٨٠ درصد پول های زنجانی خارج از کشور است

بابک زنجانی در مدتی که دادگاه به او فرصت داده است تا بدهی خود را پرداخت کند،آیا می‌تواند این کار را انجام دهد؟ زنجانی دو‌ سال است از زمانی که پرونده‌اش در کمیسیون انرژی مجلس بود و به نوعی تحت‌الحفظ و ممنوع‌الخروج شد، می‌گفت که به من اجازه بدهید تا از کشور خارج شده و …

بابک زنجانی در مدتی که دادگاه به او فرصت داده است تا بدهی خود را پرداخت کند،آیا می‌تواند این کار را انجام دهد؟
زنجانی دو‌ سال است از زمانی که پرونده‌اش در کمیسیون انرژی مجلس بود و به نوعی تحت‌الحفظ و ممنوع‌الخروج شد، می‌گفت که به من اجازه بدهید تا از کشور خارج شده و بروم پول‌ها را بیاورم؛  اما بحث ما این است که چه ضمانتی وجود دارد که ایشان برگردد؟! وی بنا بر ادعای خودش خیلی از پول‌هایش را می‌توانست وارد کشور کند و چند بار هم وعده انجام این کار را داده بود اما آیا سیستم قضائی می‌تواند برای او ضمانتی پیدا کند و کسی ضامن او می‌شود؛ تاکنون کسی این کار را انجام نداده است ضمن این‌که بعید است حرف‌های او قابل اعتماد باشد. ما مطمئن هستیم ایشان پول‌هایی را که از کشور خارج کرده است در جایی سرمایه‌گذاری کرده که قطعا به نام خودش هم نیست و به نام شرکای ذی نفوذی است که در این کشورها دارد.
به نظرم او زیاد دروغ می‌گوید و ادعا می‌کند و از ابتدا هم رفتارش همین بود. ادعاهایی درباره اموالی که در ایران دارد، مطرح می‌کرد و ما همان موقع، ادعاهایی که داشت را پیگیری می‌کردیم و می‌دیدیم شاید ٢٠‌درصد ادعاهایش واقعیت داشت و الان هم می‌شود، گفت که شاید ٢٠‌درصد اموالش در ایران باشد عمده آنها در خارج از کشور است؛ اما این‌که کجا سرمایه‌گذاری کرده است؟ این احتمال نیز وجود دارد و بعید نیست که در بانک‌های خاص به صورت طلا پنهان کرده باشد که قابل دسترسی برای کسی نیست و این‌که خودش می‌گوید من بروم می‌توانم این پول‌ها را بیاورم ممکن است ناظر به این مسأله باشد.
می‌توان او را برای برگرداندن پول‌هاي تحت‌الحفظ از کشور خارج کرد و او را دوباره به کشور بازگرداند تا بدهی خود را تسویه کند؟
نمی‌دانم؛ این تصمیم با سیستم قضائی و امنیتی است؛ اما کار بسیار دشواری است که او را از کشور خارج کنند و دوباره برگردانند؛ چون زنجانی فرد ساده‌ای نیست و ارتباطاتی با خارج از کشور دارد.
ارتباط سعید مرتضوی با بابک زنجانی چگونه بوده که وی حاضر به واگذاری شرکت‌های شستا به این متهم نفتی شده است؟
مرتضوی در تفاهمنامه‌ای که با زنجانی امضا می‌کند، ١٣٨ شرکت را به او واگذار می‌کند و بنا بر اطلاعات به‌دست آمده در آن ایام این دو نفر ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر داشته‌اند.
مرتضوی با اجازه چه کسی قصد چنین کاری داشته است؟
با اجازه خودش! و یکی از تخلفات او در پرونده تحقیق‌وتفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی همین است. جالب است بدانید زمانی که پرونده بابک زنجانی در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می‌شد، شنیدیم که این تفاهمنامه دارد صورت می‌گیرد، به ایشان هشدار دادیم. با معاون آقای مرتضوی تماس گرفتیم و گفتیم که آقای زنجانی بدهکار است به وزارت نفت؛ اگر ایشان پول دارد اول بیاید بدهی‌اش را بپردازد بعد از آن بیاید با شما قرار‌داد ببندد؛ اما متاسفانه قرارداد بسته شد و تا آن‌جا که ما خبر داریم و اخباری که می‌رسد این دو نفر روزانه چندین‌بار با یکدیگر جلسه داشته‌اند؛ حتی شب‌ها به منزل یکدیگر رفت و آمد داشته‌اند تا این قرارداد زودتر نوشته شود.
در تفاهمنامه‌ای که نوشته شده بود، آمده است که اگر زنجانی پول را به حساب تأمین‌اجتماعی واریز کند، این سازمان برای تضمین قرارداد، چکی در همان حدود قيمتی به وی بدهد که مبلغ قرارداد با سقف ٤‌ میلیارد یورو تعیین شده  و تبدیل به ین ژاپن شد که مقداری نیز از مبلغ قبلی بیشتر بود و این هم جای بحث دارد که چرا بیشتر بوده و قرار بوده به چه حسابی برود؟ بحث ما این است که در همه اینها به نظر می‌رسد تبانی بوده است؛ یعنی هیچ تضمینی در کار نبوده است؛ ٥ تا چک هم داده‌اند به آقای زنجانی که وی از این مبلغ ٤ چک را بابت بدهی خود به وزارت نفت داده است و درواقع می‌توان گفت که از کیسه خلیفه بخشیده است!

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا