توصیه های یک مربی برای بهتر عکس گرفتن با گوشی همراه

عکس هایی که با نظم و ترتیب در کنار هم چیده شده و با ورق زدن آن در دنیایی از خاطره‌ها غرق می‌شویم، گنجینه ای است که آن را بخشی از هویت‌مان می‌دانیم؛ گنجینه‌ای که این روزها البته داشتنش دیگر آن قدرها سخت نیست. فیلم‌های ۲۴ تایی و ۳۶ تایی را فراموش کن؛ کافی است …

عکس هایی که با نظم و ترتیب در کنار هم چیده شده و با ورق زدن آن در دنیایی از خاطره‌ها غرق می‌شویم، گنجینه ای است که آن را بخشی از هویت‌مان می‌دانیم؛ گنجینه‌ای که این روزها البته داشتنش دیگر آن قدرها سخت نیست. فیلم‌های ۲۴ تایی و ۳۶ تایی را فراموش کن؛ کافی است تلفنی که اغلب همراهت هست، دوربینی چند مگاپیکسلی داشته باشد و از ثانیه ثانیه بزرگ شدن کودکت، چهره مادرت، باغبانی کردن پدرت و هر چه دیدنش دلت را تازه می‌کند عکسی ثبت کنی و اجازه ندهی فرزندت مانند خودت تاسف بخورد از اینکه از روز اول مدرسه‌اش عکسی ندارد، تولد دو سالگی اش، یا حتی عکسی در آغوش مادربزرگش.
این روزها دوربین‌های تلفن همراه به کمک ما آمده تا با عکس گرفتن، لحظه‌های ناب زندگی مان را بیشتر و بهتر ثبت کنیم و با نگاه کردن به آن جانی تازه بخشیم به روزهای گذشته.
«حسن الماسی» عکاس است و سال‌هاست در حوزه آموزش عکاسی هم فعالیت دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، راهکارهایی است برای بهتر عکس گرفتن با تلفن همراه، که در گفت و گوی خبرنگار صفحه زندگی با این مربی عکاسی حاصل شده است.
اگر دوست دارید از امروز، با گوشی‌های همراه تان، بهتر از گذشته عکس بگیرید، این مطلب را بخوانید.

 تنظیمات را یاد بگیرید
لازم نیست برای هر عکس، حتماً تمام تنظیمات دوربین را خودتان انجام دهید. اما مهم است از آن‌ها سر دربیاورید. به عنوان مثال بدانید که فلاش را چگونه خاموش یا روشن کنید یا در جایی که لازم است، حساسیت دوربین را کم و زیاد کنید. دوربین گوشی شما هر قدر هم هوشمند باشد، بعضی وقت‌ها نمی‌تواند تصمیم درست را بگیرد و لازم است شما کمکش کنید.

 فلاش، بی فلاش
نور فلاش چون از روبه‌رو به سوژه می‌تابد، تمام سطح سوژه یکدست روشن می‌شود و عمق آن از بین می‌رود. تنها وقتی در محیط تاریک، عکس یادگاری می‌گیرید و می‌خواهید معلوم باشد که چه کسانی در عکس هستند، از فلاش استفاده کنید، در غیر این صورت فلاش را فراموش کنید. سعی کنید از نور طبیعی برای روشن کردن سوژه‌های خود استفاده کنید. به عنوان مثال سوژه را کنار پنجره یا روبه‌روی در قرار دهید.

 بالاترین ریزولوشن ممکن
ریزولوشن تصویر را در بالاترین حالت ممکن تنظیم کنید. درست است که حجم عکس‌ها بالا می‌رود، اما در عوض جزئیات بیشتری در عکس ثبت می‌شوند و پس از برش عکس و حذف بخش‌های زاید، کیفیت آن در حد قابل قبولی باقی می‌ماند.

 نور و دیگر هیچ
عکاسی، یعنی ثبت نور و تا جایی که می‌توانید سوژۀ خود را روشن کنید. نور بیشتر مساوی است با کیفیت بالاتر عکس. اگر نور کم شود، مجبورید برای جبران کمبود نور، سرعت شاتر را کم کنید یا حساسیت را بالا ببرید که هر کدام تأثیر منفی خودش را روی عکس دارد. پس اگر لازم است که پرده را کنار بزنید، یا به منبع نور نزدیک تر شوید، این کار را بکنید. یا الان یا هیچ وقت.

 وایت بالانس را تنظیم کنید
به طور مثال اگر در اتاقی که با یک لامپ حبابی زرد رنگ روشن شده است، عکاسی می‌کنید، تمام رنگ‌ها به زرد متمایل هستند. حالا اگر «وایت بالانس» دوربین را در حالت لامپ حبابی تنظیم کنید، دوربین به صورت اتوماتیک از زردی عکس کم می‌کند تا رنگ‌ها در عکس طبیعی تر دیده شوند. در کنار حالت لامپ حبابی، موارد دیگری نیز مانند نور روز، هوای ابری و لامپ فلورسنت قرار دارند. آن‌ها را نیز تست کنید تا تاثیرشان را در عکس مشاهده کنید.

 ویرانگرتر از زمین لرزه
لرزش دست در عکاسی، آثار ویرانگری دارد. هیچ کس از عکس‌های تار و نا واضح خوشش نمی‌آید. همۀ ما عکس‌های زیادی را به خاطر لرزش دست و تار بودنشان، حذف کرده‌ایم. سعی کنید در هنگام گرفتن عکس، بدن و دستتان طوری قرار بگیرند که کاملا بی حرکت باشند. گاهی فشردن دکمۀ دوربین هم سبب حرکت دوربین می‌شود. سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید. هیچ گاه نمی‌شود صد در صد جلوی لرزش دست را گرفت، اما می‌شود با بالابردن سرعت شاتر، تاثیر آن را کم کرد. همچنین سعی کنید در فاصلۀ زمانی کوتاه، چند عکس بگیرید، تا بعد آن‌ها را با هم مقایسه کرده و واضح ترین عکس را نگه داشته و بقیه را حذف کنید. من در مواقعی که تار نشدن عکس برایم خیلی مهم و حیاتی باشد، سعی می‌کنم گوشی را روی زمین بگذارم و یا آن را به دیوار یا حتی تیر برق تکیه دهم.

 زوم دیجیتال، آخرین راه حل
شما می‌توانید برای بسته‌تر کردن کادر و ترکیب‌بندی‌های خلاقانه، زوم کنید. اما اگر از زوم دیجیتال استفاده کنید، ریزولوشن عکستان پایین می‌آید و دیگر امکان زوم بک کردن ندارید. پیشنهاد من این است که در حد امکان به سوژه نزدیک شوید. اگر به زوم بیشتر نیاز دارید، سعی کنید این کار را در هنگام ویرایش عکس با بریدن اطراف عکس انجام دهید تا دستتان برای انواع کادربندی‌ها باز باشد، نه با زوم دیجیتال.

 عکاسی از همه چیز
تفاوت مهم دوربین تلفن همراه با دوربین‌های عکاسی در این است که می‌توانید یا مجبورید که همیشه آن را همراه خود داشته باشید و اگر کمی سرعت عمل داشته باشید، هیچ سوژه‌ای از دستتان در نمی‌رود. حالا که هیچ هزینه‌ای ندارد، از همه چیز عکس بگیرید. ممکن است در لحظه‌ای با خودتان بگویید این سوژه خیلی جالب نیست و اهمیت ندارد. اما آدم‌ها همیشه تغییر عقیده می‌دهند. پس بهتر است عکسش را گرفته باشید.

 حق انتخاب باشماست
بی‌شک برای شما هم پیش آمده که هنگام دیدن عکس‌هایتان با خود بگویید کاش سوژه کمی آن طرف تر بود، یا کاش کادر من کمی این طرف تر بود. یا کاش صبر می‌کردم سوژه کمی حرکت کند بعد عکس می‌گرفتم. وقتی از سوژه‌ای عکس می‌گیرید، سعی کنید زوایا و کادربندی‌های گوناگون را امتحان کنید تا موقع دیدن عکس‌ها و بررسی آن ها، انتخاب‌های زیادی داشته باشید.

 ترکیب بندی خلق کنید
ترکیب بندی در عکاسی اهمیت بسیاری دارد. توجه به جایگاه سوژه‌ها در عکس و نسبت‌شان با یکدیگر، موجب جلوۀ بهتر عکس و ارتباط عمیق‌تر مخاطب با آن می‌شود. پیشنهاد می‌شود قانون یک سوم را در حد امکان در عکس هایتان رعایت و سعی کنید از ایجاد تقارن بپرهیزید. تقارن موجب سکون و بی روح شدن عکس می‌شود. مهم است که تأثیر این قوانین را در عکس‌ها بدانید. دانستن این قوانین، از رعایت کردن آن‌ها هم مهم تر است، زیرا با اشراف کامل نسبت به آن‌ها، می‌توانید در مواقع لزوم، با شکستنشان، ترکیب بندی‌های خلاقانه و متفاوتی انجام دهید.

 مراقب چشم دوربین باشید
لنز دوربین، چشم دوربین است. همان طور که از چشم خود مراقبت می‌کنید، مواظب لنز دوربین تلفن همراهتان هم باشید. بویژه که تلفن همراه همیشه در دست و جیب شما قرار دارد و در معرض برخورد اشیای مختلف است. هیچ گاه برای تمیز کردن لنز، از انگشت خود استفاده نکنید. پوست دست چرب است و چربی دست روی لنز، موجب تار شدن عکس‌ها می‌شود.

 لطفاً اجازه بگیرید
با دوربین تلفن همراهتان می‌توانید بدون جلب توجه، از هر شخص و هر چیز عکس بگیرید. اما این بدان معنا نیست که شما قانوناً یا اخلاقاً اجازۀ چنین کاری را دارید. هنگام عکاسی از افراد، رضایت شخصی آن‌ها بسیار مهم است. بویژه وقتی قصد انتشار آن عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.
افزون بر این، در بسیاری مواقع، هنگام عکاسی در اماکن عمومی، صدای دوربین تلفن همراه موجب جلب توجه یا بر هم خوردن صحنه و یا ناراحتی مردم می‌شود. بهتر است گوشی را در حالت بی‌صدا قرار دهید تا بتوانید با تمرکز بیشتر عکاسی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا