زنده‌سازی ‌بناهای تاریخی قلب پایتخت

طی سال‌های گذشته بسیاری از مکان‌های تاریخی و خانه‌های تاریخی تهران بازسازی و احیا شد؛ تلاشی که از احیای خانه صبا واقع در خیابان ظهیرالاسلام در سال ۸۵ آغاز شد و پس از گذشت سال‌ها به خانه کمال‌الملک و عمارت ارباب هرمز رسید و بسیاری از بناهای قدیمی شهر تهران را به محیطی زیبا و …

طی سال‌های گذشته بسیاری از مکان‌های تاریخی و خانه‌های تاریخی تهران بازسازی و احیا شد؛ تلاشی که از احیای خانه صبا واقع در خیابان ظهیرالاسلام در سال ۸۵ آغاز شد و پس از گذشت سال‌ها به خانه کمال‌الملک و عمارت ارباب هرمز رسید و بسیاری از بناهای قدیمی شهر تهران را به محیطی زیبا و مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل کرد.

اين روزها سازمان زيباسازي در كنار ساماندهي و بازپيرايي ميادين شهر تهران تلاش دارد تا چند خانه قديمي و همچنين بازارهاي با قدمت تاريخي شهر تهران ازجمله بازار عودلاجان و نايب السلطنه را نيز احيا كند. هدف از اين اقدام آنگونه كه عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران مي‌گويد «احياي حيات شهري در اين محله است تا بتوانيم بار ديگر اين اماكن را همچون گذشته پويا كنيم.»

زنده كردن حيات شهري به‌معناي اين است كه اين مكان‌ها به محلي براي حضور شهروندان تبديل شوند. دادن كاربري متناسب به اين مكان‌ها باعث حضور مردم در اين مناطق مي‌شود و از طرفي موجب مي‌شود تا برخي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در شهر نيز با مركزيت و محوريت آثار تاريخي امكان ظهور بيشتري داشته باشند.

سازمان زيباسازي بيشتر تمركز خود را بر محدوده مركزي شهر تهران معطوف كرده‌است. عيسي عليزاده با اشاره به اينكه در منطقه ۱۲تاكنون كارهاي خوبي مربوط به حوزه مرمت و بازسازي انجام شده است، ادامه داد: در اين رابطه مي‌توان به بازسازي و مرمت باغ‌موزه نگارستان در ميدان بهارستان و خيابان دانشسرا اشاره كرد كه از زمان آغاز به‌كار اين باغ موزه، اين مكان مورد استقبال زياد شهروندان واقع شده است.

زيباسازي و نورپردازي محله هرندي، احياي محدوده تاريخي ميدان مشق، ساماندهي ميدان امام‌خميني و ميدان بهارستان، آغاز مرمت و احياي بازارهاي عودلاجان و نايب السلطنه، تملك و مرمت خانه اتحاديه و كتابخانه پروين اعتصامي در باغ موزه نگارستان ازجمله اين اقدامات بوده است.

عيسي عليزاده درباره ساماندهي بازار عودلاجان و بازار نايب السلطنه در منطقه ۱۲گفته است: «قرار است طراحي اين ۲بازار به‌صورت مشترك با منطقه انجام شود كه براساس برآوردها طي مدت يك تا ۲‌ماه اين پروژه به اتمام خواهد رسيد.»
وي با بيان اينكه بازار عودلاجان و نايب السطنه نياز به احيا دارند، اظهار كرد:

آن چيزي كه در بازار عودلاجان مدنظر است، احياي حيات شهري در اين محله است تا بتوانيم بار ديگر اين اماكن را همچون گذشته پويا كنيم. وي‌گفت: مرمت كتابخانه پروين اعتصامي نيز درباغ موزه نگارستان در حال انجام است. اين در حالي است كه موزه كمال الملك نيز در اين بنا واقع شده است. عليزاده همچنين‌ افزود: مرمت خانه اتحاديه نيز در حال انجام است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا