اعلام نظر ها در این گزارش خواهد پرداخت.

شگفت زدگی رئیس اتاق بازرگانی

محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز هفته گذشته در خبری اعلام کرد که به زودی تحریم ها لغو خواهد شد. او که از تلگرام برای ارتباط با مخاطبان خودش استفاده می کند کانال تلگرامی خود را از محل اجلاس سران و در محل سخنرانی رئیس جمهور به روز می کرد.
پست های تلگرامی جلال پور نشان می دهد که وی از این اتفاق بسیار شگفت زده است . جلال پور در کانال خود نوشت: «از این خبر بهتر نخواهید شنید.روز گشایش رسید.تا دقایقی دیگر رئیس جمهور روحانی به صورت رسمی خبر از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها می دهد. در حال حاضر در سالن اجلاس سران هستم و از نزدیک شاهد سخنرانی رئیس جمهورخواهم بود. مبارک همه ما باشد.»
وی در پستی دیگر در رابطه با وضعیت ایران در سال های اخیر می نویسد: «تا رئیس جمهور بیاید در سالن اجلاس سران نشسته و منتظریم تا رئیس جمهور سخنرانی کنند.تا ایشان بیایند،گذشته را مرور می کنم.چقدر سخت گذشت.بیشتر مردم هرگز دوست ندارند به آن سال ها بازگردند.من هم همین طور.یاد آن دوره با همه مختصات خوب و بدش،مثل خوردن دارویی تلخ است.تلخ اما تاریخ مصرف گذشته. »
نشسته ام این جا و منتظرم رئیس جمهور بیاید و رسما بگوید که آن دوره گذشته است.یعنی خواب نمی بینم؟ یعنی بیدارم؟یعنی آن دوره گذشته است؟ یاد پیرمردهای قدیمی شهرمان کرمان می افتم.حالت آنها را دارم. همان ها که بیشتر عزیزان‌شان را در حادثه و زلزله و طاعون و مرگ طبیعی از دست دادند و حالا برایشان یک مشت خاطره تلخ باقی مانده.می‌دانید در سال‌های گذشته نظاره گر مرگ چند بنگاه اقتصادی بوده ایم؟ می‌دانید چقدر کارگر از کار بیکار شده اند؟ می دانید به بهانه تحریم چقدر از منابع کشور دود شد؟ می دانید به بهانه دور زدن تحریم پای چه افرادی به شرکت‌های ما باز شد؟ می دانید چند بنگاه ما زمینگیر شد؟می دانید بروکرات‌ها به بهانه تحریم  چه بر سر فضای کسب وکار ما آوردند؟تا رئیس جمهور بیاید سال هاي ٩٠و٩١و ٩٢ را مرور مي كنم كه هرروز به شکلی سورپرایز می شدیم.گویی عده ای مأموریت داشتند هر روز شوکی به این اقتصاد وارد کنند.می پرسیدیم چرا؟
می گفتند به خاطر تحریم ها.می گفتیم این چه استدلالی است؟ ما هم مدافع سیاست های نظام در بحث هسته ای هستیم اما این چه کاری است که شما به بهانه آن انجام می دهید؟ می گفتند هیس. سخن گفتن جایز نیست.هر روز شاهد اتفاقي جديد،مانع ومشكلي جديد وقانون، بخشنامه ومصوبه ودستورالعمل جديدي بوديم.تا رئیس جمهور بیاید پیش خودم می‌گویم چه روزهای بدی بر ما گذشت.
روزهای شوک و حیرت.روزهای غصه و حسرت و روزهایی که امیدوارم هرگز دوباره تکرار نشوند.تا سخنرانی رئیس جمهور آغاز شود،پیش خودم فکر می‌کنم اوضاع می توانست طور دیگری باشد. به تابلوی بزرگ مقابلم نگاه می‌کنم. به مردی که نگاهش حتی در نقاشی هم نافذ است . خدا را شکر می‌کنم. پیش خودم می گویم آقا همه این ها را مدیون درایت شما هستیم.سایه تان مستدام.»

کری و ایران ایر در یک قاب

هوا ابریست و هواپیمای کری به در وین به زمین نشسته است. عکسی که توییتر وزارت امور خارجه در صفحه رسمی خود منتشر کرد معانی زیادی را در خود دارد. جان کری از پله ها پایین می رود و رو به‌رویش هواپیمای کشورمان با پرچم ایران در تصویر دیده می شود. وزارت امور خارجه در این توییت می نویسد: «جان کری برای مذاکره با جواد ظریف و فدریکا موگرینی درباره برجام در وین است»

بعیدی نژاد و مژده خبر خوش

اولین مسئول ایرانی که روز جمعه از طریق اینستا گرامش مژده اتفاقات خوب را به ایرانیان داد حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بود. بعیدی نژاد در اینستاگرام خود نوشت: «سلام. بعد از يك پنجشنبه طولاني از صبح زود تا نيمه شب، در يك روز جمعه زمستاني آرامش بخش هستيم. انشاا… منتظر خبرهاي خوبي باشيد. لحظات زيبايي در تاريخ كشور عزيزمان در حال رقم خوردن است. كاش مي شد در جلسات ما بوديد و عزت و كرامت ملت بزرگ‌مان را شاهد بوديد. الحمدلله»

اتحاد برای ریشه کن کردن افراط، پیام ایران

محمد جواد ظریف، مردی که تاریخ ایران به احترام او خواهد ایستاد. شاید کمتر کسی باورش می شد قفلی که بر روابط ایران با دنیا خورده، با کلید روحانی و دستان ظریف باز شود. وزیر امور خارجه ایران از پتانسیل فضای مجازی در رسیدن ایران به توافق هسته ای به خوبی استفاده کرد. او خوب می‌دانست که در چه لحظه ای باید در توییتر خود پیام منتشر  کند یا از بالکن با خنده با خبرنگاران گفت و گو کند. روز گذشته وقتي همه منتظر اعلام خبر رفع تحريم ها بودند وزير امور خارجه ايران در توييتي به نگراني ها پايان داد و نوشت: «ما در حال رسيدن براي اجراي برجام هستيم. چيز مهمي نيست. ديپلماسي احتياج به صبر دارد.جايگزين ديگري وجود ندارد.» وي چند ساعت قبل از اين توييت نيز در يك پيام كه در توييتر خود منتشر كرد از اتحاد برای
ریشه کن کردن افراطی گری سخن گفت. محمد جواد ظریف در آخرین توییت خود نوشت: «روز اجرا، زمان آن است که همگی – به‌ویژه ملت مسلمان- دست‌ها را به یکدیگر داده و دنیا را از شر افراط ‌گرایی رها کنند. ایران آماده است.» ظریف در این پیام چند نکته مهم را یاد آور شد؛ اول اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ریشه کن کردن افراط آماده است. دوم اینکه دستاورد برجام را فراتر از توافق اخیر دیده و روز اجرای برجام را روز نابودی افراطی گری در دنیا خوانده و سوم اینکه از مسلمانان خواسته تا برای رسیدن به این هدف بزرگ متحد شوند. به نظر می رسد آقای دیپلمات در ۲سالی که با فراز و نشیب‌های زیاد بر او و همکارانش گذشت و در عصر گفت و گوی تمدن‌ها نشان داد که گفت‌و گو تا چه اندازه می تواند موثر باشد و می توان به جنگ «نه» گفت.

خاطره منتشر نشده
 از عباس عراقچی

عباس عراقچی درباره نامگذاری برجام به خبرنگارقانون می گوید: در زمان مذاکرات وقتی که پیش نویس برنامه جامع مشترک آماده شد، به همراه محمد جواد ظریف در هواپیما مشغول خواندن متن این بر نامه بودیم. زمانی که می خواستیم از این برنامه نام ببریم به دلیل طولانی بودن عنوان آن تصمیم گرفتیم که این عنوان را خلاصه کنیم. خلاصه برنامه جامع مشترک «برجم» می شد همانجا با آقای ظریف یک كلمه اقدام در میان آن اضافه کردیم و کلمه «برجام» به وجود آمد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا