«سوشا» معلول است علت ما هستیم

در این بین یک نکته از نظرها دورمانده است؛ الگوسازی. حسین کلانی، یکی از تاریخ‌سازان فوتبال ایران و اسطوره تحصیلکرده پرسپولیس، بیش از هر شخص دیگری در اطراف باشگاه، صلاحیت اظهارنظر درباره ابعاد روانی- اجتماعی زندانی‌شدن سوشا دارد. تفاوت امروز با دیروز یکی از ستاره‌های حاضر در تالار افتخارات فوتبال آسیا، الگونداشتن را عامل ناهنجاری‌های …

در این بین یک نکته از نظرها دورمانده است؛ الگوسازی. حسین کلانی، یکی از تاریخ‌سازان فوتبال ایران و اسطوره تحصیلکرده پرسپولیس، بیش از هر شخص دیگری در اطراف باشگاه، صلاحیت اظهارنظر درباره ابعاد روانی- اجتماعی زندانی‌شدن سوشا دارد.
تفاوت امروز با دیروز
یکی از ستاره‌های حاضر در تالار افتخارات فوتبال آسیا، الگونداشتن را عامل ناهنجاری‌های نسل فعلی می‌داند. حسین کلانی به «شهروند» می‌گوید: «به هرحال دوره و زمانه عوض شده و نباید انتظار داشته باشیم، بازیکنان مانند اسلافشان زندگی کنند. در دوران ما بزرگانی مانند مرحوم دکتر اکرامی، مرحوم دکتر برومند، مرحوم دهداری، مرحوم رایکوف، راجرز و… الگو بودند اما جامعه فعلی، الگوی خوبی برای نسل حاضر نساخته است.» این تفاوت ریشه درچه مسائلی دارد؟ کلانی روی نقطه حساسی دست گذاشت: «تفاوت در تربیت فرهنگی، تفاوت رفتاری در نسل‌ها را رقم می‌زند. این نسل، تحت‌تأثیر اتفاقات مانند جنگ و تحریم‌ها، فشار زیادی را تحمل کرد و ناچار شد اولویت‌های اساسی را جایگزین فرهنگ‌سازی برای اطرافیانش کند. درچنین شرایطی، تلاش برای رفع مشکلات، مجالی جهت آموزش فرهنگی به وجود نمی‌آورد. در نتیجه جوانان نسل فعلی از راه خود خارج شدند. وقتی پای مشکلات مالی وسط کشیده شود، فرهنگ رنگ می‌بازد. در گذشته، فوتبال را ورزشی وارداتی می‌دانستیم و سعی می‌کردیم با تزریق فرهنگ خودمان به بدنه این میهمان از اصل خودمان و فرهنگ جوانمردی دور نشویم.»
لزوم وجود دانشگاه فرهنگی
یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران در دهه٥٠ با فلاش‌بکی به گذشته، ایده‌ای را مطرح کرد: «در دهه‌های ٤٠ و ٥٠ شمسی ما چیزی به نام دانشسرای ورزش داشتیم که اصول فرهنگی را آموزش می‌داد. برخلاف روزگار فعلی، آن زمان زنگ ورزش، جایی برای تفریح و تعطیلات نبود.» شاید راه جلوگیری از این اتفاق، همان موردی باشد که در فوتبال اروپا کاملا رعایت می‌شود؛ استخدام روانشناس! هرچند برخی باشگاه‌ها از روانشناس استفاده می‌کنند اما از نظر کلانی، قضیه کاملا تزیینی است: «متاسفانه در فوتبال و ورزش ما، بسیاری از اصول جنبه تزیینی دارد و استخدام روانشناس هم فقط یک شو است. ما عادت داریم هر وقت یک بازیکن یا یکی از عوامل فوتبالی به دردسری حقوقی دچار می‌شود، تازه یادمان می‌افتد باید برای اخلاق و فرهنگ کاری صورت دهیم!»
مواظب بدخواهان باشیم
کلانی به سوشا توصیه می‌کند از این به بعد بهانه‌ای به دست برخی دشمنان دوست‌نما ندهد. او به قول خودش، سوشا را یک معلول و جامعه ما را علت می‌داند: «درجامعه ما، به ظاهر دوستانی وجود دارند که همیشه عامل بزرگترین ضررها هستند. گاهی مشورت چنین افرادی، امثال سوشا را به دردسر می‌اندازد. باید مواظب خودمان باشیم چون هرجا هستیم، با هر درجه اعتبار و شهرت، بدخواهان زیادی دور و برمان وجود دارند.»
وکیل‌مکانی:  برخی عکس‌ها ساختگی است
حمله نامزد سوشا به مردم
حواشی مربوط به دستگیری سوشا مکانی همچنان ادامه دارد. پس از انتقال دروازه‌بان تیم پرسپولیس به زندان اوین، اطرافیان او حملات تندی را به مردم انجام دادند. بهنام علی‌محمدی، وکیل مکانی اینطور واکنش نشان داد: «متاسفانه عکس‌های منتشرشده به دلیل هک‌شدن تلگرام موکلم است اما موضوعی که مبنی بر داشتن شاکی خصوصی مطرح شده، به هیچ‌عنوان صحت ندارد. ضمن این‌که این عکس‌ها خانوادگی بوده و موکلم را درکنار نامزدش نشان می‌دهد. سایر عکس‌هایی که وجود دارد، ساختگی است و هیچ ارتباطی به سوشا ندارد.» بعد از این صحبت‌ها دختری که در اکثر عکس‌ها و
فیلم های منتشرشده با مکانی است، خود را نامزد او معرفی کرد و در اینستاگرامش حملات تندی را به مردمی که عکس‌ها را دست‌به‌دست کردند، انجام داد. او نوشت: «به شرافت خانوادگی‌ام قسم اگر کوچک‌ترین مشکلی برای سوشا مکانی، نامزدم (همسر آینده‌ام) در هر زمینه‌ای، چه شغلی و چه روحی پیش بیاید، از گناه هیچ ‌کدامتان نمی‌گذرم. تک‌تک شما را به خدا واگذار می‌کنم تا بدترین بلاهایی که لیاقتش را دارید، سرتان بیاید.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا