مجلس خبرگان باید محل اجماع بزرگان نظام باشد

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاييه در همایش امام خمینی و خبرگان رهبری گفت: مجلسی که قرار است رهبر جامعه یعنی عالی‌ترین شخص نظام را انتخاب کند باید یک مجلس بسیار سنگین و عالی‌رتبه باشد. وی افزود: هر اندازه وزانت این مجلس بیشتر باشد، پشتوانه محکم‌تری برای اصل نظام ایجاد می‌کند بنابراین باید این …

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاييه در همایش امام خمینی و خبرگان رهبری گفت: مجلسی که قرار است رهبر جامعه یعنی عالی‌ترین شخص نظام را انتخاب کند باید یک مجلس بسیار سنگین و عالی‌رتبه باشد.
وی افزود: هر اندازه وزانت این مجلس بیشتر باشد، پشتوانه محکم‌تری برای اصل نظام ایجاد می‌کند بنابراین باید این مجلس را به محل اجماع بزرگان درون نظام تبدیل کنیم. معاون فرهنگی قوه قضاييه تاکید کرد: اعضای مجلس خبرگان رهبری باید خودی باشند یعنی اصل نظام و مسئله ولایت فقیه را قبول داشته باشند. صادقی در پاسخ به این سؤال که وظایف خبرگان رهبری را چه می‌دانید و نظرتان درباره نظارت بر رهبری چیست اظهار داشت: در قانون اساسی تصریح نشده که خبرگان وظیفه نظارت دارد اما عزل و نصب رهبر جزو وظایف مجلس خبرگان آورده شده است که لازمه آن داشتن نوعی نظارت است.
وی با بیان اینکه این نظارت مجلس خبرگان بر رهبر، نوعی نظارت کلان است گفت: نظارت‌های جزيی و ریز به ریز و نظارت استصوابی به لحاظ مبنایی و نظری درست نیست چون مقام عالی حاکم بر کشور، ولی فقیه است پس این‌گونه نظارت را بخواهیم بالاتر از رهبری ببریم به لحاظ رهبری خود را برتر از ولی فقیه نشانده ایم و چنین چیزی ممکن نیست.
معاون فرهنگی قوه قضاييه با اشاره به مشاهده نوعی تناقض در وظیفه نظارتی مجلس و شأن رهبری خاطرنشان کرد: از طرفی قائل به نظارت خبرگان هستیم و از طرف دیگر شئون رهبری را بالاتر می‌بینیم، لذا نظارت بر رهبری نظارت بر بقاي شرایط رهبری است نه اینکه تک تک مسائل را از او سوال کنند بر این اساس باید گفت که دایره نظارت را نباید به سمت حذف برد.
وی ادامه داد: نظارت حتما به لحاظ قانونی وجود دارد ولی نظارت بر رهبری منحصر به این نیست بلکه نظارت عمومی، نظارت از باب امر به معروف و نهی از منکر، نظارت بر اموال، نظارت‌های قانونی و قضايی وجود دارد. حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینکه نمایندگان خبرگان باید علاوه بر التزام، اعتقاد به قوانین کشور داشته باشند گفت: در مجلس شورای اسلامی صرف التزام به قوانین کافی است به همین دلیل اقلیت‌های دینی نیز حضور دارند اما در مجلس خبرگان رهبری نمایندگان باید معتقد به قوانین جمهوری اسلامی باشند.
وی ادامه داد: ناراحتی برخی از مسئولان از فراوانی داوطلبان مربوط به داوطلبان بی‌صلاحیت است وگرنه افراد دارای صلاحیت به دستور امام باید وارد صحنه شوند.
معاون فرهنگی قوه قضاييه در ارتباط با مسئله احراز اجتهاد گفت: اگر مجلس خبرگان رهبری سازوکارهای عملی شفاف که مورد وفاق اهل فن باشند را نداشته باشد دچار بی‌نظمی می‌شود که نمونه‌اش را در مسئله احراز اجتهاد دیدیم زیرا این امر را در هر دوره با یک شیوه متفاوت انجام دادند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا