٣٠‌ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده هفته آینده آزاد می‌شود

این خبری است که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه اختتامیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و در جمع خبرنگاران اعلام کرده و توضیح داد: با اجرای برجام کل ٣٠‌ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال …

این خبری است که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه اختتامیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و در جمع خبرنگاران اعلام کرده و توضیح داد: با اجرای برجام کل ٣٠‌ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم بانک مرکزی هم در راستای اجرای برجام لغو می‌شود، گفت: با توجه به این‌که پیش‌بینی قطعی از اجرای برجام تا چند روز آینده است، صد‌درصد تحریم بانک مرکزی هم لغو خواهد شد.
او همچنین با اشاره به نوسان نرخ ارز در بازار و کاهش آن در چند روز اخیر گفت: برخی تصور می‌کنند به دلیل این‌که دولت نیاز به منابع دارد نرخ ارز را بالا می‌برد که این تصور بسیار غلط و نادرست است و دولت هیچ‌گاه چنین کاری نکرده و در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارد. بازار تحت شرایط هیجانی نوسان داشته است و با انتشار اخبار مثبت در دو روز اخیر قیمت ارز کاهش پیدا کرده است. او تأکید کرد: با اجرای برجام و آزاد شدن منابع ارزی بانک مرکزی و ایجاد ارتباطات مناسب بانکی با سایر کشورها وضع بسیار مناسب‌تری در بازار ارز خواهیم داشت.
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این‌که برنامه مشخصی برای رفع تنگنای مالی سیستم بانکی در نظر گرفته شده است، گفت: اقدامات بانک مرکزی در این زمینه کاملا قابل رویت است و آثار آن نمایان شده است؛ یکی از آثار اقدامات بانک مرکزی کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از ٢٩-٢٨‌درصد به ٢٠ تا ٥/١٩‌درصد بوده است. او ادامه داد: نباید انتظار داشت به یکباره دستوری داده شود و نرخ سود در بازار آن چیزی باشد که شما اراده می‌کنید. نرخ سود تابع شرایط و مکانیزم‌های خاص خود است و بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های خود توانسته به سمت کاهش نرخ سود گام بردارد. نتایج سیاست‌های بانک مرکزی خیلی بهتر از آن چیزی بود که در ابتدا تصور می‌کردیم. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که دامنه قابل قبول برای نرخ سود عددی نزدیک به نرخ تورم است، افزود: هنوز این فاصله خیلی زیاد است و بانک مرکزی سیاست‌های خود را برای کاهش نرخ سود بازار بین بانکی تا رسیدن به آن نقطه ادامه می‌دهد و حتما این نرخ باید به نرخ تورم نزدیک شود.صفحه ٤ را هم بخوانید.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا