امضای میثاق‌نامه وحدت اصولگرایان

اصولگرایان پنجشنبه در حالی اولین گام انتخاباتی رسمی خود را با برگزاری همایشی برداشتند که جای خالی بسیاری از چهره‌های موثر جریان راست احساس می‌شد. علاوه‌بر عدم حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری و علی لاریجانی، نمایندگان طیف موسوم به رهروان ولایت هم در این همایش شرکت نکرده بود. در مقابل اما حضور اعضای جبهه پایداری و وزرای …

اصولگرایان پنجشنبه در حالی اولین گام انتخاباتی رسمی خود را با برگزاری همایشی برداشتند که جای خالی بسیاری از چهره‌های موثر جریان راست احساس می‌شد. علاوه‌بر عدم حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری و علی لاریجانی، نمایندگان طیف موسوم به رهروان ولایت هم در این همایش شرکت نکرده بود. در مقابل اما حضور اعضای جبهه پایداری و وزرای محمود احمدی‌نژاد چشمگیر بود و بیشتر صندلی‌ها را آنها پر کرده بودند. با این حال محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که از روند وحدت اصولگرایان راضی است به «فرهیختگان» خبر داد که اصولگرایان میثاق‌نامه‌ای برای وحدت امضا کرده‌اند تا همه به آن پایبند باشند. به عقیده او همین که اعضای جبهه پایداری حاضر به حضور در ائتلاف شده‌اند خود یک نوع موفقیت به حساب می‌آید. حبیبی تاکید دارد که هیچ‌گروهی از اصولگرایان به‌ خاطر حضور پایداری‌ها در ائتلاف دلخور نیست و می‌گوید علی لاریجانی صراحتا اعلام نکرده که به خاطر حضور این طیف حاضر نشده است در ائتلاف شرکت کند.

از روند ائتلاف اصولگرایان راضی هستید؟
من روند پیشرفت ائتلاف اصولگرایان را روند بسیار خوبی تلقی می‌کنم. در ماه‌های اخیر جلسات متوالی و مستمر بین تشکل‌ها و شخصیت‌های اصولگرا درباره ائتلاف برگزار شده و رایزنی‌‌هایی صورت گرفته که به عقیده من این رایزنی‌ها نتایج بسیار خوبی را به دست آورده است.

مصداقی‌تر می‌فرمایید که این نتایج خوب چه بوده است؟
من نمونه‌ای مشخص را مثال می‌زنم؛ ما در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی با جبهه پایداری رقیب هم بودیم، اما بنابر ضرورت ویژه که در انتخابات مجلس دهم احساس کردیم به این تصمیم رسیدیم که باید سلیقه‌های خود را تعدیل کنیم. ضمن اینکه ثبات خود را در اصول حفظ کنیم. نزدیک شدن ما و جبهه پایداری یکی از این نتایج خوب است.

فکر نمی‌کنید همین موضوعی که شما از آن به‌عنوان موفقیت نام می‌برید خود باعث اختلاف جدید در بین جریان راست شده است؛ یعنی نزدیکی طیفی از اصولگرایان به جبهه پایداری باعث جدا شدن گروهی دیگری از اصولگرایان نشده است؟ مثلا آقای لاریجانی حاضر به حضور در ائتلاف نشده است.
اینکه آقای لاریجانی صریحا اعلام کرده باشند من به علت وجود جبهه پایداری تا به حال نماینده نفرستاده‌ام، وجود ندارد. هم ما و هم سایر دوستان آقای لاریجانی را اصولگرا می‌دانیم. ایشان از قم نامزد شدند و اعلام کردند که به صورت مستقل شرکت می‌کنند، اما اعلام مستقل آمدن را نمی‌توان به‌عنوان مخالفت دکتر لایجانی با ائتلاف اصولگرایان تلقی کرد. ایشان بارها گفته‌اند جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و به اصطلاح جامعتین را به‌عنوان محور در انتخابات و در غیر از انتخابات قبول دارند.

یعنی معتقدید هیچ‌یک از گروه‌های اصولگرایی از حضور پایداری‌ها در ائتلاف اصولگرایان دلخور نیستند؟
خیر چنین احساسی ندارم و به عقیده من کسی دلخور نیست.

در همایشی که پنجشنبه برگزار شد همه سخنرانان بر لزوم نبود سهم‌خواهی در ائتلاف اصولگرایان تاکید داشتند؛ نگرانی از سهم‌خواهی در ائتلاف اصولگرایان تا چه حد جدی است؟
اصولا وقتی بنا بر ائتلاف باشد خودبه‌خود سهم‌خواهی نباید وجود داشته باشد و این نصیحت و تذکری که آقای موحدی‌کرمانی، آقای تقوی و آقای حدادعادل ابراز کردند یک موضوع طبیعی است و ناشی از نگرانی نیست.

یعنی اصولگرایان تا انتهای کار پایبند به ائتلاف خواهند بود؟
اصولگرایان این موضوع را تا الان رعایت کرده‌اند، چون سهم‌خواهی با ائتلاف تقابل دارد، اما این تذکرها و نصیحت‌ها را باید تا پایان انتخابات در نظر داشته باشیم که از خطر سهم‌خواهی مصون بمانیم.

با توجه به عقبه، سابقه و رفتاری که اعضای جبهه پایداری در انتخابات گذشته داشتند، نگرانی از بابت این طیف وجود ندارد که وحدت‌شکنی کنند؟‌
من با توجه به جلسات فراوانی که با جبهه پایداری و جبهه ایثارگران داشتم، می‌توانم با اطمینان بگویم که جبهه پایداری دغدغه ائتلاف دارد. ضمن اینکه با هم سندی را امضا کردیم که می‌تواند عدم سهم‌خواهی و وحدت‌شکنی را ضمانت کند.

درباره این سند توضیح بیشتری می‌دهید؟
در این سند تاکید کردیم که هیچ‌کدام از ما تکیه بر سهم، گروه یا حزب خود نداشته باشیم، بلکه ظرفیت خود را به سمت ائتلاف بزرگ اصولگرایان به کار بگیریم.

در همایش پنجشنبه اصولگرایان آقای مصباح‌یزدی حضور نداشتند؛ این عدم حضور آیا گواه این موضوع است که پروژه سه آیت‌الله ( شورای فقاهت) با شکست مواجه شده است؟
آقای مصباح بیمار و بستری بودند. علاوه‌بر این قرار نبود که این همایش با حضور سه آیت‌الله برگزار شود.

حضور وزرای آقای احمدی‌نژاد در همایش پنجشنبه اصولگرایان بسیار مشهود بود؛ خط قرمز ائتلاف اصولگرایان چیست و میانه‌اش با جریانی که آنان را انحرافی می‌خواند چگونه است؟
خط قرمز ما فتنه و انحراف است.

شما اعضای یکتا را که اکنون هرگونه رابطه با آقای احمدی‌نژاد را نفی می‌کنند جدا از جریان انحرافی می‌دانید؟
ما هر کسی را که با آقای احمدی‌نژاد کار کرده است، انحرافی نمی‌دانیم، مگر اینکه انحرافش بر ما اثبات شده باشد. همکاری با آقای احمدی‌نژاد معنایش انحراف نیست، مگر اینکه ثابت شود گروه یا فرد خاصی منحرف شده‌اند که ما نظرمان درباره جبهه یکتا این نیست.

خبری بود که آقای باهنر تهدید کردند که اگر آقایان رسایی و کوچک‌زاده اسم‌شان در فهرست اصولگرایان باشد جبهه پیروان خط امام و رهبری از ائتلاف خارج می‌شود. آیا این خبر را تایید می‌کنید؟
من اطلاعی ندارم و از خودشان سوال کنید. من سخنگوی ایشان نیستم.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا