پیش‌بینی اوضاع بورس تا پایان امسال

به گزارش نامه نیوز، حمیدرضا مهرآور- مدیر عامل کارگزاری بانک سامان- وضعیت بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر شرایط ویژه ای در بازار سرمایه ایجاد نشده است که به بهبود وضعیت بورس کمک کند و اخبار مثبت سیاسی منتشر شده نیز باید اثرات خود را در بازار سرمایه نشان دهد …

به گزارش نامه نیوز، حمیدرضا مهرآور- مدیر عامل کارگزاری بانک سامان- وضعیت بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر شرایط ویژه ای در بازار سرمایه ایجاد نشده است که به بهبود وضعیت بورس کمک کند و اخبار مثبت سیاسی منتشر شده نیز باید اثرات خود را در بازار سرمایه نشان دهد تا بتواند تاثیر مثبتی روی بورس داشته باشد.

وی با بیان اینکه اخبار مثبت مذاکرات در بازار سرمایه پیش خور شده است، افزود: باید در شرایط فعلی عواملی که بازار سرمایه را رنج می دهد، برطرف شود که مهم ترین این عوامل نفدینگی و اعتماد است که مدتهاست از بازار سرمایه خارج شده وبازگشت آن زمان بر است.

این کارگزار بورس به دیگر عامل رنج بازار اشاره و اظهار کرد: موضوع مهم دیگر رقیب قدر بازار سرمایه است که حاضر نیست به هیچ عنوان با بازار سرمایه رقابت کند و آن هم بازار پول است این در حالی است که بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و بازار پول برای تامین مالی کوتاه مدت مناسب است. در حالی که تامین مالی بلندمدت در بازار سرمایه اتفاق نیافتاده و پول ها بیشتر وارد بازار پول شده است؛ لذا تا زمانیکه این رقابت بین دو بازار وجود داشته باشد، وضعیت بورس بهبودی پیدا نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: وقتی سرمایه گذاران بدون زحمت وارد بازار پول می شوند و ۲۵ درصد سود دریافت می کنند باید غیر از بازار پول بتوانند بازدهی ۳۵ درصدی کسب کنند و از آنجاکه جایی نیست این میزان سود را به آنها بدهد لذا آنها ترجیح می دهند تا در بازار پول باقی بمانند؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود که سرمایه از بازار پول خارج شود.

مهرآور با تاکید بر اینکه باید نقدینگی از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی وارد اقتصاد شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری به نرخ بازدهی توجه می کند لذا باید شرایطی فراهم شود تا نرخ بازدهی بازار سرمایه جذاب باشد از سوی دیگر می توان با کاهش مالیات و عوارض برای سرمایه گذاران شرایطی فراهم کرد تا جاذبه کافی برای آنها ایجاد شود.

مهرآور تصریح کرد: در شرایط فعلی عاملی که می توان به آن خوش بین بود، ورود سرمایه گذار خارجی است که پول های تازه نفسی را وارد اقتصاد می کند. البته برای سرمایه گذاران خارجی نیز باید فاکتورهای در نظر گرفته شود که برای آنها بسیار مهم است که یکی از این فاکتورها نرخ ارز است، زیرا نوسانات نرخ ارز برای سرمایه گذاران خارجی پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه باید تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، اظهار کرد: علاوه بر این قواعد و مقررات کشور مدام تغییر می کند در حالی که یک سرمایه گذار داخلی یا خارجی علاقمند است که قوانین حداقل برای دوره سه ساله ثابت باشد؛ بنابراین تغییر قوانین موجب تعلل سرمایه گذار برای سرمایه گذاری می شود لذا باید قوانین زیادی اصلاح شود تا زمینه جذب آنها فراهم گردد.

به گفته این فعال بازار سرمایه، همچنین باید در قوانین بودجه ای راهی برای رقابتی کردن بازار پول و سرمایه فراهم شده و مواردی همچون تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی ها، کاهش نرخ سود بانکی و تعیین مشوق ها برای تولید در نظر گرفته شود. اما اگر دولت و بانک مرکزی بنا به دلایلی حاضر نیست که نرخ سود بانکی را کاهش دهد باید با ارائه مشوق هایی همچون کاهش مالیات و عوارض به تولید کمک کند.

مهرآور پیش بینی بازار سرمایه در ماه های پایانی سال را سخت دانست و با طرح این سوال که اگر تحریم ها لغو شود چه تاثیری در ورود نقدینگی در بورس دارد؟ گفت: لذا چون لغو تحریم ها نقدینگی جدیدی وارد بورس نمی کند بعید است تا پایان سال بورس تهران با تحول خاصی روبرو شود، ضمن اینکه گزارش های ۹ ماهه شرکتها نیز چندان مطلوب نخواهد بود.

این فعال بازار سرمایه سهامداران را به صبر دعوت کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر قیمت سهام شرکتها بسیار ارزان است و قیمت هایی است که اگر کوچکترین وزشی بوزد همه افسوس آن را می خورند.
منبع: ایسنا
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا