تحت تعقیب‌ترین فرد آمریکا چه کسی است؟+عکس

ادوارد اسنودن را حالا تحت تعقیب ترین فرد در جهان از سوی دولت آمریکا می‌دانند؛ جوان ۲۹ ساله‌ای  که به گفته روزنامه گاردین افشاگر برنامه گسترده جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف بوده است. جیمز کلپر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا افشاگری این مرد را ضربه‌ای جدی به آمریکا خوانده  که ممکن است تا …

ادوارد اسنودن را حالا تحت تعقیب ترین فرد در جهان از سوی دولت آمریکا می‌دانند؛ جوان ۲۹ ساله‌ای  که به گفته روزنامه گاردین افشاگر برنامه گسترده جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف بوده است. جیمز کلپر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا افشاگری این مرد را ضربه‌ای جدی به آمریکا خوانده  که ممکن است تا سالها قابل جبران نباشد.

 پنج‌شنبه هفته گذشته روزنامه گاردین فاش کرد که در خلال چند سال گذشته سازمان امنیت ملی آمریکا به اطلاعات مشترکان بزرگ‌ترین شرکت مخابرات آمریکا یعنی ورایزن دسترسی داشته است. هنوز چند ساعت از افشای این خبر نگذشته بود که روزنامه واشنگتن‌پست به برنامه‌‌ای دیگر به نام منشور اشاره کرد که مردم کشورهای مختلف جهان را هدف قرار داده است.بر اساس این برنامه، اف بی‌آی و سازمان امنیت ملی آمریکا به تمامی مکالمات صوتی و تصویری، چت‌های نوشتاری، مبادله عکس و نوشته و هرگونه فایل که از طریق ۹شرکت بزرگ اینترنتی آمریکا صورت می‌گیرد، دسترسی دارند. این ۹شرکت عبارتند از گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو، یوتیوب، اپل، اسکایپ و پالتاک و‌ای او ال.

تحت تعقیب‌ترین فرد آمریکا چه کسی است؟+عکس

ادوارد اسنودن که مسئول این افشاگری کم سابقه در تاریخ آمریکاست  قبلا کارمند فنی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده و سپس به استخدام یک شرکت خصوصی امنیتی به نام بوز آلن همیلتون درآمده بود که برای سازمان امنیتی ملی آمریکا به صورت پیمانکاری فعالیت می‌کرد. او به همین خاطر به بسیاری از اسناد محرمانه دسترسی داشته و آنها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. این مرد ۲۹ ساله از روز ۲۰ می آمریکا را ترک کرده واکنون به گفته خودش در هنگ‌کنگ به سر می‌برد. او گفته است که قصد پنهان شدن ندارد چون اشتباهی مرتکب نشده است. روزنامه گاردین اعلام کرده که انتشار هویت  اسنودن به درخواست خود او صورت گرفته است.

بی‌اطلاع از سرنوشت

مقام‌های دولت آمریکا در روزهای گذشته بارها گفته‌اند که عامل این افشاگری بزرگ را بازداشت و محاکمه خواهند کرد. به همین خاطر  ادوارد اسنودن گفته است نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. او دلیل انتخاب هنگ‌کنگ را «تعهد شجاعانه به آزادی بیان» در این منطقه خوانده است اما احتمالاً پیدا کردن و بازداشتش برای دستگاه‌‌های اطلاعاتی آمریکا  دیگر چندان سخت نخواهد بود.

تحت تعقیب‌ترین فرد آمریکا چه کسی است؟+عکس
مرکز داده‌‌های سازمان امنیت ملی آمریکا در یوتا که اطلاعات کاربران جهان در آن بررسی می‌شود 

فشار افکار عمومی در کشورهای مختلف جهان علیه واشنگتن اما به‌قدری است که دولت آمریکا با انتقادهای جدی در برخود با این فرد مواجه خواهد شد.  ادوارد اسنودن در گفت و گو با گاردین با اعلام خطراتی که در انتظارش هستند گفته است: من آماده فداکاری هستم به خاطر اینکه نمی‌توانم اجازه دهم دولت آمریکا حریم شخصی ،آزادی اینترنت و آزادی‌های اولیه مردم جهان را زیر پا بگذارد.

رها کردن  درآمد ۲۰۰ هزار دلاری

ادوارد اسنودن در خانه‌ای بزرگ در هاوایی زندگی می‌کرده و درآمدی ۲۰۰ هزار دلاری به خاطر فعالیت  برای سازمان امنیت ملی آمریکا داشته است.او از اول ماه می وسایل خود را خانه‌اش به نقطه نامعلومی منتقل کرده و آن را برای فروش به یک بنگاه مشاور املاک سپرده است. او با اعلام اینکه می‌داند چه لطمه‌های از کارش خواهد خورد گفته است: من دیگر نمی‌خواهم در جامعه ای زندگی کنم که چنین کارهایی در آن رخ می دهد.من نمی‌خواهم در دنیایی زندگی کنم که در آن هر چه می‌گویم و می‌نویسم ثبت و خوانده می‌شود. باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا از برنامه دولتش در این رابطه دفاع کرده است.

تحت تعقیب‌ترین فرد آمریکا چه کسی است؟+عکس
خانه ادوارد اسنودن در هاوایی که اکنون برای فروش گذاشته شده است

به گفته اسنودن او زمانی که به عنوان کارمند سیا در ژنو فعالیت می‌کرده متوجه عمق جاسوسی دولت کشورش از مردم جهان شده است. این جوان ۲۹ ساله در گفت و گو با روزنامه گاردین گفته است: امیدوارم مردم  با کار من بهفمند که در چه جهانی زندگی می‌کنند. به نوشته واشنگتن پست، اف بی‌آی و سازمان امنیت ملی مستقیماً به سرورهای  ۹شرکت مشهور اینترنتی دسترسی دارند و به این طریق از مردم جهان جاسوسی می‌کنند. با دفاع مقام‌های دولت آمریکا از کنترل اطلاعات مردم جهان  ادوارد اسنودن احتمالاً به زودی بازداشت خواهد شد اما با زیرکی او مردم دیگر از خیلی چیزها با خبر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا