لباس ایرانی بر تن داروهای آرژانتینی!

این بار اما داروهای بی‌کیفیت خارجی، لباس ایرانی پوشیده که خطری جدی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود. در این باره رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با هشدار نسبت به اینکه داروهای آرژانتینی‌ای که به نام داروهای تولید داخل در بازار توزیع می‌شود در هیچ جای دنیا مجوز تجویز را کسب نکرده‌اند، گفت: هم اینک …

این بار اما داروهای بی‌کیفیت خارجی، لباس ایرانی پوشیده که خطری جدی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود. در این باره رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با هشدار نسبت به اینکه داروهای آرژانتینی‌ای که به نام داروهای تولید داخل در بازار توزیع می‌شود در هیچ جای دنیا مجوز تجویز را کسب نکرده‌اند، گفت: هم اینک مشابه این داروهای بیوتکنولوژیک نه تنها در کشور تولید که صادر هم می‌شوند و واردات این دارو‌ها بر خلاف منافع ملی بوده، تنها منافع عده‌ای خاص را تامین می‌کند. دکتر سیروس زینلی گفته که متاسفانه برخی شرکت‌های وارد کننده داروهای بیوتکنولوژی زیر پوشش تولید دارو از تسهیلات دولتی شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنند و با این اقدام، سازمان غذا و دارو و دولت را فریب می‌دهند. وی با اشاره به اینکه این شرکت‌های «تولیدنما» از معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات گمرکی، وام و… بهره می‌گیرند، تصریح کرد: ادامه این روند، سبب از بین رفتن شرکت‌های نوپای دانش بنیان که تولیدات واقعی داروهای بیوتکنولوژیک دارند، خواهد شد.
به گفته رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران از آنجا که واردات داروهای «مونوکلونال آنتی‌بادی» که در درمان بیماران مبتلا به‌ام اس، سرطان و سایر بیماری‌های خاص کاربرد دارد از حاشیه سود بیشتری برخوردار است، این شرکت‌ها به واردات داروهای فوق اقدام کرده‌اند، این در حالی‌است که هم اینک این دارو‌ها در کشور به تولید رسیده، نیازی به واردات آن‌ها نیست. در حالی‌که تعداد محصولات زیست فناوری در کشور کمتر از ۲۰ قلم است، شرکت‌های تولیدنما به بهانه تولید دارو ۳ قلم از این دارو‌ها را از کشور آرژانتین به ایران وارد و واردات ۹ قلم داروی دیگر را هدف گذاری کرده‌اند. هرچند شرکت‌های تولیدنما، ادعای تولید داروهای بیوتکنولوژی را در کشور دارند، اما با بررسی‌های انجام شده و با توجه به حجم، تعداد و تنوع تولیدات آن‌ها، مشخص شده که کارخانه آن‌ها واقعی نبوده و تنها پوششی است بر فعالیت واردات دارو از کشور آرژانتین. بار‌ها از مسئولان درخواست کرده‌ایم تا با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب به بررسی دقیق این موضوع بپردازد که متاسفانه هربار موضوع مسکوت مانده است. توزیع داروهای آرژانتینی به نام داروهای تولید داخل، علاوه بر لطمه به شرکت‌های داخلی تولیدکننده داروهای بیوتکنولوژی، سبب می‌شود که به دلیل پایین بودن کیفیت این دارو‌ها، اعتماد پزشکان به داروهای تولید داخل از بین برود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا