رومینگ ملی متوقف شد

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، بهره‌برداری فاز نخست طرح رومینگ ملی که استفاده متقابل از شبکه‌های تلفن همراه را فراهم می‌کرد، خرداد ماه سال گذشته کلید خورد و در اولین گام مشترکان رایتل در سراسر کشور تحت پوشش کامل شبکه اپراتورهای دیگر قرار گرفتند. در واقع اجرای این طرح با امضای …

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، بهره‌برداری فاز نخست طرح رومینگ ملی که استفاده متقابل از شبکه‌های تلفن همراه را فراهم می‌کرد، خرداد ماه سال گذشته کلید خورد و در اولین گام مشترکان رایتل در سراسر کشور تحت پوشش کامل شبکه اپراتورهای دیگر قرار گرفتند.
در واقع اجرای این طرح با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین مدیران اپراتورهای موبایل کشور آغاز شد و در فاز نخست مشترکان رایتل امکان دستیابی به آنتن اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را یافتند.
رومینگ ملی در واقع خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای مهمان قرار می‌دهد و با انعقاد قرارداد، از اپراتور مهمان هزینه دریافت می‌کند.
بنابراین سال گذشته مشترکان در نقاط فاقد پوشش در ۱۱۶۹ شهر و جاده‌های اصلی توانستند از سرویس‎های صوت، پیامک، خدمات نسل دوم شبکه‌های همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.
با گذشت یک ماه از اجرای فاز نخست، شرایط اجرای فاز دوم یعنی اجرای این طرح برای مشترکان همراه اول و ایرانسل هم مهیا شد تا به این ترتیب هرگاه مشترکان سیم‌کارت‌های همراه اول یا ایرانسل پوشش مناسبی نداشتند، بتوانند از پوشش اپراتور دیگر استفاده کرده و مکالمات خود را به انجام برسانند.
بحث رومینگ ملی به مصوبه‌ای برمی‌گردد که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال ۹۰ در ارتباط با استفاده متقابل از شبکه اپراتورها تدوین کرد و بر اساس آن اپراتورهای سیار موظف شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور دیگر در اختیار آن قرار دهند.
اسفندماه ۹۲ نیز نوعی بازنگری در مصوبه قدیمی صورت گرفت و در قالب مصوبه ۱۸۶ اپراتورهای سیار غالب ملزم شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور سیار غیرغالب در اختیار آنها قرار دهند.
از آن حیث که یکی از پیش شرط‌های اصلی ورود اپراتورهای اول و دوم موبایل به حوزه خدمات ۳G و ۴G موافقت با اجرای این طرح سراسری بود، هر دو اپراتور از اجرای آن استقبال کرده و دریچه‌های ارتباطی شبکه خود را به سمت اپراتورهای دیگر گشودند.
بیست‌و پنجم فروردین ماه سال جاری غلامرضا داداش‌زاده -معاون رگولاتوری- در گزارشی به بیان عملکرد رومینگ ملی طی یک ماه گذشته‌اش پرداخت و گفت: براساس گزارشی که از شبکه اپراتورها دریافت شده در طی ۳۰ روز گذشته، ۱۸ هزار و ۷۸۵ مشترک ایرانسل و ۳۹۳ هزار و ۵۲۲ هزار مشترک رایتل به شبکه همراه اول روم شده و از پوشش آن استفاده کرده‌اند.
وی افزود: این گزارش نشان می‌دهد در همین بازه زمانی ۱۲ هزار و ۴۳۷ مشترک همراه اول و ۱۳ هزار و ۹۵۹ مشترک رایتل به شبکه ایرانسل روم شده و پوشش تلفن همراه داشته‌اند.
او با اشاره به اینکه ارائه سرویس رومینگ داخلی در شبکه مستلزم بررسی دقیق فنی و مناطق پوششی است، تصریح کرد: اپراتورها الزام دارند به منظور بهره‌گیری از پوشش سایر اپراتورها، مناطق فاقد پوشش خود را به صورت دقیق مشخص و به اپراتور دارای پوشش اعلام کنند.
حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای این طرح ملی، ظاهرا جلوی اجرای آن توسط برخی اپراتورها گرفته شده است؛ اگر از جمله مشترکان رایتلی هستید که در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید اما برخلاف فول آنتن بودن مشترکان ایرانسل، روی شبکه این اپراتور روم نمی‌شوید! باید گفت که ظاهرا دیگر خدمات رومینگ برای رایتل از سوی این اپراتور ارائه نمی‌شود.
موضوع زمانی مشخص می‌شود که گزارش‌های مشترکان رایتل در ارتباط با عدم امکان استفاده از شبکه ایرانسل در مواقع کمبود آنتن رایتل، بیش از پیش می‌شود.
ساده‌ترین راهکار برای جویا شدن دلیل چنین مضوعی، بقراری تماس با کال سنتر رایتل بود که کارشناس پاسخ دهنده هیچ مشکلی را در ارتباط با چند سیم‌کارت مشاهده نکرد و گفت “تمامی شاخص‌های شبکه برای چند سیم‌کارت ذکر شده مناسب است و اگر باز هم مشکلی دارید، می‌توانید دلیل عدم روم شدن‌تان به ایرانسل را از مرکز تماس این اپراتور جویا شوید.”
در راستای این پاسخ با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفتیم و کارشناس مربوطه بعد از مطلع شدن این معضل گفت “در حال حاضر خدمات رومینگ بین اپراتوری ایرانسل فعال نشده است و اگر از مشترکان رایتل هستید و در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید، نمی‌توانید به شبکه ایرانسل مهاجرت کنید.”
وی البته در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر از مشترکان ایرانسل باشیم و بخواهیم در نقاط بدون آنتن روی شبکه همراه اول یا رایتل برویم، چطور؟ در این شرایط مهاجرت امکانپذیر است؟، گفت: همانطور که عرض کردم رومینگ ایرانسل فعلا برقرار نیست و نمی‌توانید مهاجرت بین شبکه‌ای داشته باشید.
در حالیکه مدت‌هاست از اجرای این طرح می‌گذرد و تقریبا توجه رسانه‌ها از آن برداشته شده، ظاهرا اپراتورها بعد از دریافت پروانه‌های ۳G و ۴G دیگر دنبال ادامه دادن پیش‌نیازهای دریافت این پروانه‌ها نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا