تحرک داعش در افغانستان مرزهای شرقی را تهدید نمی‌کند

ولایت خراسان، شاخه داعش در افغانستان با ورود به مناطق شرقی دست به کمپین خشونت‌آمیز علیه مقام‌های محلی این کشور زده است. شبه نظامیان این گروه، طالبان در این منطقه را شکست داده و از ٢٥ ولایت افغانستان نیروهایی را جذب کرده‌اند. در همین حال، تصاویری از داخل اردوگاه‌های آموزشی داعش در مناطق کوهستاتی افغانستان …

ولایت خراسان، شاخه داعش در افغانستان با ورود به مناطق شرقی دست به کمپین خشونت‌آمیز علیه مقام‌های محلی این کشور زده است. شبه نظامیان این گروه، طالبان در این منطقه را شکست داده و از ٢٥ ولایت افغانستان نیروهایی را جذب کرده‌اند. در همین حال، تصاویری از داخل اردوگاه‌های آموزشی داعش در مناطق کوهستاتی افغانستان نیز منتشر شده است. اگرچه مقام‌های دولت کابل تهدید داعش را در افغانستان رد کرده‌اند، اما هم‌اکنون مجبور شدند تا دست به اقداماتی بزنند. یکی از مقام‌های ارشد دولت کابل دراین‌باره گفت: داعش در افغانستان ترکیبی از طالبان، طالبان پاکستان و نیروهای چچنی و ازبک است. آنها در افغانستان به قدری که در خاورمیانه خطرناک هستند، تأثیرگذار نیستند و تهدید محسوب نمی‌شوند.
در همین حال سیدباقر حسینی، نماینده مردم زابل و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: داعش در افغانستان به دلیل حضور طالبان تا این لحظه، موفقیت چندانی نداشته است.
تحرکات داعش در افغانستان چقدر جدی است؟ و می‌تواند در ناامن کردن مرزهای شرقی کشور تأثیر داشته باشد؟
داعش در افغانستان به دلیل حضور طالبان موفقیت چندانی نداشته و اگر چه تلاش زیادی کرده است و همین الان هم نیروهایی را در بخش‌هایی از این کشور آموزش می‌دهند و آماده می‌کنند اما به دلیل این‌که طالبان در این مناطق حضور و نفوذ دارد و داعش را نیز قبول ندارد بین آنها درگیری‌هایی به وجود آمده است و به همین دلیل تا این لحظه موفقیت و ظهور و بروز چندانی نداشته است.
اما این بحث را باید جدی گرفت چرا که دیر یا زود این افراد با پشتیبانی و حمایت‌هایی که از سوی برخی کشورهای منطقه و همچنین کشورهای غربی می‌شوند، می‌توانند فضا را در کشور جنگ‌زده‌ای همچون افغانستان که افراد نیازمند و بی‌قید و بند در آن به وفور وجود دارد ناامن کنند و از این افراد برای مقاصد تروریستی خود استفاده ابزاری کنند و برای منطقه و تهدیدآمیز باشند؛ چراکه آنها می‌توانند با تأمین مالی این افراد آنها را جذب کنند چراکه در کشوری همچون افغانستان به دلیل میزان بالای بیکاری افراد، هیچ درآمدی ندارند و شرایط اقتصادی بسیار بدی در اکثر نقاط این کشور حاکم است و از این رو، گروه‌های تکفیری و تروریستی به‌راحتی می‌توانند در این کشور جذب نیرو داشته باشند؛ هر چند که تا این لحظه تلاش آنها برای این کار، موفقیت‌آمیز نبوده است؛ درحالی‌که انتظار می‌رفت آنها در افغانستان بتوانند زودتر از کشورهای دیگر مثل سوریه و عراق موفق شوند اما به دلیل حضور طالبان و تضادی که بین آنها وجود دارد، تا این لحظه موفقیت چندانی نداشته‌اند.
این سوال پیش می‌آید که با وجود رفت‌و‌آمد اتباع افغان به ایران، اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا از خطر احتمالی ورود تروریست‌ها جلوگیری کند، چیست؟
ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرده‌ایم که کنترل و نظارت بیشتر شود و ورود افاغنه‌ای که نیاز است به ایران رفت و آمد داشته باشند، قانونمند و تسهیل شود؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است افراد مسأله‌دار از راه‌های دیگر نفوذ کنند. اما برای این‌که بتوانیم نظارت و کنترل داشته باشیم بهترین کار این است که این ورود را تسهیل کنیم تا ترددی که انجام می‌شود، به صورت قاچاقی، غیرقانونی و مخفیانه نباشد.
اگر اتباع بیگانه با پاسپورت و مجوز قانونی لازم وارد کشور شوند، به هر شکلی تحت کنترل و قابل شناسایی‌اند و زمان ورود و خروج‌شان نیز کاملا مشخص است.
بالاخره ما باید بپذیریم که این مراودات و رفت و آمدها وجود دارد و ما نمی‌توانیم به‌طور کامل مرزها را ببندیم؛ اما اگر از راه قانونی و حساب شده باشد، قابل کنترل است.
آیا میان گروه‌های تروریستی شرق کشور همچون گروهک‌های ریگی و جیش‌العدل با گروهی همچون داعش ارتباط تشکیلاتی وجود دارد؟
البته اینها از لحاظ تفکر تکفیری که دارند، با هم یکی هستند و در مقطع زمانی خاصی نیز ارتباطاتی با آنها گرفته شده بود که به حمدالله سرکرده‌شان به هلاکت رسید؛ اما مراقبت خوبی وجود دارد و نیروهای امنیتی ما در هوشیاری کامل بوده و کوچکترین تحرکی را رصد می‌کنند و جای نگرانی نیست و گروه‌های تروریستی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؛ چراکه داخل کشور تسلط، کنترل و نظارت خوبی وجود دارد.

۱۷۹/

دکمه بازگشت به بالا