خطر نوسان برجامی دلار

دلار در کمتر از ۷ روز، ۶۰ تومان معادل ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و تا قیمت ۳ هزار و ۶۴۰ تومان پایین آمده است. «ثبت اولین افت هفتگی از ۳۰ مهر»، «بیشترین میزان کاهش قیمت از اواخر شهریور» و «رسیدن به کمترین قیمت از ۱ دی‌ماه»، ۳ رکورد کاهشی …

دلار در کمتر از ۷ روز، ۶۰ تومان معادل ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و تا قیمت ۳ هزار و ۶۴۰ تومان پایین آمده است. «ثبت اولین افت هفتگی از ۳۰ مهر»، «بیشترین میزان کاهش قیمت از اواخر شهریور» و «رسیدن به کمترین قیمت از ۱ دی‌ماه»، ۳ رکورد کاهشی دلار در هفته گذشته بوده‌اند. در این شرایط، اکثر کارشناسان نسبت به روند قیمتی اخیر ابراز نگرانی کرده و به سیاست‌گذار پیشنهاد می‌دهند به‌واسطه شرایط موجود، دچار وسوسه کاهش نرخ ارز نشود.

به اعتقاد آنها، این روند کاهشی، هیچ ارمغانی برای اقتصاد واقعی ندارد و حتی پس از خنثی شدن اثرات روانی و تغییر مسیر بازار،‌ شوک‌های مثبت افزایشی، شاخص‌های اقتصادی را با اختلال روبه‌رو خواهد کرد. افزایش نوسانات همچنین سفته بازان را بیش از گذشته مترصد حضور در بازار خواهد کرد. به همین دلیل به سیاست‌گذار پیشنهاد می‌شود که در دوره کنونی با تغییر آرایش سیاستی و در نظر گرفتن یک کف قیمتی، به مدیریت نوسان نرخ ارز بپردازد. تغییر شکل مداخله در بازار و جمع‌آوری ارزهای عرضه‌شده با هدف تزریق آن به بازار در زمان لازم از دیگر توصیه‌های کارشناسان برای مقطع کنونی است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا