ایتالیایی ها: ایران معدن طلا است

نشریه ایتالیایی ‘اینترناتسیوناله’ در گزارشی ایران را یک معدن طلا برای شرکت های ایتالیایی خواند و نوشت: با نگاهی به رشد جمعیت، اقتصاد، واردات و صادرات ایران در ۲۰ سال اخیر می توان پی برد که چرا این کشور یک معدن طلا برای ایتالیا محسوب می شود. ایتالیا امیدوار است تا در این رقابت بتواند …

نشریه ایتالیایی ‘اینترناتسیوناله’ در گزارشی ایران را یک معدن طلا برای شرکت های ایتالیایی خواند و نوشت: با نگاهی به رشد جمعیت، اقتصاد، واردات و صادرات ایران در ۲۰ سال اخیر می توان پی برد که چرا این کشور یک معدن طلا برای ایتالیا محسوب می شود.
ایتالیا امیدوار است تا در این رقابت بتواند از تاریخ روابط خود با ایران بهره مند شود چرا که نخستین کشور اروپایی بود که تماس های اقتصادی خود را با ایران در سال ۱۹۹۸ از سرگرفت و حتی در دوران تحریم ها نیز در ایران کار کرد.
این نشریه ایتالیایی می نویسد: اقتصاد ایران تا سال ۲۰۱۰ میلادی رشدی صعودی داشت اما پس از تصویب تحریم های آمریکا و اروپا که ابتدا نفت و سپس مبادلات بانکی را در بر گرفت، فعالیت های اقتصادی این کشور ناگهان با سیری نزولی مواجه شد و صادرات نفت نیز سقوط کرد، رشد اقتصادی و تجارت خارجی نیز متوقف شدند.
این نشریه با تاکید بر اینکه همه در انتظار روز اجرای برجام (در ماه جاری میلادی) هستند، روزی که تحریم های اقتصادی لغو خواهد شد، افزود: ایتالیایی ها در جست و جوی بازارهای جدید وایرانی ها نیز به دنبال سرمایه گذاری های خارجی هستند. توافق هسته ای میان تهران و گروه ۱+۵ که در ماه جولای گذشته امضا شد ، نه تنها صحنه ژئوپلیتیک خاورمیانه را مجدد ترسیم کرد ، بلکه تاثیرهای مهمی از نظر اقتصادی به همراه خواهد داشت. همه در انتظار روز اجرای برجام هستند زمانی که سازمان ملل اعلام خواهد کرد که ایران به تعهدات خود احترام گذاشته است و روز آغاز لغو تحریم ها شروع می شود.
بدین ترتیب ایران مجددا وارد سیستم مالی سویفت می شود که انتقال میان بانک ها را تضمین می کند. ایران کشوری پرجمعیت و با سواد و یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت وارد اقتصاد جهانی خواهد شد و در سال ۲۰۱۶ تا ۶ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. ایران برای اروپا که در جست وجوی بازارهای جدید است ، جذابیت زیادی دارد.
این نشریه اضافه کرد: هیات های تجاری مختلف بویژه ایتالیایی ها پشت سر هم به تهران می روند. قبل از تحریم ها ایتالیا دومین شریک تجاری ایران پس از آلمان در اروپا بود. در سال ۲۰۱۱ مبادلا ت تجاری میان دو کشور به ۷ میلیارد یورو می رسید ولی در سال ۲۰۱۳ به کمی بیش از یک میلیارد یورو سقوط کرد. این مبادلات در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۹۵۹ میلیون کاهش یافته است.
‘روبرتو مازارین’ کارشناس ایتالیایی اظهار داشت: در یک سال گذشته علایم بهبود درایران دیده شده است. دو سوم از جمعیت ۷۸ میلیونی ایران کمتر از ۳۵ سال سن دارد و سطح متوسط آموزشی در این کشور بالا است و با توجه به رشدی که در سال های آتی خواهد داشت ، سرمایه گذاری در این کشور منطقی است.
وی که مدت هاست در مورد توان بالقوه ایران شرط بندی می کند، دو شرکت کوچک ایتالیایی در زمینه تاسیسات گاز جی پی ال و تاسیسات گرمایشی ایجاد کرده است .
در پایان ماه نوامبر یک هیات بزرگ اقتصادی ایتالیا متشکل از ۳۷۰ کارآفرین به نمایندگی از ۱۸۰ شرکت کوچک و متوسط و ۱۲ بانک به همراه کارلو کالندا معاون وزیر توسعه اقتصادی و مدیران اتحادیه صنایع ، موسسه تجارت خارجی، انجمن بانک های ایتالیا و موسسه بیمه اعتباری ‘ساچه ‘ عازم ایران شدند. پس از دو روز کاری و امضای ۴ تفاهم نامه و بحث در باره تاریخ دراز روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ایتالیا، سمینارهای مختلف در بخش های مکانیک، خودروسازی، پزشکی، انرژی جایگزین، ساختمان سازی برگزار شد.
این نشریه نوشت: بیشترین واردات ایتالیا از ایران نفت و بیشترین صادرات آن ماشین آلات است. ایران قصد سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد یورویی در سال های آتی در بخش های حمل و نقل، فرودگاه ها، بنادر، خط اهن و صنایع خودروسازی دارد که شامل ۱۰ درصد تولیدات ملی می شود. ایران سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید می کند و قصد افزایش آن را به ۳ میلیون خودرو دارد . شرکت های ایران خودرو و سایپا اکنون دنبال شرکای جدید هستند.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا