شناسايي حاميان مالي و تسليحاتي تروريست‌ها دشوار نيست

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار «ژرار لارشه» رييس مجلس سناي فرانسه،گفت: ايران و فرانسه بايد از فضاي پساتحريم و پسابرجام براي گسترش روابط و همکاريها در همه عرصه هاي مورد علاقه، بيش از پيش استفاده کنند. رييس‌ جمهوري، همکاري ايران و فرانسه در روند مذاکرات هسته‌اي ايران و ۱+۵ و دستيابي …

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار «ژرار لارشه» رييس مجلس سناي فرانسه،گفت: ايران و فرانسه بايد از فضاي پساتحريم و پسابرجام براي گسترش روابط و همکاريها در همه عرصه هاي مورد علاقه، بيش از پيش استفاده کنند.

رييس‌ جمهوري، همکاري ايران و فرانسه در روند مذاکرات هسته‌اي ايران و ۱+۵ و دستيابي به توافق را آغاز خوبي براي ايجاد تحرک در روابط تهران – پاريس برشمرد و خاطرنشان کرد: سفر مقامات و هيأت‌هاي بلندپايه اقتصادي و سياسي فرانسه به ايران پس از توافق هسته‌اي نشان داد که دستيابي به توافق، سرآغازي براي ايجاد تحرک و توسعه همکاري‌ها و روابط ميان دو کشور است.

روحاني، فرانسه را کشوري مهم در اروپا و دانست و با اشاره به روابط نزديک و سنتي دو کشور، اظهارداشت: حضور امام خميني(ره) در نوفل لوشاتو، نام فرانسه را در اذهان مردم ايران به يادماندني کرده است و ملت ايران، فرانسه را کشوري داراي مردماني بافرهنگ مي‌شناسند.

رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاري‌هاي نزديک مجالس دو کشور، اين روابط را موجب تقويت پايه‌هاي مناسبات تهران – پاريس در ديگر بخش‌ها دانست و گفت: ايران و فرانسه سال ها در بخش‌هاي مختلف همکاري و مشارکت‌ خوبي با يکديگر داشته‌اند و امروز در فرصت پساتحريم شرايط بسيار مناسب است تا از فضاهاي اقتصادي بوجود آمده به خوبي استفاده کنيم. روحاني با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران در صورت پايبندي طرف مقابل به تعهداتش ، به تمامي تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پايبند بوده و به آن عمل خواهد کرد، گفت: برجام ثابت کرد که مسايل مهم بين‌المللي با منطق و مذاکره قابل حل و فصل است و اين مي‌تواند به عنوان الگويي براي حل و فصل ساير مسايل بين‌المللي از طريق گفتگو باشد.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تسليت حادثه اخير تروريستي در فرانسه به دولت و ملت اين کشور و با اشاره به اينکه «اين حادثه و ساير حوادث تروريستي اخير نشان داد که تروريسم تهديد و خطري بزرگ براي همه کشورها و ملت‌ها است»، گفت: ايران اميدوار است عاملان اين جنايت‌ها هر چه زودتر به دست عدالت سپرده شوند.

رييس جمهوري حضور گروه‌هاي تروريستي و ايجاد ناامني و رعب توسط آنها را يکي از مشکلات امروز منطقه و جهان دانست و با اشاره به لزوم رايزني بيشتر ايران و فرانسه در جهت حل مسايل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، افزود: امروز گروه‌هاي تروريستي نظير القاعده و داعش سوداي تسلط بر منطقه را دارند و مي‌خواهند اين منطقه را به جولانگاه خود تبديل کنند که اين خطري براي جهان است و همه بايد براي کاهش قدرت اين گروه‌هاي تروريستي تلاش و مشارکت کنند. روحاني از نفت و مواد مخدر به عنوان دو منبع اصلي درآمد گروه‌هاي تروريستي ياد کرد و با تأکيد بر اينکه همه بايد دست به دست هم داده و توان مالي اين گروه‌هاي تروريستي را محدود و در نهايت آن را از بين ببرند، گفت: متأسفانه امروز برخي کشورها با ارايه امکانات و سلاح از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کنند که البته شناسايي حاميان گروههاي تروريستي کار دشواري نيست. رييس جمهوري با بيان اينکه اگر همه در برابر گروه‌هاي تروريستي متحد شوند، پيروزي و موفقيت قطعي است، افزود: نبايد اجازه دهيم برخي کشورها براي رسيدن به اهداف خود از ابزار گروه‌هاي تروريستي استفاده کنند.

روحاني با اشاره به بحران سوريه و ضرورت مبارزه با تروريسم به عنوان اولويت اصلي در اين کشور با محوريت مردم، ارتش و دولت مرکزي، گفت: اگر ساختار سياسي در سوريه نياز به اصلاح داشته باشد، اين فقط از طريق برگزاري انتخاباتي آزاد و اراده مردم سوريه بايد انجام شود. رييس جمهوري با بيان اينکه تا زماني که تروريست‌ها در سوريه حضور دارند و شرايط براي بازگشت آوارگان به اين کشور فراهم نشده، نمي‌توان از دمکراسي سخن گفت، اظهار داشت: براي حل بحران سوريه نياز به برنامه‌ريزي دقيق و رعايت اولويت‌ها است که ايران و فرانسه مي‌توانند در اين راستا همکاري و مشارکت خوبي با يکديگر داشته باشند.

روحاني، مهرباني، دوستي و عدالت را اولين پيام اديان الهي برشمرد و گفت: نبايد اجازه دهيم که اقدامات تروريستي به نام اديان انجام شود و بايد تروريست ها و اقدامهاي تروريستي آنان را از اديان آسماني جدا بدانيم و اجازه ندهيم تروريست‌ها از نام دين براي دستيابي به اهداف خود سوء استفاده کنند. رييس جمهوري اظهار اميدواري کرد: ايران به عنوان کشوري با ثبات در منطقه و فرانسه به عنوان کشوري قدرتمند در اروپا و جهان بتوانند همکاري‌ها و اقدامات خوبي در زمينه حل و فصل مسايل و مناقشات منطقه‌اي و بين‌المللي با هم داشته باشند. وي همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس تغييرات آب و هوايي و مبارزه با آلودگي‌هاي زيست محيطي در پاريس، اظهارداشت: مسأله محيط زيست براي نسل امروز و آيندگان، موضوعي بسيار حائز اهميت است و جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري که بزرگترين منابع انرژي پاک را در اختيار دارد، آمادگي دارد براي کاهش آلودگي‌ها و حفاظت از محيط زيست با ديگر کشورها همکاري کرده و از فناوري کشورهاي پيشرفته در حوزه صنعتي نيز استفاده کند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا