حراج سلامت با تبلیغات ماهواره‌ای

جوان‌ها، اگر مرد باشند رویایشان پهلوان پنبه شدن و کله پرموست و اگر زن باشند، همه دنیای‌شان خلاصه می‌شود در دماغ کوچک سر بالا و شکم فرورفته. پای آرزوهای محال که وسط می‌آید، سودجوها بو می‌کشند و ظاهر می‌شوند با محصولات آرایشی و بهداشتی بی‌مجوزی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌شان می‌کنند. مردم هم بی‌خبر از …

جوان‌ها، اگر مرد باشند رویایشان پهلوان پنبه شدن و کله پرموست و اگر زن باشند، همه دنیای‌شان خلاصه می‌شود در دماغ کوچک سر بالا و شکم فرورفته.

پای آرزوهای محال که وسط می‌آید، سودجوها بو می‌کشند و ظاهر می‌شوند با محصولات آرایشی و بهداشتی بی‌مجوزی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌شان می‌کنند.

مردم هم بی‌خبر از همه‌جا، مشتاق و ذوق زده، هر چه تبلیغات توی گوش‌شان می‌خوانند را باور می‌کنند غافل از این‌که نه‌تنها این محصولات باعث اعتیاد، آسیب شدید به مغز، پوست، کبد، کلیه و اندام‌های جنسی می‌شود بلکه حالا دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هشدار می‌دهد احتمال استفاده از آنها برای اهداف «بیوتروریستی» نیز بالاست.

ارسال مرگ به سبک مدرن

بیوتروریسم به گوش خیلی از هموطنان ما اصطلاح کم شنیده شده‌ای است و برخی نهادهای اطلاعاتی سال‌هاست خطر آن را احساس کرده و درباره‌اش پژوهش می‌کنند و به مردم هم هشدار داده‌اند تا آنجا که چند سال پیش گزارشی را در اختیار خبرگزاری‌ها قرار دادند تا با معنای بیوتروریسم کاملا آشنا شوند.

براساس گزارش این وزارتخانه، بیوتروریسم به معنای منتشر کردن ویروس، باکتری، میکروب، باسیل یا مواد شیمیایی سمی به قصد کشتن یا بیمار کردن موجودات زنده بویژه انسان‌هاست.

خطر بیوتروریسم معمولا از سوی گروه‌های تروریستی و برخی کشورهاست که در آزمایشگاه‌های زیرزمینی‌شان، پنهانی سلاح‌های بیولوژیک می‌سازند.

تا اینجای کار آنها که این گزارش را می‌خوانند، لبخند می‌زنند و شانه بالا می‌اندازند که این حرف‌ها مربوط به فیلم‌های علمی ـ تخیلی است، اما کسانی که حافظه تاریخی خوبی دارند و طرفدار اخبار بین‌المللی هستند ماجرا را جدی می‌گیرند چون پرونده‌های روشده از حمله‌های بیوتروریستی را به یاد می‌آورند مثل حمله بیوتروریستی فرقه راجنیشی در آمریکا که با آلوده کردن سالاد به باکتری تایفیموریوم سالامونا، ۷۵۰ نفر را در سال ۱۹۸۴ مسموم کردند.

برخی هم، سرکرده فرقه آئوشینریکوی را با آن چشم‌های بادامی در سال ۱۹۹۳ یادشان می‌آید که وقتی دستگیر شد، شاد بود چون توانسته بود باسیل بیماری بسیار خطرناک سیاه زخم را در ناحیه کامیرو در متروی توکیو منتشر کند.

البته بسیاری از حملات بیوتروریستی بویژه اگر از سوی کشورهای دشمن با یکدیگر باشند تا سال‌ها لو نمی‌روند و مدت‌ها طول می‌کشد تا دولتی سر دربیاورد که علت شیوع فلان بیماری عجیب در کشورش، کشته شدن ناگهانی شمار زیادی از مردمش، متوقف شدن چرخ‌های تولیدش و مقروض شدنش به کشورهای دیگر برای خرید داروهای کنترل بیماری تازه وارد مهلک، چه بوده و آن هدیه شوم را کدام کشور برایش فرستاده است.

خطر بالای آلودگی محصولات ماهواره‌ای

حالا که درباره جنگ‌های بیوتروریستی خواندید، شاید گفته‌های دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو آسان‌تر باورتان شود که در گفت‌وگو با جام‌جم درباره خطر آلوده بودن محصولات تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید دشمنان می‌توانند این کالاها را به انواع عوامل بیماری زا آلوده کنند تا بیماری خاصی در کشور شایع شود. «نه فقط دولت‌هایی معاند با ایران ممکن است علیه‌مان اقداماتی انجام بدهند بلکه خطر حمله گروه‌های تروریستی هم بالاست و یکی از روش‌های این گروه‌ها آلوده کردن محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی در قالب حملات بیوتروریستی است.»

این خطر را دکتر حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو هم قاطعانه تائید می‌کند و در گفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد که وقتی محصولات آرایشی و بهداشتی از مبدا قانونی وارد کشور می‌شوند وزارت بهداشت آنها را از نظر احتمال آلودگی‌های اینچنینی بررسی می‌کند، اما محصولاتی که از مبدا قاچاق یا از راه سفارش به شبکه‌های ماهواره‌ای وارد کشور می‌شوند فیلترهای بررسی را نگذرانده‌اند.

چرا مردم باور نمی‌کنند؟!

گزارش‌هایی که سازمان غذا و دارو از بیماری‌زا بودن محصولات آرایشی و بهداشتی دارد، فراوان است. حتی اگر خوشبین باشیم و خیال کنیم محصولات آرایشی و بهداشتی، آلودگی‌های بیوتروریستی ندارند دفتر رئیس سازمان غذا و دارو پر است از پرونده‌های مردمی که با مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی شبکه‌های ماهواره‌ای، مغز، کبد، کلیه، پوست و اندام‌های جنسی‌شان دچار آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر شده است.

دیناروند ابراز تاسف می‌کند که شماری از مردم باور نمی‌کنند این محصولات چه بلایی سرشان می‌آورد. «ادعاها درباره ساخت این محصولات از فرآورده‌های طبیعی واقعیت ندارد. بیشتر داروهای لاغری تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای، مواد روانگردان و مخدر است. بسیاری از محصولات پوستی در بیماران ایجاد زخم‌های خطرناک کرده است. بیشتر این محصولات دارویی، حتی در کشور تولید کننده هم مجوز ندارند.»

رئیس سازمان غذا و دارو از مردم می‌خواهد به تبلیغات این شبکه‌ها درباره این که از سازمان غذا و داروی کشورهای دیگر یا سازمان بهداشت جهانی مجوز دارد، اطمینان نکنند. «اگر این محصولات مجوز دارد، چرا از مبدا قانونی وارد کشور نمی‌شود تا وزارت بهداشت هم به آنها مجوز بدهد؟! کالایی که تائیدیه‌ای معتبر از مبدا قانونی دارد به آسانی می‌تواند در ایران مجوز بگیرد. براساس بررسی‌های ما با اطمینان می‌گویم که هیچ‌یک از این محصولات تائیدیه بهداشتی از هیچ کشوری ندارد.»

تولید محصولات «خارجی» در آشپزخانه‌های کثیف داخل!

بدترین قسمت ماجرای محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای این است که بازرسان سازمان غذا و دارو حالا فاش کرده‌اند شمار زیادی از این مواد، در آشپزخانه‌هایی کثیف در شهرستان‌ها تولید و با نام محصولات خارجی معروف، به مردم فروخته می‌شود.

دکتر عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم ، به مردم خبر می‌دهد اگر محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای را در بازارهای داخلی دیدند، مطمئن باشند این کالاها از مبدا قاچاق وارد شده و بشدت خطرناک است.

او به پرونده‌های فراوان مردمی اشاره می‌کند که از این مواد استفاده کرده‌اند و درگیر پیامدهای ناخوشایندش بر سلامت‌شان هستند، اما دست‌شان برای شکایت به جایی بند نیست.

به گفته او، علت این‌که مردم فریب چنین محصولاتی را می‌خورند این است که آنها نمی‌خواهند قبول کنند مسیر درمان صحیح، تدریجی است و هیچ قرص و دارویی یکشبه، مشکل‌شان را حل نمی‌کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین هشدار می‌دهد که اگر کالایی در ایران مجاز باشد و در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شود، بی‌معطلی پروانه‌اش از سوی وزارت بهداشت، باطل خواهد شد.

در انتظار تصویب قانونی برای نجات مردم

امید پزشکان و باقی اهالی وزارت بهداشت اکنون به نمایندگان مجلس است که برای ساماندهی آشفته بازار تبلیغات ماهواره‌ای گامی تازه برداشته و آستین‌ها را بالا زده‌اند تا طرحی را تصویب کنند که با آن، مجازات تولید‌کنندگان، فروشندگان و توزیع‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای چند برابر می‌شود.

البته اکنون هم قوانینی برای برخورد با این گروه‌ها وجود دارد، اما از آنجا که معمولا قانون بدرستی اجرا نمی‌شود این افراد، در حاشیه امنی قرار دارند و دست مجریان قانون به آنها نمی‌رسد. با این همه اما عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جام‌جم خبر می‌دهد که هم اکنون طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان آماده شده و در نوبت بررسی در صحن مجلس است.

پیش‌بینی رستمیان این است که تا دو یا سه ماه دیگر این طرح بررسی می‌شود البته این احتمال هم وجود دارد که برای بررسی سریع‌تر، مجلسی‌ها براساس اصل ۸۵ عمل کنند، یعنی طرح را دوباره به کمیسیون بهداشت برگردانند و با سرعت بیشتری، نتایجش را در صحن تائید کنند. از دید این پزشک وقتی قانون محکمی داشته باشیم برخورد با متخلفان سخت نیست چراکه بیشتر آنها شماره‌های تماسی از داخل کشور منتشر می‌کنند که به آسانی قابل پیگیری است.

اگر قانون جدیدی که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره‌اش نوید می‌دهد، اجرایی شود جریمه‌های مالی سنگین و حبس‌های بلندمدت در انتظار همه کسانی است که به نحوی در شبکه تولید، فروش وتوزیع محصولات آرایشی و بهداشتی، دستی بر آتش دارند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ناآگاهی و زودباوری گروهی از مردم، ماهی بگیرند.

مریم یوشی‌زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا