ضربه زنگنه و رفقایش به نفت و گاز ایران

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری با موضوع پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه سال ها است کشور در آتش اشتباهات گذشته می‌سوزد، گفت: مشکلات اقتصادی در کشور یک فوریت جدی و اساسی است و توجه به …

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری با موضوع پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه سال ها است کشور در آتش اشتباهات گذشته می‌سوزد، گفت: مشکلات اقتصادی در کشور یک فوریت جدی و اساسی است و توجه به رفع آنها اولویتی است که با فوریت باید توسط مسئولین کشور در دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

وی افزود: سلایق سیاسی در کشور پای صندوق های رأی با هم رقابت می کنند، بعد از حضور در دولت و در مجلس وظیفه دارند دست به دست هم داده تا خدمت به مردم و پیشرفت جامعه را دنبال کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اتفاقاتی در حال رخ دادن است که آینده بسیار تاریکی را فراروی کشور قرار می دهد. از این رو، با عبرت از گذشته برای پیشگیری از اشتباهاتی که در آینده ممکن است مبتنی بر قراردادهای جدید نفتی رخ بدهد، در این نشست حضور پیدا کردیم.

زاکانی گفت: امروز اگر مشکل اقتصادی گریبانگیر کشور است و مردم ما در تنگنای معیشتی به سر می برند، ما پول دیگری در جیب نداریم که برای کرسنت یک، دو، سه و چهار خرج کنیم؛ حق این را نداریم اشتباهی را که در گذشته مرتکب شده و جناب آقای زنگنه و دوستانشان به حوزه نفت و گاز کشور آسیب جدی زدند را برای بار دیگر تکرار کنند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه دانستن حق مردم است و ما به عنوان نماینده وظیفه داریم مطالبی که به نفع و صلاح کشور است را دنبال نماییم، افزود: بعد از آنکه مطالب مربوط به قراردادهای نفتی از رسانه ها به طور مکرر مطرح شد که این قراردادهای جدید نفتی چه تبعاتی را برای کشور خواهد داشت و متاسفانه آقای زنگنه و اطرافیانشان به نگاه کارشناسی که در جامعه نسبت به نقد این قراردادها پرداخته، بی توجهی کردند، به دنبال روشن شدن ابعاد این قراردادها برآمدیم.

وی ادامه داد: درباره کرسنت بارها نکاتی را عرض و از مجاری قانونی نیز دنبال کردم، اما امروز شاهد هستیم هم قراردادهای جدیدی پایه گذاری می شود که کرسنت های متفاوتی از آن بیرون خواهد آمد و هم محکومیت عناصری که در کرسنت فساد کردند، در دستگاه قضایی قطعی شد، اما متاسفانه وزارت نفت داعیه ای برای انعکاس این محکومیت به دیوان لاحه نداده است تا به واسطه این فساد قرارداد را ملغی کرده و تبعات آن را حمید جعفر که با پیگیری های جدی و اساسی خود بنیاد فسادگونه ای را در قرارداد کرسنت بنا گذاشت، پرداخت کند.

زاکانی گفت: برخی از کسانی که به ازای قرارداد کرسنت پول دریافت کردند، متاسفانه امروز طمع کرده و برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند. برخی مدعیان در درون دولت امروز مدعی مبارزه با فساد هستند، اما اسم‌شان در لیست پول بگیران پرونده سیاه و ننگین کرسنت هست.

این نماینده مجلس افزود: هر کسی که فساد کرده و خلاف جهت منافع ملی حرکت کند، بنا بر تعهدی که نسبت به ملت داریم مانع از این مفاسد و توسعه آن در کشور می شویم.

وی خطاب به وزیر نفت و اطرافیانش عنوان کرد: آقای زنگنه کشور ما دیگر تاب و تحمل بستن قراردادهای کرسنت بعدی را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: آگاهی از وضعیت اسفناک کرسنت ما را بر آن می دارد که از ابتدا نسبت به قراردادهای جدید که بسیار بدتر از کرسنت هست، جلوگیری و اقدام کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه با شرایطی مواجهیم که تجربه سال ۷۶ تا ۸۴ صدارت آقای زنگنه در مقابل چشمان ما است، گفت: وقتی تلاش کردند که نسل سوم قراردادهای بیع متقابل را پایه گذاری کنند و تلاش شد با مشورت هایی که از خارج از کشور به ویژه شرکت‌های انگلیسی پایه این قراردادها را تنظیم نمایند، امروز کسانی که کشور از جانب اغماض آنها در ورود عناصر فاسد و استفاده از فرصت ها، خسارت خورد، مدعیانی هستند که قراردادهای نسل سوم بیع متقابل را نقد می کنند و قائل هستند که باید شرایط جدیدی را در قراردادها ایجاد کرد تا به ازای این قراردادهای جدید، کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران اقبال داشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که شرایطی که اینها از آن پرده برداری کرده و بخش زیادی از آن را بلاتکلیف گذاشتند که بسیار هم مهم است یک قرارداد ۱۳ برگی است که آقایان در هیات دولت در مهر ماه تصویب کرده و در آبان آقای زنگنه آن را ابلاغ کرده و پس از آن برای هیات تطبیق مجلس ارسال شده است.

وی گفت: اصل قرارداد حدود ۷۰ صفحه انگلیسی و مشتمل بر تعهدات متعدد حقوقی است که به هیچ وجه از آن رونمایی نکرده و به بهانه اینکه قراردادهای جدید نفتی محرمانه است، بدون دقت در این نکته که قرارداد محرمانه بین ما و شرکتی منعقد می شود که به خاطر شرایط آن نباید در دسترس دیگران قرار گیرد، آن را در اختیار مجلس قرار ندادند.

زاکانی تصریح کرد: قراردادی که بیش از ۲ سال بر روی آن تلاش صورت گرفته و با کمک از شرکت های خارجی به ویژه انگلیسی تنظیم شده است و هیچ نفر دومی در این قراردادها مطرح نیست، متن خام آن را هم محرمانه نگه داشته اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشتباهات بزرگی که در پرونده کرسنت اتفاق افتاد، لاپوشانی و پنهان کاری کردن بود، گفت: مجلس و مراجع قانونی کشور از محتوای این قرارداد خبر نداشتند، اما پلیس ضد فساد انگلیس وقتی به دفتر عباس یزدان پناه یزدی رفت و اسناد آن را خارج کرد، دید که تمام اسناد وزارت نفت در زمان صدارت آقای زنگنه از سال ۷۶ تا ۸۴ در کامپیوتر آقای عباس یزدان پناه یزدی در لندن هست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نمایندگان مجلس و مردم نامحرم هستند پس چرا دیگرانی که در خارج از کشور هستند، به واسطه امثال مهدی هاشمی و دیگران محرم شده و همه قراردادهای نفتی ما را بررسی می کنند!؟

زاکانی اظهار کرد: متاسفانه این اسناد در سازمان بازرسی کل کشور بیش از یکسال بلوکه شد، در دوره جدید بازرسی کل کشور این اسناد مورد بررسی دقیق قرار گرفت که این خود جای ابهام و سوال دارد. از این رو، مبتنی بر اشکالات جدی که در این قراردادهای تنظیمی هست و نیز انحصاری که در حوزه نفت و گاز ایجاد شده و بی سر و صدا تلاش می کنند تحت عنوان باشگاه نفت و نیروی ایرانیان یک انحصار بسیار جدی را در حوزه نفت و گاز ایجاد کنند و به تبع شرایطی را دنبال کنند که ماحصل آن با تغییر دولت ها و عناصر فعال مسئولین کشور، انحصار نفت و گاز در دستان افراد خاصی قرار گیرد که ریشه آنها در دوره قبلی صدارت آقای زنگنه در کشور رقم خورده است.

وی گفت: از سال ۸۴ به بعد که شرایط تغییر کرد، تلاش کرده و توانستند از رانتی که در سال ۷۶ تا ۸۴ از نفت و گاز و پتروشیمی بوجود آورده بودند، استفاده کنند تا صاحب سرمایه های چند هزار میلیاردی شوند.

این نماینده مجلس یادآور شد: امروز مردم جیبشان خالی است و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند با این حال ما شاهد هستیم کسانی پیدا می شوند که در دوران صدارت قبلی آقای زنگنه زمینه ثروت های چند هزار میلیاردی را برای خود فراهم می کنند و امروز شرایطی را دنبال می کنند که در باشگاه نفت و نیروی ایرانیان برای ده ها سال آینده خود و خانواده هایشان ثروت های هنگفتی را تضمین کرده و انحصار داشته باشند.

زاکانی یادآور شد: رونمایی از این باشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد چون منشاء فسادی را ایجاد خواهد کرد و کشور ایران را که بر پایه نفت و گاز اداره می شود را برای همیشه به نفت و گاز وابسته کرده و از طریق خام فروشی آن کشور را به سمت و سویی خواهند برد که سوءاستفاده کنندگان در عرصه جهانی و منطقه ای به نحو احسنت از آن استفاده کنند.

وی گفت: این جای تاسف دارد که وقتی علت انعقاد قراردادها را پرسیدیم آن را با قراردادهایی که در کشور عراق بسته می شود، مقایسه کردند. کشور ما با ثباتی که دارد چرا باید الگوی خود را کشور برادری قرار دهد که از ویژگی های ثباتی که ما آن را داریم، برخوردار نیست.

نماینده مردم تهران افزود: قراردادهایی که ما تصویب کردیم میدان را بسیار بازتر گذاشته است تا ماحصل این حضور برای طرف های خارجی بهره برداری بیشتری را فراهم کند. این قراردادها بین ۲۵ تا ۳۰ سال قابل تمدید خواهد بود.

زاکانی یادآور شد: در قرارداد کرسنت طبق بررسی های صورت گرفته بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار خسارت جرایم و عدم النفع متحمل شدیم. این رقم چند ده هزار میلیارد است و شرایط را به سمتی پیش می برد که عناصر یقه سفید و قانون دان قانون شکن که دزدان با چراغ هستند سرمایه های این ملت را به یغما می برند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه قرارداد کرسنت خلاف مصوبات شورای عالی اقتصاد کشور بوده و مسیر قانونی که باید از حوزه سلمان به سمت عسلویه برود، به سمت سیری و مبارک رفته است با سرمایه گذاری کلانی که انجام دادیم و کمتر از یک دهم آن را شرکت کرسنت انجام داد مسیر به سمت و سویی رفت که شرکت کرسنت نتوانست تعهدات خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مراحل مختلف فساد در پرونده کرسنت وجود دارد، یادآور شد: مرحله اول آن مربوط به آقای مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه یزدی و مرحله دوم آن مربوط به آقای عباس ترقی‌جاه است که با حضور این تیم ها در الحاقیه ششم کلیه حق و حقوق خود را در سال ۸۴ به طرف مقابل واگذار کردیم و از حق فسخ قرارداد هم گذشتیم.

زاکانی ادامه داد: در ادواری متاسفانه کسانیکه در پرونده کرسنت دست داشتند و خودشان مجری بخش هایی از اقدامات کاری در کرسنت بودند به دفاع از این قرارداد پرداخته و باعث شد حمید جعفر همین مستندات را گرفته و مبتنی بر آن شکایت خود را در لاحه تقویت کند. البته ماموران اطلاعات این مسئله را بررسی کرده و فهمیدند بخشی از این مستندات که توسط رسانه های داخلی منتشر شده در شرکت کرسنت تنظیم شده است؛ چک های این ماجرا هم بیرون آمد. از این رو مسیر فسادآلود کرسنت امروز در دستگاه قضایی به جایی رسیده که احکام افراد در بخش هایی از آن صادر شده است.

وی گفت: در این مرحله دستگاه قضایی باید همانطور که به درستی طی سال های گذشته با فسادهای مختلف برخورد جدی گرفته به سمع و نظر مردم برساند و هم وزارت نفت بدون کوتاهی در جهت لغو کرسنت و ادعای خسارت از حمید جعفر و شرکت کرسنت اقدامات قانونی را انجام دهد در حالی که اهمال کاری در این وزارتخانه قابل رویت است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در این کشور عده ای با رانت، عده ای با پول مردم و عده ای با سرمایه ای این کشور به سرمایه های چند هزار میلیاردی رسیده اند؛ حداقل به این سرمایه های چند هزار میلیاردی اکتفا کنند و از ملت جان آنها را طلب نکنند، به دنبال گرفتن حیات ملت نبوده و زمینه فشار بیشتر به مردم را فراهم نکنند.

زاکانی یادآور شد: اگر قرار است پولی در انتخابات یا جای مشابه هزینه شود بهتر است از طریق درست و صحیح استخراج شود خوب نیست این امکان از طرقی کسب شود که هم پول حرام برای کسب قدرت بوده و هم برای صیانت و ماندگاری در قدرت با چندین برابر پول میسر شود.

وی گفت: بیش از دو سال است که این قراردادها در حال تنظیم شدن است و بیش از صد جلسه در این باره برگزار شده اما تمام این جلسات و سمینارها جهت نقد قراردادهای قبلی است، به هیچ وجه به قراردادهای جدید پرداخته نشده است.

این نماینده مجلس افزود: در برجام آنچه دردناک بود کتمان کردن حقایق موجود در سند برجام است که حتی نمی خواستند مجلس هم از آن مطلع شوند. اما بعد از بررسی ما مشخص شد که مشکلات متعددی در این سند وجود دارد که اگر به آن توجه نشود کشور آسیب زیانباری را متحمل خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: امروز همان مسیر و همان عناصر در حوزه نفت اقداماتی را انجام می دهند که راه بی بازگشتی است، کشور را از همه سرمایه هایش محروم کرده و یک هزار فامیل جدید و یک شبکه اختاپوسی جدیدی را در کشور بنا خواهد گذاشت که به هیچ وجه قابل جمع کردن نیست لذا باید پیشگیری کرده و مانع از این مسئله شد.

نماینده مردم تهران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آقای روحانی در دوران مسئولیت خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در نامه ای به رئیس جمهور وقت مخالفت خود را با قرارداد کرسنت اعلام کرده بودند، اما امروز چه اتفاقی افتاده که موضع آقای رئیس جمهور تغییر کرده است و آیا در ماهیت قرارداد کرسنت تغییری بوجود آمده است یا نه؟ گفت: آقای روحانی در آن دوران ۲ نامه به رئیس جمهور وقت زدند که اسناد آن در دست ما است، این نامه ها مربوط به سال های ۸۱ و ۸۲ بود و به نکاتی اشاره کرد که اشکالات وی کاملا درست بود.

وی افزود: اما آقای روحانی تنها بخشی از اشکالات کرسنت را مطرح کردند و همه مسائل را در این نامه ها عنوان نکردند.

زاکانی ادامه داد: بعد از نامه آقای روحانی، بنا شد جلسه ای برگزار شود تا این مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد و آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در این جلسه شرکت کنند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: به دستور رئیس جمهور وقت جلسه تشکیل شد، اما از آقای روحانی دعوت نکردند، جلسه جوری تنظیم شد که بدون حضور روحانی مسئله بررسی شود و واقعیت موضوع را معلوم نکردند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس به آقای روحانی گفتیم که نامه شما برای قبل از الحاقیه ششم بوده و بسیاری از اشکالات که امروز دست ما را از منافع مان کوتاه کرده در آن نامه ذکر نشده بود.

زاکانی اضافه کرد: به آقای روحانی گفتیم که نامه شما همه اشکالات را ذکر نکرده بود و آقای رئیس جمهور هم برای این اظهارات ما پاسخی نداشتند.

نماینده مردم تهران افزود: دفاع آقای رئیس جمهور در روز رأی اعتماد به زنگنه و اظهاراتشان مبنی بر اینکه اگر رأی ندهید، من حتی برای ۲ ماه هم نمی توانم این مجموعه را حتی با سرپرست اداره کنم، نشان دهنده این است که آقای رئیس جمهور حساب ویژه ای بر روی زنگنه و دوستانش باز کرده بود. به خصوص که آقای زنگنه عنوان کرد اگر من وزیر شوم، ظرف ۲ هفته پرونده کرسنت را جمع خواهم کرد در حالی که ما بعد از ۲ سال در لاهه محکوم شدیم و شرایط نفت به شرایط بحرانی رسید.

وی اظهار کرد: از همه آنچه اتکاء به داخل است، عبور کردند و کسانی که در این مسیر با قرارداد کرسنت مخالفت کردند را عزل نمودند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در ماهیت قرارداد کرسنت تغییری ایجاد نشده بلکه پرونده نسبت به نامه های آقای روحانی تلخی های بدتری را پیدا کرده که روحانی پاسخی برای آن نداشته است، خاطرنشان کرد: بنا است در کشور تعداد رویه ای که دنبال می کنند، اگر هر جا یک عنصر خدومی هست، از سر راه خود بردارند، از جمله برکناری معاون حقوقی شورای عالی امنیت ملی که وی را با فشار دولت عزل کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این فرد می خواست از حقوق ملت صیانت کند و جای تاسف است که این رویه را پیش گرفته اند.

وی عنوان کرد: آقای رئیس جمهور، وزیر وقت و همه کسانی که دست به این رویه زدند، دست از رویه خود بردارند تا موضوع شفاف و منافع ملی تامین شود.

زاکانی با تاکید براینکه ما به دنبال استیضاح نیستیم، گفت: ما می خواهیم با دست خود این افراد اصلاحات انجام شود اگر بنا بر استیضاح باشد چند نفر مدنظر خواهند بود چراکه با تصمیمات غلط، صنعت کشور را به سمت شرایط نامطمئن می برند.

ادامه دارد…

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا