اتفاقی که نتانیاهو را خوشحال کرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از تصمیم رییس جمهور جدید آرژانتین برای قطع همکاری با ایران به منظور بستن پرونده انفجار آمیا استقبال کرد. این استقبال در شرایطی صورت می گیرد که پیش بینی می شود مساله انفجار آمیا بار دیگر در دولت جدید آرژانتین به عنوان یکی از موانع عمده اختلاف بین آرژانتین و …

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از تصمیم رییس جمهور جدید آرژانتین برای قطع همکاری با ایران به منظور بستن پرونده انفجار آمیا استقبال کرد.

این استقبال در شرایطی صورت می گیرد که پیش بینی می شود مساله انفجار آمیا بار دیگر در دولت جدید آرژانتین به عنوان یکی از موانع عمده اختلاف بین آرژانتین و ایران دوباره در حال احیا شدن است.

در این انفجار که در سال ۱۹۹۴ و در ساختمان مرکز یهودیان در شهر بوینوس آیرس روی داد  ۸۵  تن کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس توافقی که در ژانویه سال ۲۰۱۳  و در زمان دولت “کریستینا فرناندز کرشنر” رییس جمهور سابق آرژانتین بین ایران و دولت بوینوس آیرس امضا شده بود قرار بود یک کمیسیون تحقیق روی این مساله کار کند و اتهامات طرف آرژانتینی درباره امکان ارتباط برخی مقامات سابق ایران با این پرونده رابررسی کرده و در نهایت این پرونده را مختومه کند.

ایران قویا هر گونه ارتباط با این حادثه تروریستی را رد کرده است.

این توافق با انتقاد شدید سازمان های یهودی آرژانتین و رژیم اسراییل مواجه شده بود و این سازمان ها به رییس جمهور سابق آرژانتین اتهام وارد کردند که  در ازای دریافت رشوه از ایران سعی دارد این پرونده را ببندد.

اما به قدرت رسیدن دولت جدید راستگرای آرژانتین و اعلام دولت جدید این کشور برای غیر قانونی تشخیص دادن کمیته تحقیق مشترک درباره آمیا ، مقامات اسراییلی و سازمان های یهودی آرژانتین شادمان شده اند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه پس از گذشت بیش از دو ماه از سکوت خود در قبال توافق هسته ای ۱+۵ با ایران ، این اقدام دولت جدید بوینوس آیرس را باعث گرم تر شدن روابط تل آویو با بوینوس آیرس دانست.

او گفت:” این یک تغییر روند خوشایند است و من امیدوارم با این تصمیم روابط اسراییل و آرژانتین بهبود قابل ملاحظه ای یابد همچنین امیدوارم در سال های آینده شاهد بهبود رابطه با دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز باشیم.”

دولت جدید آرژانتین یک روز پس از استقرار اعلام کرد تحقیقات مشترک با ایران برای بررسی پرونده آمیا را متوقف خواهد کرد.

گفتنی است وزارت دادگستری دولت سابق آرژانتین به تصمیم دادگاه عالی این کشور برای مخالف قانون اساسی دانستن توافق با ایران اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در آن شده بود اما وزیر دادگستری دولت جدید گفته است به تصمیم دادگاه عالی در این باره اعتراض نخواهد کرد و این به معنای غیر قانونی تشخیص دادن تشکیل کمیسیون تحقیق مشترک با ایران از نظر نظام قضایی آرژانتین و لغو این کمیسیون است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا