انصراف تولیدکنندگان از فروش قسطی کالا

اجرای اعطای کارت اعتباری خرید لوازم خانگی برای چندمین بار به تعویق افتاد، این در حالی است که برخی می‌گویند شاید برخی تولید کنندگان لوازم خانگی از حضور در این طرح انصراف دهند چرا که بانک مرکزی یک جانبه شرایط را تغییر داده است. بیش از یک ماه از تدوین طرح خرید لوازم خانگی با …

اجرای اعطای کارت اعتباری خرید لوازم خانگی برای چندمین بار به تعویق افتاد، این در حالی است که برخی می‌گویند شاید برخی تولید کنندگان لوازم خانگی از حضور در این طرح انصراف دهند چرا که بانک مرکزی یک جانبه شرایط را تغییر داده است.

بیش از یک ماه از تدوین طرح خرید لوازم خانگی با تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی می‌گذرد، اما هر بار این طرح با تعویق بر سر اجرا مواجه شده است. بهانه‌هایی‌گاه بر سر تورم‌زا بودن طرح و‌گاه به دلیل ثبت و تکمیل نهایی لیست، اجرای طرح را به تعویق انداخته است. در شرایطی دیگر اما اجرای طرح با محدویت‌هایی همراه شده است.

گرچه واریز مستقیم هزینه کالا به حساب تولید کننده و تعیین تولید کنندگان و محصولات متنوع خود به تنهایی زمان بر بوده است، اما پس از نهایی شدن همه این موارد، به یکباره بانک مرکزی در آستانه اعلام زمان اجرای طرح، اعلام کرد که این کالا از اعطا به گروهی خاص برای عموم خواهد بود، همچنین کالای خارجی نیز در این طرح به فروش می‌رود.

همان زمان بود که صدای گلایه‌های تولیدکنندگان داخلی درآمد و زمزمه‌های انصراف از حضور در این طرح به گوش رسید.

نوشته های مشابه

گرچه در این میان نام هیچ تولید کننده‌ای به صورت مستقیم برای انصراف از حضور در طرح اعلام نشده است، اما برخی بر این باورند که اگر تا پایان هفته جاری این طرح اجرایی نشود، از حضور در طرح انصراف می‌دهند و زیر بار شرایط جدید نمی‌روند.

در این باره اما حمیدرضا غزنوی دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران گفت: گرچه اجرای طرح کارت خرید لوازم خانگی از ۲۵ آذرماه بود، اما یکشنبه شب گذشته نماینده اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی در یک برنامه ‌تلویزیونی اعلام کرد که این طرح از هفته آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: از این رو برخی تولید کنندگان می‌گویند که در صورت اجرا نشدن این طرح تا پایان هفته جاری، از حضور در این طرح انصراف می‌دهند.

به گفته غزنوی، بانک مرکزی به صورت یک جانبه توافق اولیه را برهم زد، از این رو نه وزارت صنعت و نه تولید کنندگان هیچ یک با توافق جدید مشارکت نخواهند کرد.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران اظهارکرد: سیستم بانک مرکزی برای اجرای این طرح برای کالای خارجی ۲۱ درصد از منابع بانک و ۱۲ درصد از منابع بانک برای کالای داخلی است، به همین دلیل این اختلاف ۹درصدی ایجاد مشکل می‌کند.

غزنوی گفت: شاید این اعتباربخشی به کالای خارجی جذابیت بخش باشد و متقاضی خرید بتواند با قسط‌بندی صاحب کالای خارجی شود، اما از طرفی دیگر این کالای ایرانی است که لطمه می‌خورد.

وی معتقد است: تغییر شرایط از سوی بانک مرکزی، این طرح را از مسیر اصلی خود خارج کرده است.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران افزود: به نظر می‌رسد مافیایی پشت این تغییرات وجود دارد، شاید این مافیا در بخش واردات و بخشی در نظام پولی کشور رخنه کرده است که توانسته این طرح را از مسیر اصلی خود دور کند.

در همین رابطه نیز محمدرضا دیانی – رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی – گفته است که ورود کالاهای خارجی به این طرح یک فاجعه است و شاید این موضوع شایعه‌ای بیش نباشد، چراکه انجام این کار اصلا عاقلانه نیست.

به گفته وی، اینکه گفته می‌شود برای ایجاد جذابیت در کالاهای ایرانی سود این تسهیلات پایین‌تر در نظر گرفته شده است حرف بسیار اشتباهی است و این موضوع دردی از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند.

در همین حال یک منبع آگاه اطلاع داده است که اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، قصد دارند از شرکت در این طرح در اعتراض به ورود کالاهای خارجی به طرح استعفا دهند که گفته می‌شود این تولیدکنندگان‌‌ همان اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند.

به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی برای ورود کالاهای خارجی به این طرح تولیدکنندگان را شگفت‌زده کرده و آن‌ها را برای شرکت در این طرح مأیوس کرده است.

این در حالی است که مجتبی خسروتاج – سخنگوی وزارت صنعت – پیش از این اعلام کرده بود که احتمال افزوده شدن لوازم خانگی خارجی به این طرح در فاز دوم اجرای آن وجود دارد که البته این موضوع از سوی تولیدکنندگان تکذیب شده بود.

به این ترتیب بانک مرکزی تصمیم گرفته فاز اول و دوم را در یک مرحله اجرا کرده و از ابتدا کالاهای خارجی را در فهرست این طرح قرار دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاکنون هیچ‌گونه موضع رسمی از خود در این باره اعلام نکرده است و باید دید که با توجه به اعتراض گسترده تولیدکنندگان، بانک مرکزی قصد تغییر در برنامه خود را دارد یا خیر؟

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا