بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از معادن سنگ آهن سنگان خواف

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد باقر نوبخت از مجتمع معادن سنگ آهن سنگان و کارخانجات کنسانتره و گندله معدن دولتی بازدید به عمل آورد. وی از نزدیک با روند فعالیت این واحدهای صنعتی آشنا شد و مسائل و مشکلات فعالان این حوزه را بررسی کرد. محمد مقدروی معاون هماهنگی و …

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد باقر نوبخت از مجتمع معادن سنگ آهن سنگان و کارخانجات کنسانتره و گندله معدن دولتی بازدید به عمل آورد.
وی از نزدیک با روند فعالیت این واحدهای صنعتی آشنا شد و مسائل و مشکلات فعالان این حوزه را بررسی کرد.
محمد مقدروی معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در حاشیه این بازدید گفت: تاکنون ظرفیتی افزون بر یک میلیارد تن سنگ آهن در معادن سنگان شناسایی شده ۳۳۰ میلیون تن آن قابل استخراج است.
وی افزود: هم اینک از طریق پنج مجموعه صنعتی فعال در عرصه فولادسازی و با هدف تولید ۱۷،۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله، در این پروژه سرمایه گذاری شده است.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در این پروژه سرمایه گذاری انجام شده که یک میلیون تن کنسانتره آن آماده بهره برداری است و به زودی افتتاح می شود.
مقدوری گفت: برای این حجم سرمایه گذاری در مجموع بطور سالیانه به ۲۵ میلیون مترمکعب آب، ۳۷۵ میلیون مترمکعب گاز و ۲۸۵ مگاوات برق نیاز است.
کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.
محدوده در برگیرنده این مجموعه کانساری به شکل مستطیلی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر است.
خراسان رضوی جزو سه استان قطب معادن سنگ آهن در ایران محسوب می شود زیرا از نظر میزان درآمد این بخش و صادرات آن در رتبه سوم کشور قرار دارد.
۶۰ معدن سنگ آهن با ذخیره دو میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد که مسئولیت استخراج یک میلیارد تن آن بر عهده بخش خصوصی و بقیه بر عهده بخش دولتی است.
در این چارچوب ۳۸ معدن سنگ آهن در سنگان خواف با ذخیره ۱.۲ میلیارد تن توسط شرکت ملی فولاد ایران(دولتی) استخراج و فرآوری می شود.
بقیه معادن سنگ آهن خراسان رضوی در شهرستان های کاشمر، بردسکن، نیشابور، تربت جام، تایباد، سبزوار و باخرز توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در ۱۶ کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
کشف این ذخایر معدنی در سنگان به سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ توسط شرکت ˈباریت ایرانˈ بر می گردد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در نیمه دوم سال ۱۳۶۲ به منظور تعیین دقیق ذخایر، این معادن به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد و از همان سال فعالیتهای اکتشاف مقدماتی شروع و در سال ۱۳۶۸ خاتمه یافت. معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی ۱،۲ میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد. معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد. هم اینک پروژه اکتشاف ذخایر جدید در ۱۲ هزار کیلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوی در دست اقدام است. حجم کنونی استخراج از این معادن سالانه حدود هفت میلیون تن است که این میزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتی آن باید به ۴۰ میلیون تن برسد تا نیاز واحدهای کنسانتره موجود در سنگان را تامین کند. کارخانه تولید کنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار ساخته شده و متشکل از بخشهای انباشت و برداشت مواد، تجهیزات خردایش و سایش، پرعیارسازی، آبگیری، بازیافت آب و انبار کنستانتره است. این کارخانه به ظرفیت تولید ۲،۶ میلیون تن در سال بزرگترین خط تولید کنسانتره کشور به شمار می آید. هم اینک کنستانتره تولیدی سنگان به شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ریلی و جاده ای ارسال می شود.
گفتنی است؛ در این بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مشاور امور اقتصادی و سرمایه گذاری استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، فرماندار خواف، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی، معاون رئیس جمهور را همراهی می کردند.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا