هيچ سربازي نبايد زانو بزند

مهدي دل روشن فعلا اما دور، دور دوانالد ترامپ است. بنگاه چی متمول نیویورکی که به مدد اظهار نظرهای جنجالی‌اش در صدر نظر سنجی ها قرار دارد. سایه به سایه او اما تد کروز حرکت می کند. مردی خوشتیپ که خیلی دوست دارد  در لحظات آخر هم که شده با اتفاقی غیر منتظره، کاندیدای نهایی …

مهدي دل روشن
فعلا اما دور، دور دوانالد ترامپ است. بنگاه چی متمول نیویورکی که به مدد اظهار نظرهای جنجالی‌اش در صدر نظر سنجی ها قرار دارد. سایه به سایه او اما تد کروز حرکت می کند. مردی خوشتیپ که خیلی دوست دارد  در لحظات آخر هم که شده با اتفاقی غیر منتظره، کاندیدای نهایی شود.این بار هم صحبت از ایران، بخشی از لحظات مناظره را در برگرفت. دو نفر از رقبا از باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در ارتباط با بازداشت ملوانان آمریکایی توسط ایران انتقاد کردند.
در این مناظره که در کارولینای جنوبی انجام می شد تد کروز، سناتور اهل تگزاس، در همان ابتدای مناظره نسبت به بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط ایران در اواسط هفته ابراز تأسف کرد.او از اوباما انتقاد کرد که چرا مسئله بازداشت آنها را در نطق سالانه خود در کنگره مطرح نکرده است. کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی هم گفت:‌ اوباما اجازه داد ایران ملوانان آمریکایی را گروگان بگیرد که ضعف آمریکا را به نمایش گذاشت.دوانالد ترامپ هم پیش از این مناظره در توییتر نوشته بود:‌ فکر می‌کنید اگر این ملوان ها روس بودند ایران این طور قدرت‌نمایی می‌کرد؟ کشور ما سرافکنده شد.مناظره پنجشنبه شب جمهوریخواهان به سرعت به اختلاف میان رقبا معطوف شد.از جمله دوانالد ترامپ میلیاردر آمریکایی که پیشتاز رقابت‌ها معرفی می شود، نامزدی تد کروز را به خاطر محل تولدش زیر سوال برد. کروز که متولد کاناداست به گفته ترامپ صلاحیتش طبق قوانین زیر سوال می رود.ترامپ که مدتی است این مسئله را مطرح می کند در مناظره دو شب پیش، خطاب به تد کروز گفت:‌ علامت سوال بزرگی روی سر شماست.براساس قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور باید شهروند متولد آمریکا باشد.کروز مکررا این تردیدها را رد کرده و گفته او قانونا برای نامزدی واجد شرایط است.
امنیت ملی، اقتصاد و سیاست خارجی از دیگر مسائل پررنگ مناظره بود.ترامپ و کروز از سایر نامزدهای حزب جمهوریخواه پیش هستند.
این مناظره دو هفته قبل از اولین رای گیری ایالتی، در آیووا انجام می‌شود و بنابراین از حساسیت زیادی برخوردار است.
جالب است که در مناظره بامداد جمعه، تد کروز نفر دوم جمهوریخواهان برای نامزدی ریاست جمهوری گفت : «اگر من رئیس‌جمهور شوم، هیچ سربازی با هر ملیتی که باشد را وادار به زانو زدن نمی‌کنم. این کشورها (اشاره به ایران) همه قدرت و همه خشم‌شان نسبت به آمریکا را این‌گونه نشان داده‌اند.»
سناتور مارکو روبیو هم  از این فرصت برای تاختن به نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون استفاده کرده و گفت کلینتون نیز مانند هم حزبی‌اش اوباما، قصد دارد رویه  معامله با دشمنان ما  را ادامه دهد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا