زیباترین کتابخانه‌های دنیا کجاست؟ + تصاویر

موبنا – برای تجلیل و تحسین از این شاهکارهای فرهنگ و معماری، یک لیست از با شکوه ترین کتابخانه ها در جهان گرد آوری کرده ایم. از یک کتابخانه پنهان در جنگل های پکن گرفته تا یکی در مصر، که مانند یک ساعت آفتابی طراحی شده است، این ها کتابخانه هایی هستند، که همه دوستداران کتاب …

موبنا – برای تجلیل و تحسین از این شاهکارهای فرهنگ و معماری، یک لیست از با شکوه ترین کتابخانه ها در جهان گرد آوری کرده ایم. از یک کتابخانه پنهان در جنگل های پکن گرفته تا یکی در مصر، که مانند یک ساعت آفتابی طراحی شده است، این ها کتابخانه هایی هستند، که همه دوستداران کتاب باید در طول عمر خود، آنها را ببینند.

کتابخانه اَدمونت در اتریش

این بنا در کوهپایه رشته کوه های آلپ واقع شده است. این کتابخانه زیبا، دومین کتابخانه بزرگِ وابسته به صومعه ها، در جهان است. سالن کتابخانه، در سال ۱۷۷۶ با سالنی به طول نزدیک به ۲۳۰ فوت طراحی شده که شامل ۲۰۰۰۰۰ جلد کتاب است. سقف آن، مراحلی از دانش بشری را نشان می دهد که بالاترین نقطه‌اش به وحی الهی می‌رسد.

کتابخانه

کتابخانه جورج پی بادی در مریلند امریکا

این کتابخانه توسط فرد نیکوکاری به نام جورج پی بادی پایه گذاری شده است. او این کتابخانه را به عنوان یک هدیه، برای شهروندان بالتیمور به علت مهربانی و مهمان نوازی آنها ساخته است. کتابخانه پی بادی به خاطر درونی اش که یک اطاق‌ مياني بلند‌ دارد، شناخته شده است. پنج بالکن موج دار آهنی به حاشیه پر از کتاب متصل شده است و سقف نورگیر، کتابخانه را با نور طبیعی پوشش می دهد.

کتابخانه

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ در دانمارک

این بنا که نام دیگر آن “الماس سیاه” است در سال ۱۹۹۹ به عنوان توسعه دهنده کتابخانه ملی دانمارک تکمیل شد. این کتابخانه مدرن و جدید، نام خود را از گرانیت سیاه صیقلی با زوایای نامنظم گرفته است. درونی کتابخانه، توسط یک دهلیز که در آن تنها از شیشه استفاده شده، ساخته شده است. این دهلیز شیشه ای باعث می شود، فضای داخلی ساختمان فضایی باور نکردنی شود که پر از نور و بازتاب حرکت آب است و یک محیط خواندنِ زرق و برق دار و پر نور را بوجود می آورد.

کتابخانه

کتابخانه دانشگاه هنر ماساهینو در توکیو ژاپن

معمار ژاپنی، سو فوجیموتو، کتابخانه ای طراحی کرده که تنها از قفسه های کتاب و قسمت خارجی شیشه ای ساخته شده و می تواند به عنوان ساده ترین کتابخانه مدرن در جهان شناخته شود. دیوار های بلند۲۰ فوتی، از قفسه های کتاب ساخته شده است و این قفسه ها تنها در مناطقی پل مانند که برای مطالعه در نظر گرفته شده، قطع شده است.

کتابخانه

کتابخانه شهر اشتوتگارت در آلمان

این کتابخانه نه طبقه و مکعب شکل، طراحی اش را از آن پانتئون روم باستان الهام گرفته است. هدف کتابخانه ایجاد یک زنجیره از قسمت های داخلی در بنا بوده، به طوری که تمام بنا در لباسی خالص به رنگ سفید، نقاشی شده است. در این ساختمان، رنگ ها تنها از خود کتاب ها می آیند.

کتابخانه

کتابخانه لی‌یوان در پکن چین

این بنا در یک روستای کوچک خارج از پکن واقع شده است. این کتابخانه یک طبقه، به محیط جنگلی اطراف خودش متعلق بوده، از تیرهای چوبی ساخته شده و قسمت بیرونی آن از میله های در هم فرو رفته، پوشیده شده است. نور کتابخانه از شکاف های میان ترکه های چوب می آید. این ساختمان ممکن است تحت پوشش هیزم با قابلیت اشتعال بالا باشد، اما یک سیستم خنک کننده یکپارچه بسیار پیشرفته دارد، که بوسیله آن هوای سردی حاصل از دریاچه ای که بر روی آن نشسته است، درون کتابخانه می دمد.

کتابخانه

کتابخانه شهر اسکندریه در مصر

کتابخانه اصلی اسکندریه، قرن سوم پیش از میلاد تاسیس شد و یکی از بزرگترین و مهم ترین کتابخانه های جهان باستان بود. هنگامی که این بنا در قرن سوم میلادی ویران شد، کتیبه های بی شمار و کتاب هایی وجود داشتند، که از بین رفتند. کتابخانه جدید اسکندریه در سال ۲۰۰۲ مانند یک ساعت آفتابی ساخته و طراحی شده است.

کتابخانه

کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند

کتابخانه دانشگاه ترینیتی به علت اتاق بلندش مشهور بوده و بزرگترین مجموعه کتاب در ایرلند است. اتاق اصلی طولی بیشتر از ۲۰۰ فوت دارد و با سنگ مرمر و چوب تیره پوشیده شده است.

کتابخانه

کتابخانه سینت-ژنویو در پاریس فرانسه

کتابخانه سینت-ژنویو، مرکز پژوهش و کتابخانه اصلی مرجع برای دانشجویانِ دانشگاه پاریس بوده و در اواسط قرن ۱۹ ساخته شده است. این بنا به خاطر ستون های چدنی اتاق مطالعه آن، شناخته شده است و با لقب “معبد دانش و فضایی جهت تفکر” توصیف شده است.

کتابخانه

کتابخانه عمومی نیویورک در امریکا

کتابخانه عمومی نیویورک نزدیک به ۵۳ میلیون جلد کتاب و سند دارد و سومین کتابخانه بزرگ در جهان است. سنگ فرش زیبا و هنری آن، در زمانی که ساخته شد، یکی از بزرگترین سازه های سنگ مرمر در جهان بود. اتاق مطالعه اصلی کتابخانه به نام “رز”، بسیار طویل است و نزدیک به دو بلوک خیابان امتداد دارد.

کتابخانه

سالن مطالعه سلطنتی پرتغالی ها در ریودوژانیرو برزیل

این بنا در قرن ۱۹ ساخته شده و با دارا بودن بیش از ۳۵۰.۰۰۰ اثر، بزرگترین مجموعه آثار پرتغالی، در خارج از کشور پرتغال است. درون بنا به طور کامل تحت پوشش کتاب هایی می باشد که بسیاری از آنها آثار نادری هستند که قدمت آن ها به قرن ۱۶ باز می گردد. این کتابخانه، برای هر کسی که دوست دارد توسط کتاب های زیبا احاطه شود، مقصدی عالی است.

کتابخانه

 منبع: مجله مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا