ميليونها تهراني در زير آسمان سربي آلوده‌ترين شهر دنيا

آلودگي هوا معضلي است كه از چند سال قبل به مهمان ناخوانده شهروندان تهراني و حتي ساكنان شهر هاي ‌بزرگ كشورمان تبديل شده است اما تفاوت هاي بسياري بين آلودگي در پايتخت و شهرهاي ديگر كشورمان وجود دارد.فعاليت معادن شن و ماسه و همچنين توليد و تردد روز افزون خودرو هاي فاقد معيار هاي زيست …

آلودگي هوا معضلي است كه از چند سال قبل به مهمان ناخوانده شهروندان تهراني و حتي ساكنان شهر هاي ‌بزرگ كشورمان تبديل شده است اما تفاوت هاي بسياري بين آلودگي در پايتخت و شهرهاي ديگر كشورمان وجود دارد.فعاليت معادن شن و ماسه و همچنين توليد و تردد روز افزون خودرو هاي فاقد معيار هاي زيست محيطي ، نقطه اشتراك اظهار نظرهاي مسئولان درباره عوامل آلودگي هواي تهران است؛اما به اعتقاد كارشناسان، آلودگي هوا منحصر به يك عامل نيست يا يكشبه ايجاد نمي شود بلكه اين معضل در وهله نخست به تصميمات غلط و غير كارشناسي در گذشته بر مي گردد.يكي از اين عوامل اثرگذار كه متاسفانه از ديد مسئولان و تصميم گيران اين حوزه پنهان مانده ، ميزان بالاي انتشار آلودگي هاي مرگبار خودروها ناشي از كنترل نكردن آنها در مراكز تخصصي است.

واحد هاي معاينه فني خودرو در سراسر كشور، مي توانند ميزان توليد آلاينده هاي يك خودرو را به مالك آن هشدار دهند ولي اين موضوع با تصويب مصوبه اي در مجلس به فراموشي سپرده شد و از آن زمان ميزان آلودگي هوا روند صعودي به خود گرفت.بر اساس اين مصوبه اخذ معاينه فني براي خودروهاي سبك از دو سال به پنج سال افزايش يافت و به اين ترتيب خودروها به توليد كنندگان هميشگي ذرات سرطانزا در سطح شهر ها تبديل شده اند.دولت در دو سال گذشته سعي كرده است با حذف بنزين پتروشيمي و افزايش واردات بنزين هاي استاندارد، در رفع آلودگي هوا گام بردارد، ولي اين اقدام هم به مثابه مسكني است كه اثر گذاري قابل توجهي ندارد و فقط به حذف عوامل سرطانزا كمك كرده است.

اين روز ها رفع آلودگي هوا فقط در گرو عامل باد و باران است و فقط در اين صورت مردم كشورمان از يك هواي نسبتا خوب برخوردار مي شوند،در غير اين صورت يا بايد مضطرب و نگران ريه هاي خود را به آلودگي هاي خطرناك و مهلك بسپارند يا اين كه خانه نشيني را بر استنشاق هواي آلوده ترجيح دهند.

شهر تهران اين روز ها به دليل وقوع پديده وارونگي هوا و نوزيدن باد و بارش باران، بارديگر ميزان بالايي از آلودگي هوا را تجربه مي كند

‌و شهروندان تهراني هم غرق در مشكلات روزمره، با اين معضل قديمي دست و پنجه نرم مي كنند.

بنا به اين گزارش اين آلودگي ديروز به حدي رسيد كه مسئولان تصميم گرفتند براي كاهش تردد خودروها و در امان ماندن گروه هاي

‌در معرض خطر، مدارس را در تمامي مقاطع براي امروز تعطيل كنند. استاندار تهران گفت: به دليل آلودگي هوا امروزفقط مدارس شهر‌تعطيل است و ادارات استان و دانشگاه ها داير هستند.سيد حسين هاشمي اظهار داشت: به دليل افزايش‌آلايندگي‌هاي هواي شهر تهران مدارس شهرستان هاي

‌تهران، ري و اسلامشهر هم امروز تعطيل‌و فروش طرح ترافيک روزانه هم تا پايان هفته متوقف شده است و همچنين کارخانه هاي شن و ماسه تا پايان هفته تعطيل شده‌اند.

آماده باش مراکز اورژانس و درمان

دبير کميته اضطرار آلودگي هواي شهر تهران هم با اشاره به تداوم شرايط هشدار کيفيت هواي تهران گفت: بر اساس مصوبه جلسه اضطرار مقرر شد مدارس پيش دبستاني و دبستاني و همچنين مهدهاي کودک تعطيل باشند.محمدهادي حيدرزاده درحاشيه نشست کميته اضطرار آلودگي هواي تهران که با حضور معاون عمراني استاندار و مديران دستگاه هاي مربوطه در استانداري تهران برگزار شد، افزود: پيشنهاد تعطيلي دو روزه مدارس پيش دبستاني،

‌مهدکودک ها و ابتدايي تهران ،

‌شميرانات، شهرري و اسلامشهر و همچنين تعطيلي يک هفته اي معادن شن و ماسه و صنايع آلاينده در استان از مهمترين مصوبات اين جلسه بود.دبير کميته اضطرار آلودگي هواي تهران تعطيلي يکهفته اي معادن شن و ماسه و واحد هاي صنعتي آلاينده استان به ويژه کارخانه هاي سيمان را يکي ديگر از مصوبات مهم کميته دانست و اظهار داشت:همچنين دراين جلسه مصوب شد فروش روزانه مجوز ورود به طرح ترافيک تا پايان هفته متوقف شود. علاوه بر آن تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني و دودزا در سطح پايتخت هم در دستور کار پليس راهور تهران بزرگ قرار خواهد گرفت. مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران با بيان اين که اجرايي شدن طرح کنترل آلودگي هواي شهر(LEZ )

براي پايتخت ضروري است، تاكيد کرد: چون هنوز اجراي اين طرح به جمع بندي نرسيده است دراين جلسه بر سختگيري بيشتر در راستاي اعمال محدويت هاي ترافيکي فعلي شهر تهران هم تاکيد شد.وي افزود: لغو برگزاري مسابقات ورزشي رسمي، ورزش صبحگاهي در پارک ها و همچنين زنگ هاي ورزش مدارس پايتخت در فضاي باز طي اين مدت از ديگر مصوبات جلسه کميته اضطرار آلودگي هوا بود.حيدرزاده با اشاره به مصوبه اين کميته مبني بر تعطيلي دو روزه مهدکودک ها، پيش دبستاني ها و مدارس مقطع ابتدايي شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه کميته اضطرار، مقرر شد با مرخصي مادران شاغل در دستگاه هاي اجرايي که داراي فرزند کوچک هستند هم در دو روز آينده موافقت شود.

وي در ادامه اظهار داشت: براساس مصوبه ديگر کميته، اورژانس، بيمارستان ها و وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تا پايان هفته از آمادگي کامل براي ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در مواقع لزوم برخوردار خواهند بود.حيدرزاده تعطيلي فعاليت هاي

‌عمراني در سطح شهر تهران

(با محوريت شهرداري مناطق) و شهرري تا پايان اين هفته را از ديگر مصوبات اين کميته اعلام کرد.مديرکل حفاظت از محيط زيست استان تهران با تاکيد بر اين که شرايط هشدار براي هواي تهران فقط از طريق دبيرخانه کميته اضطرار آلودگي هواي تهران اعلام مي شود، افزود: با توجه به وضع هواي تهران در صورت لزوم، نشست بعدي کميته اضطرار پس فردا برگزار خواهد شد.

تعطيلي مدارس استان البرز

با تشکيل کميته اضطرار آلودگي در البرز، مدارس اين استان به دليل آلودگي هوا، امروز و فردا تعطيل

اعلام شد. کميته اضطرار آلودگي هواي استان البرز صبح ديروز ‌با حضور اعضاي اين کميته در استانداري تشکيل جلسه داد. در اين جلسه اعلام شد که مدارس استان البرز به جز شهرستان هاي

‌اشتهارد و طالقان به دليل آلودگي هوا ۲ روز

‌تعطيل مي شوند.همچنين ساعت اداري دستگاه هاي اجرايي هم طي اين دو روز با دو ساعت تأخير، ۹ صبح آغاز مي شود و ۱۴ و ۳۰ دقيقه پايان خواهد يافت.

تداوم افزايش آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي پرجمعيت

به دليل تداوم پايدار جو در اغلب مناطق کشور، امروز شاهد افزايش آلاينده‌هاي جوي و ذرات معلق در جو و کاهش کيفيت هوا در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت خواهيم بود.

به گزارش فارس، براساس نقشه‌هاي هم‌ديدي و آينده‌نگري و تحليل داده‌هاي فعلي جو و‌ بررسي آخرين نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي،‌ امروز بارش پراکنده برف در دامنه‌هاي زاگرس مرکزي و جنوبي و رگبار پراکنده باران و وزش باد موقت در استان‌هاي بوشهر، غرب فارس و جنوب خوزستان رخ خواهد داد.همچنين فردا با نفوذ سامانه پرفشار به شمال کشور بارش خفيف باران در شرق استان گيلان و بارش باران در استان‌هاي مازندران، گلستان و بارش برف در دامنه‌هاي شمالي البرز مرکزي و شرقي، خراسان شمالي و به تدريج شمال خراسان رضوي پيش بيني مي‌شود؛ همچنين در اين روز بارش پراکنده باران و برف در خراسان جنوبي و کرمان دور از انتظار نيست.فردا خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان هم مواج پيش‌بيني مي‌شود.آسمان استان تهران امروز کمي ابري و غبارآلود به تدريج افزايش ابر با احتمال بارش پراکنده پيش‌بيني مي‌شود، بيشينه و کمينه دما هم به ترتيب ۸ درجه و يک درجه خواهد بود؛ همچنين فردا آسمان استان تهران نيمه ابري همراه با غبار محلي به تدريج وزش باد با احتمال بارش پراکنده پيش‌بيني مي‌شود و بيشينه و کمينه دما هم به ترتيب ۷ درجه و صفر درجه ‌خواهد بود. امروز و فردا استان‌هاي همدان، زنجان، چهارمحال و بختياري و آذربايجان غربي سردترين استان‌هاي کشور خواهند بود‌.

هشدار وزارت بهداشت به دستگاه‌هاي مسئول

رييس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ضمن توضيح مسئوليت وزارت بهداشت در بحث آلودگي هوا به عنوان متولي سلامت جامعه و مردم، از ارگان‌ها و دستگاه‌هاي مسئول در بحث آلودگي هوا خواست که اقدامات قانوني خود را به صورت جدي‌تر دنبال کنند. دکتر خسرو صادق‌نيت در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن اشاره به اتخاذ تدابيري نظير تعطيلي مدارس به عنوان تدابيري مقطعي به ايسنا، گفت: مهم‌ترين مساله آن است که عوامل آلودگي هوا کاهش يابند. اين عوامل عبارتند از کارخانجات آلاينده و اتومبيل‌هايي که آلايندگي‌هاي آنها زياد است.

‌به همين منظور جلسه‌اي با سازمان محيط زيست در خصوص ماشين‌هاي آلاينده و همچنين ساماندهي معاينه فني خودروها داشتيم و قرار شد اين موضوع در دستور کار ارگان‌هاي مربوطه قرار گيرد. وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت مردم، پيگير مباحث مربوطه است.صادق‌نيت همچنين با اشاره به دو وضعيت هواي «ناسالم براي گروه‌هاي حساس» و «ناسالم براي افراد حساس و عادي» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اغلب مناطق تهران وضعيت هوا در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار دارد، اما در برخي نقاط شهر به ويژه در مناطق اطراف پارک شکوفه، مرکز تهران، حوالي ميدان انقلاب، جنوب شهر و شهرري مناطقي هستند که آلودگي بيشتر از ساير نقاط است. توصيه آن است که در اين مناطق علاوه بر بيماران حساس مانند بيماران قلبي، ريوي، کودکان و سالمندان، ساير افراد سالم نيز فعاليت‌شان در خارج از منزل را به حداقل کاهش داده و از انجام فعاليت‌هاي سنگين در فضاي باز و همچنين قرار گرفتن در فضاي باز به مدت طولاني خودداري کنند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا