کمبود انبار،محل اختلاف گمرک و سازمان اموال تملیکی

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران در نشستی که امروز – ۲۹ آذرماه – در سازمان امور تملیکی و با حضور مدیران این سازمان برگزار شده بود، درباره‌ طرح تحول نظام گمرکی سخن گفت و اظهار کرد: این طرح که اکنون در دست اجراست می‌تواند در ایجاد شفافیت در همه امور مربوط به گمرک نقش …

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران در نشستی که امروز – ۲۹ آذرماه – در سازمان امور تملیکی و با حضور مدیران این سازمان برگزار شده بود، درباره‌ طرح تحول نظام گمرکی سخن گفت و اظهار کرد: این طرح که اکنون در دست اجراست می‌تواند در ایجاد شفافیت در همه امور مربوط به گمرک نقش موثری را ایفا کند. من تاکید می‌کنم که در این برنامه تصمیم دارم خودم را شفاف کنم و انگشت اتهام را به سوی هیچ دستگاهی نمی‌برم.
وی در بخشی از سخنان‌اش به رتبه زمان انجام امور گمرکی ایران در بانک جهانی اشاره کرد و گفت: بانک جهانی در رتبه بندی جدید خود گفته که به طور متوسط امور گمرکی در ایران با سه روز معطلی انجام می‌شود که البته این میزان در گذشته بسیار بیشتر از سه روز بود.
رییس کل گمرک ایران با بیان این‌که به تازگی با هیات اقتصادی کره‌ای دیداری داشته است، ادامه داد: آنها از سامانه جدید گمرک دیدن کردند و سیستم مجهز به این سامانه را تایید کردند، ولی اظهار کرده‌اند که در کشور ما معطلی درباره‌ امور گمرکی فقط ۱۰ دقیقه است و البته من نیز پاسخ دادم که آنها با کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و غیره همسایه نیستند. ما با هر یک از این کشورها قصه مخصوص به خودشان را داریم.
رییس کل گمرک ایران اضافه کرد: ضمن این‌که باید در نظر بگیریم امور مربوط به گمرکی نیاز به اخذ مجوز‌های متعدد از سوی سازمان‌های دامپزشکی، استاندارد، انرژی اتمی، وزارت ارشاد و غیره دارد که ما توانسته‌ایم دریافت مجوز برای همه این بستر‌ها را به سه روز کاهش دهیم.
کرباسیان در خصوص لغو تحریم‌ها اظهار کرد: خوشبختانه بعد از اجرا شدن برجام که سیستم بانکی ایران می‌تواند ارتباطات بین‌المللی داشته باشد به تجارت خارجی ما کمک خواهد کرد به این ترتیب حمل کالا به صورت مستقیم انجام خواهد شد و ما خواهیم توانست از فروشنده اصلی اطلاعات را به صورت شفاف بگیریم.
وی با بیان این که با کمک سامانه جدید آنلاین سازمان گمرک می‌تواند آمار تجارت را روزانه اعلام کند، گفت: البته باید بگویم که این روند جدید نیز مصیبت هایی را برای ما خواهد داشت، چون تا زمانی که امور مربوط به گمرک روزانه اعلام نمی‌شد ما مجبور به پاسخگویی در زمینه‌ی آمارهای روزانه نبودیم و با روند جدید در صورت پیش آمدن خطای کوچک باید پاسخگو باشیم.
رییس کل گمرک ایران در بخشی دیگر از سخنان‌اش و لزوم اتصال اطلاعات سازمان اموال تملیکی و سازمان گمرک اشاره کرد و گفت: اکنون سازمان گمرک به بسیاری از سازمان‌ها وصل است، ولی اکنون رابطه الکترونیکی مناسبی با سازمان اموال تملیکی ندارد. باید طی یک زمان‌بندی مشخص ارتباط لازم میان تمام سازمان‌های تملیکی کشور و گمرک برقرار شود و قابلیت دسترسی مدیران سازمان به اطلاعات گمرک فراهم شود تا در امور مربوط به اموال تملیکی مربوط به بخش قاچاق گمرک تسهیلاتی ایجاد شود.
کرباسیان در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان واگذاری برخی ساختمان های گمرک ایران به عنوان انبار‌های سازمان اموال تملیکی اظهار کرد: با توجه به این‌که وظیفه نگهداری کالاهای قاچاق از گمرک منتظر و به سازمان اموال تملیکی واگذار شده است، این سازمان باید به فکر تدارک انبارهایی برای خود باشد.
وی افزود: ساختمان‌های گمرک نمی‌تواند به انبارهای کالاهای قاچاق اختصاص پیدا کند به این دلیل که من برنامه‌ریزی کردم بسیاری از این ساختمان‌ها را در جهت ایجاد رفاه کارکنان سازمان گمرک ایران مورد استفاده قرار دهیم در نتیجه بهتر است سازمان اموال تملیکی برای دریافت امکانات لازم اقدامات لازم را خود انجام دهند.
رییس کل گمرک ایران اظهار کرد: اکنون وظیفه سازمان اموال تملیکی با توجه به قانون جدید که نگهداری کالاهای قاچاق به عهده این سازمان گذشته شده است نسبت به گذشته چند برابر شده است و سازمانی باید به این فکر کند تا زمانی که پول کافی در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند کارهای خود را به درستی پیش ببرد. البته سازمان کل گمرک ایران هم با سازمان اموال تملیکی همکاری خواهد کرد تا وظایف جدید مربوط به نگهداری کالاهای توقیف شده قاچاقی را انجام دهد.
منبع : خبرگزاری ایسنا
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا