ماجراهای حذف اساتید ارزشی از برخی دانشگاه‌ها

به گزارش پایتخت، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بود که یک عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن هشدار درباره آغاز فتنه‌ای جدید در وزارت علوم، از تلاش بانیان این فتنه برای سکولاریزه کردن دانشگاه‌ها، وزارت علوم و اخراج اساتید جوان و متعهد خبر داد. بهانه جویی از روند قانونی استخدام برخی اساتید …

به گزارش پایتخت، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بود که یک عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن هشدار درباره آغاز فتنه‌ای جدید در وزارت علوم، از تلاش بانیان این فتنه برای سکولاریزه کردن دانشگاه‌ها، وزارت علوم و اخراج اساتید جوان و متعهد خبر داد.

بهانه جویی از روند قانونی استخدام برخی اساتید دانشگاه

احمد چلداوی استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به آغاز فتنه‌ای جدید در وزارت علوم، گفت: در این راستا بهانه جویی از روند قانونی استخدام را آغاز کرده و به این بهانه برای بیش از ۴۰ نفر از اساتید جدیدالاستخدام در دانشگاه علم و صنعت ایران احکام کمتر از یکسال صادر کردند. این در حالی است که صدور احکام استخدامی کمتر از یکسال کاملا بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به شکل کاملا مشکوکی تعدادی از مدارک این اساتید از پرونده‌هایشان مفقود شده و همین مدارک مفقود شده مبنائی شده برای اینکه در پایان این دوره حکم اخراج این اساتید صادر شود، گفت: هم اکنون نیز برای دو نفر از این اساتید این دانشگاه نامه‌هایی از امور اداری ارسال و ذکر شده که به هیچ عنوان احکام آن‌ها تمدید نخواهد شد.

ردّ اخراج اساتید از سوی رئیس دانشگاه علم و صنعت

به دنبال این اظهارات محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت در نشست خبری که چندی بعد برگزار کرد، بخش عمده‌ای از صحبت‌های خود را به این مهم اختصاص داد و از اخراج اساتید به عنوان شایعه یاد کرد و گفت: طی یک سال گذشته هیچ استاد این دانشگاهی اخراج نشده است.

وی خاطر نشان کرد: طی روزهای گذشته برخی شایعات مبنی بر گم شدن مدارک اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت مطرح شده بود که این شایعات نیز صحت ندارد و ما در پرونده برخی از اعضای هیات علمی جدید این دانشگاه با مشکل نقص مدارک مواجه بودیم و این نقص‌ها شناسایی و به افراد اعلام شده است تا در اولین فرصت برطرف شود.

واکنش وزیر علوم به خبر اخراج اساتید

همچنین محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نسبت به خبر اخراج اساتید واکنش نشان داد و این موضوع را تکذیب کرد.

وی اظهار داشت: برخی از اساتید هم که مدت قرار دادشان به پایان رسیده این سر و صدا را به پا کردند و به شایعات دامن زده‌اند.

فرهادی در خصوص مراحل جذب هیئت علمی نیز توضیح داد: این افراد اگر مایلند عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها شوند می‌بایست مسیر جذب را طی کنند و از طریق فراخوان مرکز جذب ثبت نام کنند.

نامه محرمانه عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به مجلس

این در حالی بود که در همین زمان محمد منان رئیسی از اساتید دانشگاه علم و صنعت با صدور نامه‌ای به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که برخی مدیران دانشگاه علم و صنعت، با اتخاذ رویکردی سیاسی سعی بر حذف اساتید جوان و ارزشی این دانشگاه دارند در حالیکه اغلب آن‌ها از نخبگان کشور و دارای سابقه علمی برجسته هستند.

منان رئیسی در بخشی از این نامه پیرامون برخی سوابق خود اعلام کرد: رتبه اول دکتری دانشگاه علم و صنعت، رتبه سوم کنکور سراسری کار‌شناسی ارشد، ‌ رتبه دوم در میان ۱۶ نفر از اساتید گروه معماری طبق ارزشیابی‌های آموزشی این دانشگاه در ترم گذشته، تألیفات پژوهشی متعدد (۱۲ مقاله علمی پژوهشی و یک جلد کتاب تنها پس از یک سال خدمت در این دانشگاه، (کسب رتبه‌های متعدد کشوری در مسابقات فرهنگی (نظیر مسابقات قرآن کریم و و نهج‌البلاغه و غیره) که در صورت صلاحدید شما، همه این اسناد تقدیم می‌شود.

در ادامه این نامه آمده بود: بسیاری از همکاران دیگر نیز همانند حقیر، سوابق علمی و پژوهشی قابل توجهی دارند اما طی سال جاری، قرارداد بیش از ۴۰ نفر از اساتید ارزشی این دانشگاه در اقدامی بی‌سابقه، ۶ ماهه شده است. ضمن آنکه این فشار بر برخی از آن‌ها (از جمله حقیر) مضاعف است و بنده را از هر نوع تدریس و راهنمایی هر نوع پایان‌نامه در سال جاری محروم کرده‌اند وحتی به جلسات گروه خود نیز دعوت نمی‌شوم!

انتقاد عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت از سیاست مسئولان

محمد خلج امیر حسینی یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت بود که درخصوص برخورد دوگانه و متناقض دانشگاه با اساتید جوان و پیمانی، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت جدید و تغییر مدیریت دانشگاه، این تصمیم در مسئولان دانشگاه گرفته شد که اساتیدی که در چند سال گذشته جذب شدند باید بررسی مجدد شوند و تا حد امکان اخراج شوند.

خلج با انتقاد از سیاست مسئولان دانشگاه در صرف هزینه و وقت زیاد برای اشکال تراشیدن در پرونده اساتید جوان، گفت: ما نگران وضعیت علمی دانشگاه هستیم از اینکه چرا وقت دانشگاه باید صرف مسائل خودساخته و حاشیه‌ای شود. وضعیت کنونی دانشگاه قطعا به جایگاه علمی دانشگاه ضربه می‌زند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت خطاب به وزارت علوم گفت: بنده از وزیر علوم می‌خواهم یک کمیته برای بررسی وضعیت اساتید جوان دانشگاه علم و صنعت و نحوه برخورد غیر قانونی مسئولان با آنان تشکیل دهد. مطمئن هستم که اگر چنین شود، مشکلات قابل حل خواهد بود و دانشگاه به حالت عادی خود برمی‌گردد.

ایجاد محدودیت برای اساتید جوان و ارزشی این دانشگاه به بهانه نقص مدارک در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ که ۲۴/۹/۸۷ صورت گرفت، اظهار داشتند:

«بحمداللَّه دانشگاه علم و صنعت جزو دانشگاه‌هایی است که هم افتخارات علمی دارد، هم افتخارات انقلابی. اگر ما یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها را عبارت بدانیم از تربیت نیروهای صالح، برجسته، مفید برای ادارهٔ بخشهایی از کشور و حضور تأثیرگذار در قضایای کشور – که همین هم هست؛ یقیناً یکی از وظایف دانشگاه‌ها این است – دانشگاه شما در این بخش یکی از پیشرفته‌ترین و پیشرو‌ترین دانشگاه‌هاست.»

ایشان حتی در دیدار دانشجویان و استعدادهای بر‌تر علمی کشور که سال جاری برگزار شد، فرمودند: «یکی از هشدارهایی که واقعا باید وزرای محترم توجه کنند، مساله مقابله با عناصر متدین و انقلابی در دانشگاه‌ها از طرف برخی مسئولان و اساتید است.»

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نیروهای انقلابی و متعهد و ضرورت مقابله و حذف آن‌ها، بار‌ها در سخنرانی‌های مختلف با اصحاب دانشگاه، تاکید شده است و بر همین اساس شاید بهتر باشد وزیر علوم با نگاهی عالمانه‌تر و شفاف‌تر اوضاع دانشگاه‌ها را رصد کند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا