نسل جدید به تجربه نسل های قبل اعتماد کند

به گزارش جماران، آیت‌الله سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح‌طلب و اعتدالی استان گیلان در حرم مطهر امام‌خمینی(ره) با اشاره به موضوع گسست نسلی در جامعه اظهار داشت: اگر نسل‌های جدید تصمیم بگیرند که اشتباهات نسل‌های قبل را تکرار کنند، گسست میان نسل‌ها پدید می‌آید، درحالی‌که ما باید با عبرت‌گیری از اشتباهات گذشتگان …

به گزارش جماران، آیت‌الله سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح‌طلب و اعتدالی استان گیلان در حرم مطهر امام‌خمینی(ره) با اشاره به موضوع گسست نسلی در جامعه اظهار داشت: اگر نسل‌های جدید تصمیم بگیرند که اشتباهات نسل‌های قبل را تکرار کنند، گسست میان نسل‌ها پدید می‌آید، درحالی‌که ما باید با عبرت‌گیری از اشتباهات گذشتگان مسیر صحیح را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به این‌که در دوران معاصر بر اثر ورود ابزارهای ارتباطی جدید گسست نسلی به ٥ تا ١٠‌سال رسیده است، یادآور شد: چند دهه قبل ابزارهای رسانه‌ای فعلی وجود نداشت و اخبار صرفا به واسطه چند خبرگزاری مطرح مخابره می‌شد، اما امروز با توجه به ابزارهای گوناگون بشری و ازجمله رسانه‌ها، ذائقه و بعضا راهکارهاى نسل‌های جدید نیز متفاوت از گذشته است که امر مبارکی است؛ اما آنچه به‌عنوان یک چالش این دوران مطرح می‌شود، گسست نسلی و درس نگرفتن از شکست‌ها و پیروزی‌های نسل‌های پیشین است که باید مراقب آن باشیم.
یادگار امام با تاکید بر همراهی و اعتماد میان نسل‌ها تصریح کرد: بخش‌های مدیریتی میانسال و پا به سن گذاشته باید نسل جوان را باور کند و از سوی دیگر این نسل‌ها نیز به خرد و تجربه نسل قبل اعتماد کنند که در این صورت از گسست نسلی عبور خواهیم کرد.
وی لازمه ایجاد اعتماد میان نسلی را تمرین این امر در حلقه‌های کاری و اجتماعی کوچک ذکر کرد تا به تدریج در امور کلان تحقق یابد.
سیدحسن خمینی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان برخی حضار درخصوص مشکلات کشور، راه ‌حل این مشکلات را اعتماد به مردم دانست و تاکید کرد: حل مشکلات مردم فقط به دست خود آنان ممکن است.
وی با اشاره به تجربه کمونیسم شوروی که یک حزب فکر می‌کرد می‌تواند به جای تمام مردم بیندیشد و مردم مجری آن افکار باشند، تاکید کرد: این‌که یک گروه یا طایفه، ولو با نیت خیر، تصور کند می‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند، صحیح نیست و حتی اگر در یک بازه زمانی کوتاه این شیوه جواب دهد در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود.
سیدحسن خمینی با تاکید بر حضور همه بخش‌های جامعه در عرصه حل مشکلات کشور ادامه داد: راهی جز سهیم شدن همه مردم و گروه‌ها در سرنوشت جامعه و پیشرفت آن و تن دادن به لوازم این حضور وجود ندارد. وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور همه مردم در انتخابات آتی گفت: این بیان زیبای مقام معظم رهبری لوازمی دارد که ازجمله آن ایجاد امکان آمدن همه به این عرصه است.
یادگار امام با بیان این‌که مردم‌سالارى دینى نیازمند تمرین است و این‌گونه نیست که هرکس دم از دموکراسی می‌زند هنگام روی کارآمدن پابند به آن باشد، گفت: شرایط و چارچوب‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی وارد کار شد نتواند از قواعد مردم‌سالارى تخطی کند. سیدحسن خمینی با تاکید بر وجود امید در جامعه، یادآور شد: اگر خدا را یاری کنیم او نیز ما را نصرت خواهد کرد و باور کنیم که این وعده‌ای کاذب نیست، لذا در کارها نباید تعجیل کنیم، بلکه باید با تحمل شرایط امید به خدا را از دست ندهیم.
یادگار امام همچنین در این دیدار به سابقه تاریخی خطه گیلان و مردم آن اشاره کرد و دورانی چون حکومت آل‌بویه، مشروطه، مبارزه با استبداد صغیر، نهضت جنگل و دفاع مقدس را از نقاط پرافتخار تاریخ آن ذکر کرد و گفت: مقاومت مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی با سرنوشت مظلومانه و افتخارآمیزش یکی از نقاط ارزشمند تاریخ ایران است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا