پیش بینی ۴ سال قبل بزرگ‌ترین سعودی‌شناس جهان+عکس

نشانه‌های سقوط نظام پادشاهی سعودی در شبه‌جزیره عربستان تبدیل به واقعیتی عینی شده است. اگرچه دستگاه تبلیغاتی ریاض تلاش می‌کند منشأ عبارت‌هایی مثل «سعودی در معرض فروپاشی و زوال خواهد بود» را ـ که جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه گذشته با اشاره به سیاست‌های احمقانه رژیم حاکم بر عربستان بر زبان آورد ـ …

نشانه‌های سقوط نظام پادشاهی سعودی در شبه‌جزیره عربستان تبدیل به واقعیتی عینی شده است.
اگرچه دستگاه تبلیغاتی ریاض تلاش می‌کند منشأ عبارت‌هایی مثل «سعودی در معرض فروپاشی و زوال خواهد بود» را ـ که جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه گذشته با اشاره به سیاست‌های احمقانه رژیم حاکم بر عربستان بر زبان آورد ـ به تهران خلاصه کند اما در حقیقت پیش‌بینی سقوط آل‌سعود و دیگر شیخ‌نشین‌های عربی پیرامون خلیج‌فارس نخستین‌بار ۴ سال پیش از واشنگتن منتشر شد.

سایمون هندرسون ـ به عنوان مسؤول بخش انرژی موسسه شرق نزدیک واشنگتن، تخصصی‌ترین اندیشکده آمریکایی در امور خاورمیانه – در کتاب «پس از شیوخ»، دومینوی سقوط پادشاهی‌های سست‌عنصر عربی در آینده نزدیک را نوید داده بود. او که به عنوان بزرگ‌ترین سعودی‌شناس جهان شناخته می‌شود همچنین امسال نیز پس از بیانات رهبر عالی ایران، آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای درباره ندانم‌کاری حاکمان جدید ریاض، در مقاله‌ای با عنوان «جوان بی‌تجربه سعودی» تلویحا بر تحلیل ایشان از ‌خامی و بی‌کفایتی محمد بن سلمان و محمد بن نایف به عنوان همه‌کاره‌های سیاست عربستان در حضور شاه سلمان محتضر صحه گذاشته بود.

اما پس از جنایت اخیر سعودی‌ها در اعدام روحانی صلح‌طلب برجسته شیعه، آیت‌الله شهید نمر باقرالنمر، موج نگرانی در غرب از اقدامات نسنجیده و دیوانه‌وار پسر همه‌کاره پادشاه محمد بن سلمان و رقیب او در رأس قدرت ولیعهد محمد بن نایف فزونی گرفته است که به علنی‌تر شدن پیش‌بینی‌های سیاسی و علمی در اروپا و آمریکا درباره سقوط رژیم سعودی منجر شده است.

حتی به شکل بی‌سابقه‌ای شبکه یورونیوز، ارگان اتحادیه اروپایی، پس از بالاگرفتن تنش میان عربستان و ایران به نقل از یکی از شاخص‌ترین کارشناسان مسائل دولت‌های عربی، «عربستان سعودی را در آستانه سقوط» دانسته است.

پنجشنبه گذشته در گفت‌وگویی تحلیلی از تئودور کاراسیک، مدیر مرکز تحقیق و توسعه موسسه خاور نزدیک و تحلیلگر مسائل خلیج‌فارس انجام و از این شبکه پخش شد، ریتا دلپورته، خبرنگار یورو‌نیوز در دوبی پیش از هر چیز هشدارهای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران در این‌باره را که انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت محور پرسش‌های خود قرار داد و تأکید کرد در خارج از ایران نیز پیش‌بینی‌های مشابه تکرار شده‌اند.

تئودور کاراسیک آمریکایی یکی از موافقان پیش‌بینی رهبر ایران است که با وجود آنکه در استخدام مراکز تحقیقاتی امارات عربی متحده است معتقد است دومینوی تغییر و سقوط نه تنها شامل عربستان بلکه شامل شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس نیز خواهد شد.

این تحلیلگر جغرافیای سیاسی و مشاور ارشد مؤسسه نظامی اماراتی «گالف استیت آنالیتیکز»در این مصاحبه گفت: «هشدارها و شاخص‌هایی وجود دارد که می‌گوید عربستان سعودی در آستانه انفجار قرار دارد، هم از نظر سیاسی و به دلیل اختلافاتی که میان شاهزادگان ارشد این کشور وجود دارد و هم به دلایل اقتصادی. از بعد اقتصادی شاهد ناتوانی دولت عربستان در پاسخگویی به نیازها هستیم و به دلیل وضعیت ناپایداری که در این کشور وجود دارد پول‌ها در حال فرار از این کشورند».

به گفته او، آنچه مخالفان نظام سعودی به آن امید دارند، اصلاحاتی است که اخیرا در پادشاهی عربستان روی داد، چیزی که اگرچه به فروپاشی این پادشاهی منجر نمی‌شود اما دست کم منجر به تجزیه آن به چندین بخش می‌شود.

شبیه آنچه پیش از این در اتحاد جماهیر شوروی روی داد و منجر به فروپاشی آن شد. عربستان سعودی برای مدتی بسیار طولانی در مقابل هر نوع اصلاحاتی مقاومت کرده بود.

پیش بینی ۴ سال قبل بزرگ‌ترین سعودی‌شناس جهان+عکس

کاراسیک در نهایت می‌گوید: «اصلاحاتی که اخیرا از سوی عربستان سعودی اعلام شد، مواردی بود که تقریبا کلمه به کلمه آن را میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در روزهای پایانی عمر این اتحادیه بیان کرد. گورباچف تلاش کرد در اتحاد جماهیر شوروی سابق دست به اصلاحات بزند آن‌هم بدون ایجاد تغییر در اساس جامعه. در عربستان سعودی امروز نیز آنها در حال صحبت در این‌باره هستند که چگونه دست به اصلاحات بزنند آنهم بدون ایجاد تغییرات در پایه‌های این دولت که مبتنی بر وهابیت است».

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا