ناتو تهديد امنيتي عليه کرملين

ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نسخه روزآمد شده سند امنيت ملي اين کشور را امضا کرده است که در آن گسترش ناتو تهديدي براي امنيت ملي روسيه محسوب مي‌شود. در اين سند آمده است که «سياست داخلي و خارجي مستقل روسيه» باعث «اقدام متقابل» آمريکا و متحدانش شده است. اين سند آمريکا را به تلاش …

ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نسخه روزآمد شده سند امنيت ملي اين کشور را امضا کرده است که در آن گسترش ناتو تهديدي براي امنيت ملي روسيه محسوب مي‌شود. در اين سند آمده است که «سياست داخلي و خارجي مستقل روسيه» باعث «اقدام متقابل» آمريکا و متحدانش شده است.

اين سند آمريکا را به تلاش براي تسلط بر امور جهاني متهم مي‌کند. مناقشه اوکراين، که در سال ۲۰۱۴ شروع شد، از علل مهم به وخامت گراييدن روابط روسيه و غرب بوده است.

سند روزآمد شده استراتژي امنيت ملي که آقاي پوتين روز پنجشنبه آن را امضا کرد تازه‌ترين مصداق نگاه انتقادي اين کشور به ناتوست.

روسيه در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که درحال تغيير دکترين نظامي‌خود براي منظور کردن بحران اوکراين و حضور ناتو در اروپايي شرقي در محاسبات استراتژيک است. ميخائيل پوپوف مشاور کرملين در آن زمان گفت که گسترش ناتو در سال‌هاي اخير به معني نزديک شدن اين پيمان به مرزهاي روسيه است و «تهديدي خارجي» براي کشورش محسوب مي‌شود. آلباني و کرواسي در سال ۲۰۰۹ به ناتو پيوستند. ناتو در سال ۲۰۱۱ چهار عضو بالقوه – بوسني، گرجستان، مقدونيه و مونتگرو – را به رسميت شناخت.

استراتژي امنيت ملي روسيه هر شش سال يک بار روزآمد مي‌شود.

نسخه تازه مي‌گويد که روسيه «در بستر تهديدهاي تازه عليه امنيت ملي که ماهيتي پيچيده و مرتبط دارد» ارتش خود را تقويت مي‌کند.

در اين سند آمده است که گسترش حضور نظامي‌بالقوه اخير ناتو در اطراف مرزهاي روسيه معادل «نقض عرف و قوانين بين‌المللي است.»

بريجيت کندل خبرنگار ديپلماتيک بي بي سي مي‌گويد که آقاي پوتين با دخالت در سوريه و اوکراين مصمم است که قدرت نظامي‌کشورش را به کار گيرد تا کل جهان و به خصوص ايالات متحده بدانند که روسيه شريکي برابر است که منافعش بايد تامين شود. آقاي پوتين مي‌خواهد غرب اين حق روسيه را به رسميت بشناسد که جمهوري‌هاي سابق شوروي حيطه نفوذ مسکو است و اين کشورها نبايد به ناتو يا هر ائتلاف غربي ديگري متصل باشند.

به گفته خبرنگار ما او همچنين در جستجوي اهرم‌هايي براي تضعيف پيوندهاي اروپا با آمريکاست، به اين اميد که روزي روسيه به شريط اصلي استراتژيک اروپا بدل شود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا