۵+۱ خواستار بسته شدن PMD شد

آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵، در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به شورای حکام ارائه شود، خواستار بسته شدن پرونده ایران در موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD شده‌اند. این خبر را آسوشیتدپرس، بامداد سه‌شنبه بر اساس نسخه‌ای از این سند که در اختیار این خبرگزاری قرار …

آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵، در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به شورای حکام ارائه شود، خواستار بسته شدن پرونده ایران در موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD شده‌اند.

این خبر را آسوشیتدپرس، بامداد سه‌شنبه بر اساس نسخه‌ای از این سند که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته منتشر کرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد نسخه پیش‌نویس این سند، روز دوشنبه در اختیار تمامی ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفته است.

شورای حکام قرار است روز ۱۵ دسامبر درباره پیش‌نویس این قطعنامه که اعضای ۱+۵ درباره پرونده PMD ایران ارائه می‌کند تصمیم‌گیری کند.

اعضای این شورا در نشست‌های قبلی، انجام تحقیقات درباره ادعاهای مربوط به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند. اما قطعنامه جدید تصریح می‌کند: «بررسی‌های شورا درباره این ادعاها، مختومه می‌شوند چرا که ایران با رعایت ضرب‌الاجل‌های لازم در همکاری با آژانس، این نهاد بین‌المللی را قادر به تکمیل تحقیقاتش تا پایان ماه جاری کرده است.»

به نوشته آسوشیتدپرس، با آنکه لحن درخواست مطرح‌شده برای پایان دادن به تخقیقات مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران، بی‌طرفانه است، اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند که برخی از بیانات ارائه شده در شورای حکام از اتهامات آمریکا و متحدانش علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد خواهد کرد.

این خبر پس از پایان یافتن نشست کمیسیون مشترک ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ اعلام می‌شود. هدف از این نشست توافق درباره پیش‌نویس قطعنامه این گروه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

نشست روز دوشنبه پنج روز بعد از گزارشی تشکیل می‌شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره PMD منتشر کرده بود. گزارش آقای آمانو ارزیابی نهایی آژانس را درباره این مسئله نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب «نقشه راه» مورد توافق با آژانس متعهد به پاسخگویی به همه پرسش‌های این نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ایش شده بود. این نقشه راه در تیر ماه امسال و ساعاتی پیش از اعلام توافق جامع اتمی در وین، اعلام شد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا